2026-07-11, 19:25
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Köra för långsamt är varken trafiksäkert eller tillåtet.

Nu snackar du nog lite i nattmössan ändå! Du menar alltså att bussar, lastbilar, A-traktorer, mopeder mm. bara får köra på vägar där den högsta tillåtna hastighet kan uppnås? Hur tänkte du nu? Jag håller med den som skrev att det nog är säkrast för alla att du åker med kollektivtrafiken och håller dig själv borta från allt som har med just trafik att göra!
Citera
2026-07-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Nu snackar du nog lite i nattmössan ändå! Du menar alltså att bussar, lastbilar, A-traktorer, mopeder mm. bara får köra på vägar där den högsta tillåtna hastighet kan uppnås? Hur tänkte du nu? Jag håller med den som skrev att det nog är säkrast för alla att du åker med kollektivtrafiken och håller dig själv borta från allt som har med just trafik att göra!

Karln har ju ingen koll att det i verkliga livet finns tre hastigheter att förhålla sig till.

Skyltad hastighet
Absolut hastighet
Relativt hastighet
Citera
2026-07-11, 19:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det är fortfarande ännu säkrare att inte köra om alls.

Din bil kan bli hackad på samma sätt nu som den kommer att kunna bli då. Moderna bilar är konstant uppkopplade mot ett nätverk och kan teoretiskt sett bli hackade när som helst.
Intressant och talande att det värsta scenariot du tänker dig när en bil blir hackad är att den stannar, inte att den ger full gas utan att du kan kontrollera det.

Varför ge dem extra möjligheter att döda dig?
Citera
2026-07-11, 20:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Har du bränt hjärnan? Eller har du så pass låg iq att du inte begriper att jag syftar på fordon (som jag dessutom tidigare nämnt) INTE har en giltig anledning att köra långsamt? Jag har redan avhandlat husvagnsekipage och lastbilar!

Du borde veta att alla i tråden som gnäller INTE avser de typerna du räknar upp! Lägg ner trollandet eller skaffa en fungerande hjärna! Idiot!
Citera
2026-07-11, 20:27
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

dags att lämna EU och övervaknings moderaterna?

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/

Redan hänt i Tyskland. 180 km/h är max för många nyare bilar, beroende på klass givetvis.
Citera
2026-07-11, 20:33
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/

Jag är varken bilförare eller har egen bil MEN jag kan tänka mig följande utveckling då jag är väl insatt generellt i IT-världen. Det kommer bli lite som med kabel/sat-tv på 90-talet - piratboxarnas tid. Olika grupper kommer designa egna moderkort för div bilmärken där man kan ställa in exakt vilka säkerhetsprofiler som ska gälla - problemet blir väl isåfall att byta ut det ursprungliga kortet i bilen på korrekt sätt (samt att trixa sig igenom en besiktning!). Alt så modifieras redan existerande mjukvara med div program och möjliggör samma egenskaper. (osäker på hur man implementerat mjuk/hårdvara i de nya bilarna men någon av dessa metoder borde gå att göra verklighet utav - dessutom läcker företag nästan alltid detaljer om sina system)

Såhär tänker jag. Varför i helvete gjorde man inte en gemensam modell där t ex det första som händer när du startar bilen är att du faktiskt får välja säkerhetsprofil (OCH du har även möjlighet att lägga in din egen unika profil) - t ex så kunde minsta nivån på säkerhetsprofil generellt inkludera en kontrollfråga "är du säker? vi rek xxxxx pga xxxx". 1 till max 3 klick - sen är bilen färdig att köra.

Inte heller förstår jag varför ett sånt här förslag ens ligger uppe när man helt enkelt skulle kunna ha ett simpelt varningssystem för hastighet över en viss gräns - en liten speciell lampa som blinkar t ex (dessutom - farthållare som sådan finns väl redan i många bilar). Jag TROR banne mig att själva målet är att inom en 15-30-års-tid ha ett helt å hållet GPS-styrt EU-system som övervakar samtliga bilar och helt enkelt ser till att du håller hastigheten som gäller just på vägen du kör på (samt håller koll på exakt var du är - självklart med "huvudsyftet" att snabbt kunna nå dig om ett nödläge uppstår) - spelar liksom ingen roll om du har bråttom till närakuten pga ett getingstick från en invandrad art - du ska hålla hastigheten - endast polis, brandkår och ambulans undantagna i NÖDLÄGE.

Den som lever får väl se.
Citera
2026-07-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Man ska väl inte få böter då det är undantaget i lag att köra för fort vid vissa tillfällen?

Som sagt, om det var ett tillfälle då det var godtagbart att köra för fort så kan böterna avskrivas i efterhand.
Citera
2026-07-11, 21:20
Medlem
Majsmannen2s avatar
Fan vad tråkigt för alla stekare som kör vrålåk att behöva ligga bakom Signe i sin Toyota.
Citera
2026-07-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Tänk om du blir jagad av någon galningen eller behöver ta dig snabbt till sjukhuset.
Citera
2026-07-11, 22:59
Medlem
Citat:

Det kan ju leda till många livsfarliga situationer, tex vid omkörningar på motorväg där man kanske har en rad bilar efter sig i vänsterfilen och bilen börjar att bromsa när man kommit förbi halva långtradarkonvojen alla försöker köra om.

Här är det någon som inte riktigt tänkt igen.
Citera
2026-07-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

De flesta idioterna på vägarna kör för sakta i fel fil, eller svänger ut på landsväg med för dålig acceleration. Eller generellt har nästan ingen uppmärksamhet på andra fordon, saknar spatial förmåga, kan inte planera sin körning etc.

Sen finns det fortkörande idioter med men de är relativt få till antalet.

För en säker omkörning behövs en liten hastighetsöverträdelse ibland, det är liksom inbyggt i regelverket men uttalas aldrig i klarspråk för då skulle somliga idioter köra för fort hela tiden.

Finns något som heter trafikrytm, Polisen stannar tex inte alla som ligger lite över i vänsterfilen.
Citera
2026-07-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Men de vill ju tvinga på sveriges offentlighetsprincip på hela eu?

Nej de vill lämna EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in