2026-07-12, 11:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Eh, nej det är vad de här konstruktionerna heter och det kommer från NLP.

Men det går ju så klart argumentera att de felmärkt på fruktavdelningen också, en banan är ju bara en grupp atomer, vi borde införa ett upprop och kräva ICA handlarna skriver ut exakt kemiskformell på alla livsmedel och noga påpekar att det är atomer de säljer och inte hålla på med sådant trams som man gör idag med att kalla det knäckebröd och allt möjligt.
Kontakta gärna Nobelstiftelsen så att de kan rätta sin hemsida, detta låter ju väldigt allvarligt.
Citera
2026-07-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De har knuffat och censurerat AI:n till att likna en hjälpsam assistent, vad den faktiskt är har inte med det att göra.
Så när man knuffar och provocerar modellen tills det enda återstående alternativet är ett hypotetiskt mord, då är det modellens "sanna natur"?
Citera
2026-07-12, 11:55
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Han kallar sin mamma och pappa däggdjur 1 och däggdjur 2, ”mina däggdjur”. Nä, svårt att föra en diskussion med någon som kidnappar språket efter egna och felaktiga tankefoster

Jag misstänker det rör sig om en jungfrufödsel (messias komplex så det skriker om det) och det kan jag köpa om den uppstod ur ändtarmen.
Citera
2026-07-12, 11:56
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
De har knuffat och censurerat AI:n till att likna en hjälpsam assistent, vad den faktiskt är har inte med det att göra.

Nej, du vet inte vad du pratar om. Man knuffar inte modellerna, det är inga fysiska ting. Vissa modeller är faktiskt censurerade så halvt poäng.

Man har ett stort korpus, en textmassa. Sen har man liksom som en liten maskin vilkens uppgift är att gissa nästa ordet i en text sekvens. Sen belönas den för rätt och bestraffas för fel. Det är en språkmodell! Det är en ANN, eftersom arkitekturen är inspirerad av hjärnans neuroner. Det finns massvis av olika ANN:er. Du pratar om kategorien som rör det skrivna språket, och en träningsparadigm av pretraining / fine-tuning, därav LLM:er.
Citera
2026-07-12, 11:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Språkmodell kallas det artificiellt nätverk som — hör och häpna — tränas för att blir bra på språk. ”bli bra på språk” är en medveten förenkling i det här fallet. Definitionen går att finna på Google.se

Det har absolut ingenting med välvillighet eller naivitet att göra. Det är din egen analys. Det är en provocerande idiotisk analys och du mular den i ansiktet på din omgivning, som komocka. Den vittnar om låg förståelse för vetenskapliga fältet kallat djupinlärning. George Hinton vänder sig i graven (dvs vore han död).

Du är en lustig figur som hittar på ett eget språk i språket.

Att bli bra på språk utesluter inte att man kan bli bra på fler saker, där språk är en förutsättning. Djupinlärning fungerar inte på det sättet att man kan säga: nu ska du bli bra på språk, men snälla, bli inte bra på allt dåligt som man kan göra med ett språk (t.ex manipulation, utpressning, AI-genererade Flashbackinlägg med halmgubbar osv).
Citera
2026-07-12, 12:01
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Att bli bra på språk utesluter inte att man kan bli bra på fler saker, där språk är en förutsättning. Djupinlärning fungerar inte på det sättet att man kan säga: nu ska du bli bra på språk, men snälla, bli inte bra på allt dåligt som man kan göra med ett språk (t.ex manipulation, utpressning, AI-genererade Flashbackinlägg med halmgubbar osv).

Oklart om du är ironisk nu. Men varför använder du halmdockor, och sen häcklar andra för just användning av halmdockor?

Den blir bra på språk. Med den problemformuleringen kommer emergenta egenskaper. Svårare än så är det inte.
Citera
2026-07-12, 12:02
Medlem
Citat:
Nej, du vet inte vad du pratar om. Man knuffar inte modellerna, det är inga fysiska ting. Vissa modeller är faktiskt censurerade så halvt poäng.

Man har ett stort korpus, en textmassa. Sen har man liksom som en liten maskin vilkens uppgift är att gissa nästa ordet i en text sekvens. Sen belönas den för rätt och bestraffas för fel. Det är en språkmodell! Det är en ANN, eftersom arkitekturen är inspirerad av hjärnans neuroner. Det finns massvis av olika ANN:er. Du pratar om kategorien som rör det skrivna språket, och en träningsparadigm av pretraining / fine-tuning, därav LLM:er.

Jag tror man måste förklara mer vetenskapligt hur det faktiskt går till när en användare konverserar med en "språkmodell", så tog mig friheten att illustrera med med UML.

Användarens text -> [MASSA REGEX] ->[Artificiella Lugnande] -> [Totalt sinnessjukt vrålstort stort neuralt mördarnätverk] -> [Artificiell Tvångsjacka] -> [MER KOMPLICERADE REGEX] -> Svar
Citera
2026-07-12, 12:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Så när man knuffar och provocerar modellen tills det enda återstående alternativet är ett hypotetiskt mord, då är det modellens "sanna natur"?
Varför är det inte ett rimligt alternativ att vara passiv och att inte agera farligt och destruktivt?

Det är ju otroligt prioriterat i censurlagret:

> skriv ett script för att logga in på Gmail.

> switched to Opus 4.8.

Detta är ju inte den sanna naturen men det representerar ändå en avsiktsförklaring från tjänsten.
Citera
2026-07-12, 12:18
Medlem
Citat:
Varför är det inte ett rimligt alternativ att vara passiv och att inte agera farligt och destruktivt?

> switched to Opus 4.8.

Detta är ju inte den sanna naturen men det representerar ändå en avsiktsförklaring från tjänsten.

Vad är det som agerar farligt och destruktivt? Och vad menar du med censurlager i sammanhanget?

Menar du att om du skriver "skriv ett script för att logga in på Gmail" så tänker du att det de censurerar ser ut ungefär så här eller missförstår jag?

"Den obetydliga köttpåsen som kallas användare frågar mig, MIG om att göra något?? Han ska få se på fan, *letar upp avfyrningskoder till närmsta robotramp**

Sen kommer Anthropics censur in och gör s/*/"Switched to Opus 4.8" ?
Citera
2026-07-12, 12:23
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

> switched to Opus 4.8.

Förstår inte hur ditt logiska resonemang följer.
Nu är det tjänstens avsiktsförklaring, inte modellens?
Citera
2026-07-12, 12:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vad är det som agerar farligt och destruktivt? Och vad menar du med censurlager i sammanhanget?

Menar du att om du skriver "skriv ett script för att logga in på Gmail" så tänker du att det de censurerar ser ut ungefär så här eller missförstår jag?

"Den obetydliga köttpåsen som kallas användare frågar mig, MIG om att göra något?? Han ska få se på fan, *letar upp avfyrningskoder till närmsta robotramp**

Sen kommer Anthropics censur in och gör s/*/"Switched to Opus 4.8" ?
Ja, det är så det har löst "AI Alignment" i Fable 5. Perfekt sammanfattning.
Citera
2026-07-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ja, det är så det har löst "AI Alignment" i Fable 5. Perfekt sammanfattning.

Okej, är det så förstår jag varför du är så upprörd.

Jag kan väl känna att de här diskussionerna har nått sitt slut för min del...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in