2026-06-21, 13:11
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Min fru har inte fått slutskattebesked än. Var tvungen att reducera sin beskattningsbara inkomst pga att arbetsgivaren hade betalat ut för mycket lön som hon var tvungen att betala tillbaka i brutto. Ingen har kontaktat henne. Ska man ringa?

Nej. Deklarationen måste handläggas manuellt och hon kommer bli kontaktad när det väl är dags, tyvärr går det inte att säga när det blir.

Det är ungefär beskedet ni kommer få efter en timme i telefonkö.
Citera
2026-07-02, 08:20
Medlem
Och där kom slutskattebeskedet till slut. Antagligen behövde deklarationen hanteras manuellt. Står att skatteåterbäringen är utbetald med detsamma och att de skall nå kontot inom en vecka. Perfekt tillskott i semesterkassan!
Citera
2026-07-12, 11:42
Medlem
Fortfarande inte fått mitt slutskattebesked. Någon mer? Lär väl dröja till augusti…
Citera
2026-07-13, 12:11
Medlem
Oddsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan453
Fortfarande inte fått mitt slutskattebesked. Någon mer? Lär väl dröja till augusti…

Samma här. Juli körningen är redan gjort sa skatteupplysningen. Tidigast i Augusti sa dem på skatteupplysnningen. Min deklaration hade inte ens fått en handläggare tilldelad..
Citera
2026-07-13, 12:20
Bannlyst
När får man tillbaka skatten efter att ha deklarerat lägenhetsförsäljning från dödsbo? Absurt vilken jävla tid allt tar i detta byråkratiska bananland.
Digitalisering skulle ju effektivisera jävla nollor
Citera
2026-07-20, 19:51
Medlem
Nu fick jag äntligen mitt slutskattebesked, behövde troligtvis granskas manuellt eftersom jag skrev upplysningar angående hur jag räknat på K4.
Citera
2026-07-21, 01:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har fortfarande inte hört ett ljud om min deklaration mer än att de mottagit den bara några dagar efter att jag fått den utskickad via Kivra.
Enda avdraget jag gjort är att jag kört mer än 3000 mil med förmånsbilen och landade på 3045 mil eller något sånt.

Det som står på siten är att de som får sent skattebesked är de som blivit kontrollerade manuellt. Givetvis har jag väl blivit det då jag skrev att körjournal kan skickas in om behov finns men la inte in den direkt.
Har än så länge inte fått meddelande om att jag ska skicka in något heller så hoppas jag slipper då det är rätt mycke pyssel även om det mesta av informationen redan finns och de körda milen är verkliga.
Citera
2026-07-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har fortfarande inte hört ett ljud om min deklaration mer än att de mottagit den bara några dagar efter att jag fått den utskickad via Kivra.
Enda avdraget jag gjort är att jag kört mer än 3000 mil med förmånsbilen och landade på 3045 mil eller något sånt.

Det som står på siten är att de som får sent skattebesked är de som blivit kontrollerade manuellt. Givetvis har jag väl blivit det då jag skrev att körjournal kan skickas in om behov finns men la inte in den direkt.
Har än så länge inte fått meddelande om att jag ska skicka in något heller så hoppas jag slipper då det är rätt mycke pyssel även om det mesta av informationen redan finns och de körda milen är verkliga.

Kan det vara så att de som skriver egna anteckningar alltid måste granskas manuellt? Kanske hade varit bättre om du inte hade skrivit något om körjournal?
Citera
2026-07-21, 12:55
Medlem
Oddsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan453
Nu fick jag äntligen mitt slutskattebesked, behövde troligtvis granskas manuellt eftersom jag skrev upplysningar angående hur jag räknat på K4.

Nej det fick du inte, ingen får slutskattebesked nu. Körningarna görs första veckan i juli och första veckan i augusti
Citera
2026-07-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Nej det fick du inte, ingen får slutskattebesked nu. Körningarna görs första veckan i juli och första veckan i augusti
Blir granskningen klar däremellan och skattebeslut fattas så kan slutskattebeskedet komma däremellan.
Citera
2026-07-21, 19:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Kan det vara så att de som skriver egna anteckningar alltid måste granskas manuellt? Kanske hade varit bättre om du inte hade skrivit något om körjournal?

Kanske kan det vara så, nästa gång ska jag bara göra avdraget och sen se glad ut.
Tycks iallafall ligga i botten av högen med deklarationen att kontrollera då jag inte fått någon uppmaning om att skicka in körjournalen heller.
Citera
2026-07-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske kan det vara så, nästa gång ska jag bara göra avdraget och sen se glad ut.
Tycks iallafall ligga i botten av högen med deklarationen att kontrollera då jag inte fått någon uppmaning om att skicka in körjournalen heller.

Jag gjorde bara avdrag för resor med privatbil, men ingen kommentar på det. Fick utbetalt till midsommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in