Citat:
Ursprungligen postat av
Vespasianus
Hatar alla dessa nymodigheter. Bättre med knappar och reglage. Behöver inga varningssignaler eller backkameror och fan och hans moster. Jag kan köra bil. Fan vad jag hatar dessa bilar.
Nja, jag har en XC60 äldre modellen med backkamera. Perfekt att se vad som är bakom bilen när man ska backa. Även sensorer som piper när man kommer nära något. Även kanonbra när man ska sätta på en släpkärra på dragkroken.
En bilförsäljare berättade en hemsk upplevelse där han hade en ny Volvo som hade larm i bak på stötfångaren. Var Volvos första modeller som hade sådant.
Han hade satts sig i bilen och skulle backa men fick varningen om att något var i vägen trots att han inget såg när han gick till bilen.
Han stängde av bilen och gick ur för att se vad det var. Där hittade han en lite flicka som var så kort att hon inte syntes i bilens inre backspegel och hon hade precis gått bakom bilen.
Utan varning om sådant hade han kört över flickan.
Han berättade även att han aldrig mer skulle köra en bil utan sådana varningssystem.
Min nya bil som jag köpte av honom fick hade sensorer bak men jag lade till extra tillbehör med varning även framåt.
Vissa sensorer med larm är bra men inte alla.