2026-08-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryagot
Jag har fyllt i K4 för kapitalförlust 3 år på raken nu fjärde.
2023 fick jag i augusti
2024 fick jag i augusti
2025 fick jag i juli.

Nu säger dem att de inte kommer komma i Augusti och jag kan räkna med December..

Jag skickade in deklaration i mars.. detta e fan sjukt. Känns som de granskar k4 extra i år

Jag har äntligen fått en handläggare som efterfrågar var jag fått pengarna till att handla med valutor (är ju en stor förlust jag gjort och har satt in mer pengar till min mäklare än vad jag tagit ut).
Har du också fått en sådan fråga?
Citera
2026-08-25, 10:49
Medlem
tnems avatar
Vilket sätt är enklast sättet att inte betala in förmycket skatt, när man gör avdrag?

Nu vad jag förstår så kommer jag inte få tillbaka pengarna förens i December. Trött på att låna ut pengar nästan gratis till staten.
Citera
2026-08-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lappliza
Jag har äntligen fått en handläggare som efterfrågar var jag fått pengarna till att handla med valutor (är ju en stor förlust jag gjort och har satt in mer pengar till min mäklare än vad jag tagit ut).
Har du också fått en sådan fråga?

Det verkar jag inte fått, hur gick du reda på att du har en handläggare
Citera
2026-08-26, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryagot
Det verkar jag inte fått, hur gick du reda på att du har en handläggare

Fick meddelande från Skatteverket i Kivra.
I meddelandet framgår att de vill ha underlag för fortskaffningen av de pengar jag använt för min handel, det vill säga pengarnas ursprung.
Antar att det beror på att min förlust är så stor (har satt in mer pengar till mäklaren än vad jag tagit ut).
Och det är väldigt mycket mer jag satt in än vad jag har tagit ut i vinst.
Står handläggarens namn högst upp i dokumentet.

Vad jag dock förstått från Skatteverket själva är att de ligger hopplöst mycket efter.
De är tydligen underbemannade i förhållande till det antal deklarationer de måste granska.
Framgick dock inte om det beror på de extra granskningsområden de har i år eller om de har en generell bemanningsbrist.
Citera
2026-08-27, 06:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Äntligen fick man slutskattsedeln i kivra igår så nu ska det ramla in dryga 25 000 närmaste dagarna.
Kommer aldrig mer skriva någon notering i deklaration då det bara gör att utbetalningen kommer långt senare.
Citera
2026-08-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Äntligen fick man slutskattsedeln i kivra igår så nu ska det ramla in dryga 25 000 närmaste dagarna.
Kommer aldrig mer skriva någon notering i deklaration då det bara gör att utbetalningen kommer långt senare.

Men så skönt att det äntligen kom.
Jag har iaf fått en handläggare och skickat in allt underlag som de efterfrågat, om jag nu har förstått efterfrågan än.

När jag pratade med dem i telefon för nån vecka sen sa hon att de verkade ligga mycket efter.
Så det känns som att de håller på att komma ikapp nu så att inte alla behöver vänta till december.

Fick du någon handläggare som efterfrågade komplettering?
Citera
2026-08-27, 22:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lappliza
Men så skönt att det äntligen kom.
Jag har iaf fått en handläggare och skickat in allt underlag som de efterfrågat, om jag nu har förstått efterfrågan än.

När jag pratade med dem i telefon för nån vecka sen sa hon att de verkade ligga mycket efter.
Så det känns som att de håller på att komma ikapp nu så att inte alla behöver vänta till december.

Fick du någon handläggare som efterfrågade komplettering?

Nix, hade väntat mig ett meddelande om att skicka in körjournal och allt men ingenting, kom bara ett skattebesked och att pengarna ska sättas in inom en vecka.
Jävligt skönt då min körjournal finns men inte är i närheten av så exakt som de kräver.

Hoppas du får dina slantar du också snart. Var inställd på att få vänta till december.
Citera
2026-08-31, 09:47
Medlem
Oddsarens avatar
Nu fick jag mitt slutskattebesked
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in