Citat:
Det är aldrig fel att testa men mordnattens pinande vind på smala gator kan ha gjort det omöjligt att få fram ett vettigt doftspår.
En av mordnattens främsta missar är enligt mig snarare hur få bilar som stoppas timmarna efter MOP. Det rimmar särskilt illa med de tidiga idéerna om ett attentat av internationella terrorligor som Ustaša och PKK. En sådan attentatsgrupp hade kunnat befinna sig i full fart påväg ut från Stockholm mellan 23:30 och 00:30 och hade kunnat gå att få fatt på, liknande hur ryska polisen jagade ner gruppen som genomförde terrordådet i Crocus City Hall på en motorväg cirka 15 mil från Moskva.
Istället var yttre tjänst i kritiska områden som Solna, Enköping och Huddinge mer eller mindre ovetandes om vad som skett. Ett grafen-tunt vittnesmål men för att exemplifiera:
En av mordnattens främsta missar är enligt mig snarare hur få bilar som stoppas timmarna efter MOP. Det rimmar särskilt illa med de tidiga idéerna om ett attentat av internationella terrorligor som Ustaša och PKK. En sådan attentatsgrupp hade kunnat befinna sig i full fart påväg ut från Stockholm mellan 23:30 och 00:30 och hade kunnat gå att få fatt på, liknande hur ryska polisen jagade ner gruppen som genomförde terrordådet i Crocus City Hall på en motorväg cirka 15 mil från Moskva.
Istället var yttre tjänst i kritiska områden som Solna, Enköping och Huddinge mer eller mindre ovetandes om vad som skett. Ett grafen-tunt vittnesmål men för att exemplifiera:
Vakthavande kommissarie Hans Koci borde ha sänt rikslarm 23.30.
Koci var rädd att signalementet var för vagt (som framgår i juristkommissionens förhör 1986). En felprioritering (för att uttrycka saken milt).
Jag tror inte på "Bettan".
Citat:
Jepp. Oswald såg "War is hell" på Texas Theatre på Jefferson Boulevard när han greps i Dallas 1963. Handklovarna såldes för en mindre förmögenhet för några år sedan. En liten grupp exilkubaner är en lågoddsare. Oswald är en högoddsare.
Gick GM på bio 1986? Varför skulle han det? Det fanns inget skäl.