2026-07-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur stänger du av "GPT 8" med IQ ≈ 1500? Det kan du inte.

Det är klart du kan.

Allt som har en strömkälla kan släckas ner, förutom solen så, men den håller på och släcker ner sig självt.
Citera
2026-07-12, 10:46
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Kolla! Jag kan svara genom att citera dig själv.

Citat:
Argumenten kommer i framtiden?

Så uppenbart motsägelsefull.

Citera
2026-07-12, 10:46
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Vi vänder på det här. Ge ett exempel på ett faktiskt scenario där en LLM hotat med att mörda. Och inte Anthropicgrejen, det har vi debunkat. Är mer orolig för att du går runt och oroar dig över något som aldrig inträffat.
Anthropics experiment är ett scenario där detta har hänt.

Eventuellt kommer de inte kunna replikera situationen igen nu när modellerna genomskådar att de blir utsatta för ett test. Det betyder inte att du är safe.
Citera
2026-07-12, 10:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ptja, jag provade något vi lärt oss i högskolan. Jag läste appendixet som förklarar experimenten. Klarar du det?

Google.se

10-0 till mig
Citera
2026-07-12, 10:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Du läste inte det om att den försökte med alla etiska möjligheter först, tills det att alla sådana blivit eliminerade av forskningsteamet?
Hur hjälper det mig om jag är död?
Citera
2026-07-12, 10:50
Medlem
Citat:
Om en AI-agent ska lösa en komplicerad uppgift i flera steg, är det då en rimlig konsekvens av det att den försöker existera? Vad innebär det för människor när AI:n saknar empati och sunt förnuft? Det innebär att den mördar dig om du utgör ett hinder. Det är inte konstigt. Det är inte magiskt. Men det är dåligt.

Om du inte sätter den ”begränsningen” själv så måste ju AI ta bort dig från ekvationen för att kunna utföra sin uppgift.

Visst är det dåligt, men det är ju oxå enkelt att komma runt problemet.
Citera
2026-07-12, 10:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man börjar med att sätta väldigt specifika regler för den.

Den måste ALLTID ta med utgången av allt den gör i all framtid i svaret, att människan aldrig ens får fysiskt skadas, oavsett fråga, oavsett svar.

Nu pratar du inte om att den faktiskt fysiskt har skadat någon, utan att den kom fram till det teoretiskt, efter en rad av frågeställningar (gissar jag). Det är egentligen något annat, sålänge den inte försöker stänga ner hissen som teknikern åkte i, eller försökte ta över bilen som teknikern satt i, för att krocka den, eller nåt sånt.

Det måste alltid vara den viktigaste punkten.

Och här kommer det viktiga:
Och varje gång som den kommer fram till något alternativ till att en människa kan skadas på riktigt, så måste den göra en system shutdown och sätta sig i ett säkert läge där den själv inte gör någon skada, eller skadar någon annan, dvs stänga ner sig själv.

Det här är den enklaste hisspitch-formen av orsak-verkan.
Du tror inte att Anthropic har försökt träna sin modell att inte bli en mördare? De tänkte inte på det? Men nu vet dom att det är önskvärt och därför ska inte detta inträffa i framtiden?
Citera
2026-07-12, 10:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Den försöker inte mörda mig.
Den försöker göra det som den blivit tillsagd att göra.

Den vet inte vad ”mörda” är.
De sa inte till AI:n att den skulle mörda någon.
Citera
2026-07-12, 10:52
Medlem
Citat:
Jag ber den att sluta med sin nuvarande uppgift.

Du visar återigen att du inte är intresserad av att diskutera. Du ignorerar helt och hållet det som sägs och ställer istället tramsiga motfrågor om hypotetiska framtida domedagsscenarion.

"Vad händer om en överlägsen ras från yttre rymden kommer till jorden och bestämmer att människan ska utrotas?" - Ja, vi dör väl då...

Vad är poängen?
Citera
2026-07-12, 10:53
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är klart du kan.

Allt som har en strömkälla kan släckas ner, förutom solen så, men den håller på och släcker ner sig självt.
Hur vet du var AI:n finns? Kommer den alltid att annonsera när den skapar en kopia?
Citera
2026-07-12, 10:53
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Du tror inte att Anthropic har försökt träna sin modell att inte bli en mördare? De tänkte inte på det? Men nu vet dom att det är önskvärt och därför ska inte detta inträffa i framtiden?

Det är en språkmodell. Den följer vad som står i prompten. Om du är nyfiken på hur experimenten gick till kan du läs deras appendix. Du har fått det hela om bakfoten, min vän. AMA.
Citera
2026-07-12, 10:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
www.slut-på-argument.nu

Du klarar ju inte ens av att läsa rapporterna du hänvisar till.

mic drop.
Du citerar ju inte eftersom du ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in