2026-07-12, 13:57
Medlem
Cliff.Booths avatar
Jag har nu förstått att vad saken egentligen handlar om är "Den röda vägen"!

Jag och min AI sitter och funderar på vad "Den röda vägen" kan kosta:

https://static.byggahus.se/attachments/images/large/920/920800-1cd3d75a964e3fdfe97a1c0d693add3b.jpg

Jag har inte en susning och min AI rapar upp dynga...

Är det möjligen någon, som kan ge en uppskattning av den faktiska kostnaden med +-25%?

Om man har tillgång till "gratis" grävmaskin och gör jobbet själv, vad kan kostnaden bli då?
Senast redigerad av Cliff.Booth 2026-07-12 kl. 14:00.
Citera
2026-07-12, 14:00
Medlem
MosterAugustas avatar
Och hur vet du det? De har ju dessutom ansökt om rivningstillstånd. 🤯

Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det står på samma grund/källare, de har bytt tak och breddat hela framsidan istället för bara förstukvisten på framsidan.

De behöver inte ha rivet hela huset för detta.

Fortfarande inga argument som gör att hon tjänar mest på det, när grannen bor där permanent...
Citera
2026-07-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Och hur vet du det? De har ju dessutom ansökt om rivningstillstånd. 🤯

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/rivningslov/

"del av byggnad" Räcker för att kräva rivningslov, inom detaljplan.
Och bärande takstolar räknas - de har byggt om taket helt.
Citera
2026-07-12, 14:03
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Jag har nu förstått att vad saken egentligen handlar om är "Den röda vägen"!

Jag och min AI sitter och funderar på vad "Den röda vägen" kan kosta:

https://static.byggahus.se/attachments/images/large/920/920800-1cd3d75a964e3fdfe97a1c0d693add3b.jpg

Jag har inte en susning och min AI rapar upp dynga...

Är det möjligen någon, som kan ge en uppskattning av den faktiska kostnaden med +-25%?

Om man har tillgång till "gratis" grävmaskin och gör jobbet själv, vad kan kostnaden bli då?

Jag har inte alla fakta i målet men jag tror att problemet med denna lösning är att 1:21 dels måste upplåta mark, dels finns ett antal setvitut (bland annat för avloppsanläggning).
Citera
2026-07-12, 14:05
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/rivningslov/

"del av byggnad" Räcker för att kräva rivningslov, inom detaljplan.
Och bärande takstolar räknas - de har byggt om taket helt.

Om du nu känner till detaljerna i fallet: vilka delar av det gamla huset finns kvar? 🤯
Citera
2026-07-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Om du nu känner till detaljerna i fallet: vilka delar av det gamla huset finns kvar? 🤯

Jag förklarar att det INTE är lika med att de byggt ett nytt hus för att det är ett rivningslov involverat.
Om man har uppfattningen HELA huset revs ned så är det den åsikten som ska bevisas.
Citera
2026-07-12, 14:16
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Den "stigen" var 2021 fullt farbar med bil, så säljaren av :19 visade förmodligen upp fastigheten med att man kunde köra in där.

Sen gjorde :19 det han kunde för att förbättra den, men det räckte inte.

Det är klart det har ändrats, infarten har funnits i 80 år.
Mer eller mindre använd över alla år eftersom det bara varit sommarstugor som nyttjats sällan.
Det som funkade 1970 funkar inte idag.
Det spelar ingen roll vad förra ägaren av 19 visade, det var köparens plikt att undersöka infarten på alla sätt. Men istället byggde nya ägaren av 19 självsvåldigt om infarten och gjorde den livsfarlig, vilket Trafikverket helt rätt har agerat på. Förbättringen var enbart för 19, medan alla förbipasserande trafikanter utsattes för livsfara.

Det som funkade 1970 funkar inte idag, men har man köpt 1970 års standard får man hålla tillgodo med det! Det var nämligen det man betalade för. Vanligt folk hade inte gått vidare med köpet, men det finns alltid småkriminella typer som gör som de själva behagar utan att tänka på konsekvenserna för andra. Smutsigt som sagt!
Citera
2026-07-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Det spelar ingen roll vad förra ägaren av 19 visade, det var köparens plikt att undersöka infarten på alla sätt. Men istället byggde nya ägaren av 19 självsvåldigt om infarten och gjorde den livsfarlig, vilket Trafikverket helt rätt har agerat på. Förbättringen var enbart för 19, medan alla förbipasserande trafikanter utsattes för livsfara.

Det som funkade 1970 funkar inte idag, men har man köpt 1970 års standard får man hålla tillgodo med det! Det var nämligen det man betalade för. Vanligt folk hade inte gått vidare med köpet, men det finns alltid småkriminella typer som gör som de själva behagar utan att tänka på konsekvenserna för andra. Smutsigt som sagt!

Så vad menar du en undersökning skulle omfatta?
Fanns det infart? Ja. *end-of-story*

Trafikverket kommer få betala ombyggnation, oavsett vad du än tror.

Det är ingen skillnad om :19 ägt fastigheten i 80 år för när Trafikverket 2022 kom på att den där infarten inte dög så är det Trafikverket som stör för kostnaderna. Det är så det funkar.
Citera
2026-07-12, 14:23
Avslutad
Det var i november 2025.
Det var i november som Anna-Carin och hennes sambo skulle upp till sin sommarstugan i Hålta utanför Kungälv. Men när de körde längs vägen möttes de av något de inte hade räknat med – husets uppfart hade spärrats av.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/familj-fick-uppfarten-till-sommarstugan-avsparrad-jo-granskar-trafikverket

Utfarten såg inte så kul ut, rena rama självmords utfart, gäller att vara vaksam där.
Citera
2026-07-12, 14:46
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Så vad menar du en undersökning skulle omfatta?
Fanns det infart? Ja. *end-of-story*

Trafikverket kommer få betala ombyggnation, oavsett vad du än tror.

Det är ingen skillnad om :19 ägt fastigheten i 80 år för när Trafikverket 2022 kom på att den där infarten inte dög så är det Trafikverket som stör för kostnaderna. Det är så det funkar.
Gabriel, som äger 1:19 och framstår som den verkliga huvudpersonen här men som hittills verkar okänd för alla journalister, hade behövt undersöka ifall han fick bygga om infarten innan han skred till verket.

Trafikverket kom inte på något nytt 2022, utan det var en förändrad situation med en nyombyggd livsfarlig infart.

Det funkar uppenbarligen inte som du säger om man ser till Trafikverkets åtgärder hittills. Hoppas de aldrig ger sig!
Citera
2026-07-12, 15:29
Medlem
MosterAugustas avatar
Det bästa vore ju om Trafikverket åkte ut och grävde av vägen helt. Utfarten verkar ju användas både för leveranser av byggnadsmaterial och även lossning/lastning av grävmaskin vilket naturligtvis är ännu värre än "normal" användning med personbil. 🤔

Citat:
Gabriel, som äger 1:19 och framstår som den verkliga huvudpersonen här men som hittills verkar okänd för alla journalister, hade behövt undersöka ifall han fick bygga om infarten innan han skred till verket.

Trafikverket kom inte på något nytt 2022, utan det var en förändrad situation med en nyombyggd livsfarlig infart.

Det funkar uppenbarligen inte som du säger om man ser till Trafikverkets åtgärder hittills. Hoppas de aldrig ger sig!
Citera
2026-07-12, 15:46
Medlem
Citat:

Myndigheter brukar inte ge förhandsbesked, ” ”om jag söker kommer jag få…”

Så det är svårt att undersöka sådant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in