2026-07-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Läs här.

https://static.byggahus.se/attachments/images/large/920/920800-1cd3d75a964e3fdfe97a1c0d693add3b.jpg

2022-11-15: Nytt förslag för infart längs vägen, motsvarande innanför räcket.
Det här är ju deras önskemål. För att få tillstånd att bygga infart/utfart på trafikverkets väg får man ansöka om det hos trafikverket. Jag betalade 5200 kr för en sådan ansökan 2025.
Kostanden är oavsett om man beviljas eller ej.
I mitt fall på 70 väg skulle det vara fri sikt 100 m åt varje håll, vilket sannolikt skulle gälla även här (vilket de inte kan uppfylla).
Sedan var det detaljerade regler på typ 13 sidor om utformningen.
Hoppas trafikverket står på sig.
Citera
2026-07-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Tack, det klargör att det inte har funnits någon regelrätt infart.

Kolla 2021 istället.

Så en bild från 2018 visar att det inte funnits någon infart?
Jaså, visar det något hur det såg ut 1999, 1985, 1981, 1973, 1970... osv.
Nej.
Citera
2026-07-12, 12:45
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Trafikverket var inte nöjda, och det skickades förslag till grannen :21 om den nya infarten.
:19 och även :21 protesterar.
...
Som det antyds finns det en sur kärring i området som matat Trafikverket med diverse påhitt, förmodligen sagt motsvarande att det aldrig varit en infart där eller nåt.

Den som gjort minst fel är oavsett allt annat Anna-Carin, de har inte byggt om infarten, de har inte haft någon kommunikation eller önskemål om att bredda infarten. För deras sommarveckor räckte den infarten.

Jag antar att det är det här inlägget du refererar till:

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjalp-att-tyda-servitut.563505/page-7
Utöver detta har det funnits en annan granne som ofta verkar ha synpunkter på infarten och kontaktar Trafikverket varje gång jag får leveranser av virke eller byggmaterial. Hon har även varit ute och fotograferat platsen vid flera tillfällen. Det har inte direkt gjort situationen enklare, utan snarare bidragit till mer irritation mellan mig och Trafikverket.
Vet du vad jag tror? Jag tror att grannen är Anna-Carin. Vem skulle det annars vara?

Vad tror du själv?

PS
Kravallstaketet får även sin förklaring i samma inlägg...

PPS
Du har i ett flertal inlägg blandat ihop 1:21 med någon annan granne. 1:21 är storbonden som bor en bra bit ifrån Anna-Carin och hennes egenmäktiga, nybyggda, livsfarliga utfart.

En utfart som Anna-Carin (eller möjligen hennes granne) har börjat trafikera med en golfpermobil...
Senast redigerad av Cliff.Booth 2026-07-12 kl. 12:53.
Citera
2026-07-12, 12:47
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Det var en grusad infart när de köpte huset 2022-11-09.
https://maps.app.goo.gl/dXYvCP7gcPDRkq1DA

Knappt två veckor senare fick de förslaget till ny infart.
Som staten förmodligen får betala ja.
Men det var ju grannen som på eget bevåg börjat bygga om infarten vid det laget. Som köpare har man undersökningsplikt.

Oavsett är inte detta en historia om hur myndigheter kör över medborgare utan om hur några fastighetsägare köpt billigt och vill sälja dyrt.
Citera
2026-07-12, 12:51
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Den som gjort minst fel är oavsett allt annat Anna-Carin, de har inte byggt om infarten, de har inte haft någon kommunikation eller önskemål om att bredda infarten. För deras sommarveckor räckte den infarten.

Det är ju Anna-Carin som har haft mest nytta av den ombyggda infarten. Rivning av det gamla huset och nybygge av det befintliga hade inte varit möjligt med den gamla vägen.
Citera
2026-07-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Det är ju Anna-Carin som har haft mest nytta av den ombyggda infarten. Rivning av det gamla huset och nybygge av det befintliga hade inte varit möjligt med den gamla vägen.
Eh, grannen :19 bor där permanent och har förmodligen byggt ut sitt hus.

Anna-Karin har fortfarande en sommarstuga som verkar vara lika stor som tidigare.

Varför sitter du bara och hittar på nonsens?
Citera
2026-07-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Jag antar att det är det här inlägget du refererar till:

Utöver detta har det funnits en annan granne som ofta verkar ha synpunkter på infarten och kontaktar Trafikverket varje gång jag får leveranser av virke eller byggmaterial. Hon har även varit ute och fotograferat platsen vid flera tillfällen. Det har inte direkt gjort situationen enklare, utan snarare bidragit till mer irritation mellan mig och Trafikverket.
Vet du vad jag tror? Jag tror att grannen är Anna-Carin. Vem skulle det annars vara?

