Citat:
Ursprungligen postat av
trewq
Du fattar fortfarande inte min ståndpunkt. Det är ju motsatsen till det jag menar. Oavsett vad en lag säger är våldtäkt fel, märk väl att jag talar om våldtäkt och inte "våldtäkt". Är inte rättspositivist, så för mig saknar det betydelse om låt säga Ecuadors lag tillåter våldtäkt inom äktenskapet. Våldtäkt är alltid fel. Som sagt, oavsett vad någon lag säger så finns det bortom den en objektiv moral om vad som är rätt eller fel. Från ett naturrättsligt perspektiv rättfärdigas inte en lag bara för att ett parlament röstat igenom den. Har faktiskt otroligt svårt att fatta ett sådant legalistiskt synsätt.
Jo jag fattar din ståndpunkt av att där svävar runt för evigt gällande "rätt och fel" uppe bland molnen nånstans....eller nerhugget i stentavlor uppe i Guds bibliotek en Gud som självfallet alltid är en kristen dito, eller hur.
Jag håller alltså inte med om detta.
och! verkligheten av mänsklig historia etc är mer på min sida i detta.
Det finns vissa beteenden som en FET majoritet av människor i alla tider ansett ska vara fel. etc att mörda människor från sin egen grupp utan orsak, och som därför ofta förekommer i olika kulturers lagar och moral, men detta gör inte att den idén skulle sväva som nån evig sanning uppe i nått moln, utan bara att det är mest logiskt i de flesta mänsklig samhällen.
Citat:
Jag förstår att du ser moral som något som varierar över tid och rum, men det finns grundläggande moraliska sanningar som är objektiva och universella. Att våldtäkt accepteras i vissa kulturer förändrar inte det faktum att det är en kränkning av individens rätt till liv och värdighet.
Moral är inte bara en social konstruktion; den är förankrad i grundläggande värden som respekt och integritet. Dessa värden är tidlösa och bör vägleda vårt beteende, oavsett kulturella normer.
Att förändra synen på moral och introducera nya perspektiv, som att erkänna HBTQI-personers rättigheter, är en del av att sträva efter en mer rättvis och inkluderande värld. Men dessa förändringar bör baseras på en förståelse av objektiv moral, snarare än att bara följa strömningar i samhället. Du tycker inte att det kunde existera ett rimligt läge någonstans mellan att hänga bögar från lyftkranar och obligatoriska Pridetåg på dagis, att låta homosexuella gifta sig i kyrkan och adoptera eller transor som läser sexnoveller för barn?
Så medan kulturer kan ha olika uppfattningar om vad som är acceptabelt, betyder det inte att vi ska acceptera oetiska handlingar. En solid moralisk grund är avgörande för att skydda alla individer och deras rättigheter.
nej, som jag reda förklarat det gör det alltså inte.
respekt för människovärdet har heller verkligen! inte varit ett skit gångbart moralisk värde i en radda av kulturer inkl. vår egen.
Äldre svenska samhällen hade trälar. Trälar var husbondens ägodel, och husbonden kunde därför döda eller göra med dem som han ville.
Vikingar, europeer m.m. har köpt och handlat med slavar i mängder...och klubbat ihjäl dem, våldtagit och misshandlat lite som de velat etc etc, få hade några "moraliska" skrupler över detta, eftersom den tidens moral var sådan att "vissa" inte betraktades som fullvärdiga människor.
Är först i modern historik tid som vi "kommit på" att oj? människor är faktiskt just människor lite överallt på detta klot och OJ???? tom om de har livmödrar och bröst eller bara har några år på nacken eller gillar samma kön så är de människor.
Och att hmm? kanske bör vi sluta med allt detta indelande av människor i olika grupper som ska ges olika värde eller aktivt förbjudas ditt eller datt bara för att nån annan "tycker" nått strunt om dem och gillar sin möjlighet att kunna utnyttja och suga ut andra människor för egen vinning.
Jag tycker vi ska utgå från alla människor lika värde, för att det helt enkelt är en logisk sund idé som ger bra konsekvenser för flest möjliga......ta en ordentlig titt på vårt eget samhälle här och nu, och ta reda på om vi har grupper i samhället som förtrycks eller diskrimineras på olika sätt som det inte finns nån vettig grund till.
Och allra viktigast använda logik, förnuft och vetenskap i denna syn och inte nån idé om svävande stentavlor i nån gudlig himmel...ok?
Gör man detta, så ja då börjar man se mönster ex. att HBTQI, kvinnor, etniska minoriteter, funktionsnedsatta, äldre m.m. är grupper som fortsatt dras med fördomar, diskriminering och tom förtryck ibland och försöka göra något åt detta.
jag är inte säker på att just pridetåg på förskola är det bästa sättet, det finns säkert andra sätt att forma barns skallar bättre avseende sin inställning till andra människor och mångfalden som mänskligheten uppvisar.
Du bör helt enkelt fråga dig själv....vad exakt är det med just HBTQI som gör att du känner dig hotad? rädd? vad? HUR inbillar du dig att HBTQI existenser skulle skada samhället? eller barn? som alltså på något sätt skulle berättiga att man aktivt ska förbjuda dem vara det de nu är?
Jag ser mest idioti i ditt sätt att resonera.
Och jag personligen skulle se det som rejält mer farligt att katolska präster ex. ska tillåtas pumpa barns skallar fulla med sina idéer om moral än någonsin nån sagoläsande transa.
(De är båda för övrigt ofta män i dekorerade kjolar så lite lustigt att konservativa tolererar den enes klädsel men avskyr den andres)