2026-07-11, 17:33
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det är aldrig fel att testa men mordnattens pinande vind på smala gator kan ha gjort det omöjligt att få fram ett vettigt doftspår.

En av mordnattens främsta missar är enligt mig snarare hur få bilar som stoppas timmarna efter MOP. Det rimmar särskilt illa med de tidiga idéerna om ett attentat av internationella terrorligor som Ustaša och PKK. En sådan attentatsgrupp hade kunnat befinna sig i full fart påväg ut från Stockholm mellan 23:30 och 00:30 och hade kunnat gå att få fatt på, liknande hur ryska polisen jagade ner gruppen som genomförde terrordådet i Crocus City Hall på en motorväg cirka 15 mil från Moskva.

Istället var yttre tjänst i kritiska områden som Solna, Enköping och Huddinge mer eller mindre ovetandes om vad som skett. Ett grafen-tunt vittnesmål men för att exemplifiera:

Vakthavande kommissarie Hans Koci borde ha sänt rikslarm 23.30.

Koci var rädd att signalementet var för vagt (som framgår i juristkommissionens förhör 1986). En felprioritering (för att uttrycka saken milt).

Jag tror inte på "Bettan".

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Lee Harvey Oswald greps väl nära på 1,5 timmar efter skotten, ett par kilometer från mordplatsen?

Jepp. Oswald såg "War is hell" på Texas Theatre på Jefferson Boulevard när han greps i Dallas 1963. Handklovarna såldes för en mindre förmögenhet för några år sedan. En liten grupp exilkubaner är en lågoddsare. Oswald är en högoddsare.

Gick GM på bio 1986? Varför skulle han det? Det fanns inget skäl.
Citera
2026-07-11, 18:20
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vakthavande kommissarie Hans Koci borde ha sänt rikslarm 23.30.

Koci var rädd att signalementet var för vagt (som framgår i juristkommissionens förhör 1986). En felprioritering (för att uttrycka saken milt).

Vagt signalement slår såklart inget signalement.

Citat:
Jepp. Oswald såg "War is hell" på Texas Theatre på Jefferson Boulevard när han greps i Dallas 1963. Handklovarna såldes för en mindre förmögenhet för några år sedan. En liten grupp exilkubaner är en lågoddsare. Oswald är en högoddsare.

Gick GM på bio 1986? Varför skulle han det? Det fanns inget skäl.

Liten resurssvag grupp
Citera
2026-07-11, 18:59
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att gripa gärningsmannen i flykten var knappast möjligt 20 minuter efter skotten.

Kanske hade hunden kunnat visa den vidare flyktvägen från trappkrönet. Österut längs David Bagares gata till Regeringsgatan eller söderut längs Malmskillnadsgatan till Malmskillnadstrappan och Kungsgatan.

Flyktanalys.

Tror jag också. Beroende på hur stressad/ansträngd (skulle varit maxpuls på mig i alla fall) mördaren var i situationen borde han utsöndrat kraftigt adrenalin/kroppsvätskor (spott/snor) vilka efterlämnats utefter flyktvägen. Kanske hade underlättats.
Citera
2026-07-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Tror jag också. Beroende på hur stressad/ansträngd (skulle varit maxpuls på mig i alla fall) mördaren var i situationen borde han utsöndrat kraftigt adrenalin/kroppsvätskor (spott/snor) vilka efterlämnats utefter flyktvägen. Kanske hade underlättats.

Jag undrar om en hund skiljer på en flyende springande människa som tar längre steg och en person som promenerar långsamt.

Även ett spår som löper på vägbanan borde vara mer intressant än ett spår på trottoaren.
Citera
2026-07-11, 19:33
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag undrar om en hund skiljer på en flyende springande människa som tar längre steg och en person som promenerar långsamt.

Även ett spår som löper på vägbanan borde vara mer intressant än ett spår på trottoaren.

Vovven har nog situationen klar för sig. Har den fått upp doftspåret följer den det oavsett om det går på trottoaren/vägbanan. Svårt för oss att begripa hur väl deras luktsinne fungerar.
Citera
2026-07-11, 19:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vovven har nog situationen klar för sig. Har den fått upp doftspåret följer den det oavsett om det går på trottoaren/vägbanan. Svårt för oss att begripa hur väl deras luktsinne fungerar.

Nej.

Det som är svårt att begripa är hur hunden särskiljer en relevant individs vittring och doftspår från sådana lämnade av andra som som rört sig på samma plats efter denne. Stresspåslag osv är givetvis fallet hos jagande polismän på samma sätt som hos gärningsmannen.

Så om den saken kan klargöras.
Citera
2026-07-11, 19:46
Medlem
Citat:

Ja, har diskuterat lite med Google AI men får inga entydiga svar, mer än att det hade varit svårt för hunden.

Jag tyckte följande var intressant då jag gav Google AI texten från förhöret med hundföraren.

1. Det taktiska misstaget: Söket påbörjades på fel plats.

Arnström beordrades inte att sätta ner hunden direkt på mordplatsen (Sveavägen/Tunnelgatan) där mördarens doftkon och stressferomoner var som färskast.

Istället skickades han upp till Malmskillnadsgatan/David Bagares gata – det vill säga efter att mördaren redan hade sprungit uppför de 89 trappstegen.
Citera
2026-07-11, 19:54
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, har diskuterat lite med Google AI men får inga entydiga svar, mer än att det hade varit svårt för hunden.

Jag tyckte följande var intressant då jag gav Google AI texten från förhöret med hundföraren.

1. Det taktiska misstaget: Söket påbörjades på fel plats.

Arnström beordrades inte att sätta ner hunden direkt på mordplatsen (Sveavägen/Tunnelgatan) där mördarens doftkon och stressferomoner var som färskast.

Istället skickades han upp till Malmskillnadsgatan/David Bagares gata – det vill säga efter att mördaren redan hade sprungit uppför de 89 trappstegen.

Tack för info!
Citera
2026-07-11, 20:00
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej.

Det som är svårt att begripa är hur hunden särskiljer en relevant individs vittring och doftspår från sådana lämnade av andra som som rört sig på samma plats efter denne. Stresspåslag osv är givetvis fallet hos jagande polismän på samma sätt som hos gärningsmannen.

Så om den saken kan klargöras.

Personligen är jag betydligt mer stressad när jag jagas än när jag jagar. Skulle vara rädd, vilket jag inte är när jag jagar.
Citera
2026-07-12, 06:52
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, det bara löjligt att påstå att GM tog annan väg än upp till DBs gata. Det har vi ju faktiskt med säkerhet vetat sedan 23.22 19860228.
Hur kan du veta det med säkerhet, var du på plats när OP mördades?
Citera
2026-07-12, 11:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, om man nu ändå hade hunden där kunde man kanske gjort ett försök.

Ja, men lite så.
Dock får man väl ändå respektera beslutet att inte sätta in hunden. Det kanske var lönlöst.
(Men det är just detta "kanske" och att det var statsministern som var skjuten som gör att jag ändå gärna hade sett ett försök.)
Citera
2026-07-12, 21:32
Avstängd
H24s avatar
Lampers nämner i Kriminalarkivet att OP kanske ville kvardröja lite vid Sari, då han eventuellt kan ha uppfattat något (exempelvis någon som efterföljde). Är det någon som vet vad primärkällan på detta är? Helt nytt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in