Vad tror du själv?

PS
Kravallstaketet får även sin förklaring i samma inlägg...

PPS
Du har i ett flertal inlägg blandat ihop 1:21 med någon annan granne. 1:21 är storbonden som bor en bra bit ifrån Anna-Carin och hennes egenmäktiga, nybyggda, livsfarliga utfart.

En utfart som Anna-Carin (eller möjligen hennes granne) har börjat trafikera med en golfpermobil...
Varför skulle Anna-Karin klaga, de är där några veckor på sommaren….

Finns nån stöd för det.
Citera
2026-07-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Tittar man på bilder från några år tillbaka så ser man att de nuvarande fastighetsägarna inte köpte något hus med en fungerande infart. Nu vill de ha mer, utan att betala vad det faktiskt kostar.

Varför ska skattebetalarna stå för en sådan förbättring? Det handlar förmodligen om kostnader i miljonbelopp, och blir samtidigt en rejäl värdeökning på fastigheterna som då gynnas. Smutsigt!

https://maps.app.goo.gl/preWz2YKad1kfrRV9
Förbättring?
Att sicksacka ut på landsvägen 150m bort är inte direkt en förbättring…
Citera
2026-07-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Tittar man på bilder från några år tillbaka så ser man att de nuvarande fastighetsägarna inte köpte något hus med en fungerande infart. Nu vill de ha mer, utan att betala vad det faktiskt kostar.

Varför ska skattebetalarna stå för en sådan förbättring? Det handlar förmodligen om kostnader i miljonbelopp, och blir samtidigt en rejäl värdeökning på fastigheterna som då gynnas. Smutsigt!

https://maps.app.goo.gl/preWz2YKad1kfrRV9

Vänd på det. Så ett hus för en miljon ska åläggas betala en ny infart för att Trafikverket satt ökade krav på trafiksäkerheten?

Väldigt många hus skulle bli värdelösa då.

Jag har en hel bunt hus runt mig vars vägar byggts in med räcken. Skulle alla fått betala ny infart menar du?
Citera
2026-07-12, 13:12
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Eh, grannen :19 bor där permanent och har förmodligen byggt ut sitt hus.

Anna-Karin har fortfarande en sommarstuga som verkar vara lika stor som tidigare.

Varför sitter du bara och hittar på nonsens?

Du sitter ju bara och sprider dynga. 1:19 har renoverat huset. Anna-Carin rev sitt hus 2025 och byggde ett nytt på platsen.
Citera
2026-07-12, 13:15
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Förbättring?
Att sicksacka ut på landsvägen 150m bort är inte direkt en förbättring…

Ej till landsvägen...

Till vägföreningens grusväg...

Allt enligt planen...
Citera
2026-07-12, 13:16
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Vänd på det. Så ett hus för en miljon ska åläggas betala en ny infart för att Trafikverket satt ökade krav på trafiksäkerheten?

Väldigt många hus skulle bli värdelösa då.

Jag har en hel bunt hus runt mig vars vägar byggts in med räcken. Skulle alla fått betala ny infart menar du?
Kraven har inte ökat utan Trafikverket har gjort en bedömning att den gruslagda, flyttade och breddade infarten utgör en större trafikfara än den igenvuxna stig som fanns där tidigare.

Källa:

---

Hej, Gabriel här – jag är nuvarande ägare till fastigheten Vävra 1:19.

Jag köpte fastigheten för några år sedan och ganska kort efter, ungefär två månader senare, fick jag ett brev från Trafikverket som meddelade att den befintliga infarten inte längre var godkänd enligt deras regler.
Då hade jag röjt upp allt sly, schaktat ner samt lagt ny duk och makadam för att snygga till men även för att bättre kunna använda denna igenväxta väg.

Trafikverket ville då att jag skulle ansöka om en ny eller flyttad utfart till ett bättre läge, vilket jag också gjorde. Den ansökan fick tyvärr avslag, och sedan dess har en process pågått mellan mig och Trafikverket som nu har dragit ut på tiden i snart tre år. Under den tiden har tillgängligheten till fastigheten blivit väldigt begränsad, trots att det finns ett servitut som reglerar tillgången till vägen.

Trafikverket har dessutom bett mig att gräva upp diket vid den tidigare infarten, vilket i praktiken skulle göra det omöjligt att komma in med fordon. För att inte helt stänga av möjligheten att ta sig fram valde jag i stället att tillfälligt sätta upp kravallstaket. Det var tänkt som en markering, inte en permanent lösning, eftersom jag anser att jag fortfarande har rätt att använda uppfarten tills något annat faktiskt är löst.

Jag försöker fortfarande hitta en lösning som fungerar för alla inblandade och samtidigt följer Trafikverkets krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in