2026-07-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Det har gått från "bh-spetsen kan få skymta fram" till senaste poddbilden där hela kupan är ute.
Så fixerad vid vissa kroppsdelar. Är de nyupptäckta för Clara? 🤔
Citera
2026-07-10, 13:31
Medlem
Skrivit det tidigare, men jag förstår verkligen inte varför reklambilderna för podden alltid ska ha en aura av mjukporr över sig? De är alltid mer eller mindre avklädda och ålar och klänger på varandra.
Vad är syftet liksom?
Citera
2026-07-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Det har gått från "bh-spetsen kan få skymta fram" till senaste poddbilden där hela kupan är ute.

Verkligen. Tycker absolut att det kan vara fint när spetsen på en siden-BH skymtar fram lite, men det här att visa hela kupan och även lite av huden under fattar jag inte alls. Lika märkligt som när hon stoppar in T-shirten i byxlinningen baktill men låter den hänga fritt framtill.
Citera
2026-07-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Skrivit det tidigare, men jag förstår verkligen inte varför reklambilderna för podden alltid ska ha en aura av mjukporr över sig? De är alltid mer eller mindre avklädda och ålar och klänger på varandra.
Vad är syftet liksom?
Syftet är väl ganska klart, lite härligt provocerande liksom, eller inte. Dock skär det sig så fruktansvärt med den frikyrkliga bilden som visas fram emellanåt. Snälla förklara det någon!
Citera
2026-07-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensteeth
Syftet är väl ganska klart, lite härligt provocerande liksom, eller inte. Dock skär det sig så fruktansvärt med den frikyrkliga bilden som visas fram emellanåt. Snälla förklara det någon!

Kommer ihåg, kan det vara 20 år sedan, en intervju med dåvarande chefsredaktören för Veckorevyn (numera inte papperstidning längre). Den kritiskt ställda frågan var varför de nästan alltid hade lättklädda, sexualiserande och objektifierade bilder på tjejer (kändisar) på omslaget till en tidning som riktade sig till unga tjejer.

Hennes krassa svaret var att de märkte väldigt tydligt i lösnummerförsäljningen hur den gick ner om det var en man/grabb eller en mer påklädd tjej på omslaget.

Vet inte om Clara och Malin märkt av detta eller ens hört talas om ”fenomenet”.
Oavsett så är det ju många andra branschers reklam som tillämpar detta, parfymreklam är väl ett tydligt exempel.

Tänker att vi konsumenter av produkter inte bara köper parfymen enbart för lukten utan också köper en känsla av ”så här åtråvärd är jag” när jag doftar av detta märket.
Citera
2026-07-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Tror Jonna är jättesvår att leva med, för att hon inte kan kompromissa. Hon verkar ha sina rutiner, sina mål och drömmar och kan inte anpassa sig efter en partner. Antagligen en autismdiagnos i botten. Tror det är svårt att som partner möta upp henne i hennes värld utan att göra avkall på precis allt man själv är.

Clara har säkert också lite svårt att kompromissa, men är mer medveten om att om man kan "spelet" så kan man få fördelar. Hon har stöttat Jakob i hans projekt, så länge hon kunnat få fördelar av det och så länge han ställt upp som en lite hemlig sidokaraktär i bloggen. Men jag förstår ju att en person med integritet inte står ut med att få sitt hem och sin familj utfläkt till flera hundratusen personer varje dag. Det blir inte hållbart.

Båda saknar självinsikt, men den ena pga diagnos och den andra pga narcissistisk persona med grandios självbild.

Narcissism och andra personlighetsdrag är ju på en skala där vi alla har oss en släng. Men förmodligen har de som jobbar som flunsor etc en extra dos av narcissism. Som sedan blir värre av uppmärksamheten som kommer av (att lyckas) i det jobbet.

Jonna Jinton tycker jag var rätt mysko när hon plötsligt skulle ha ett eget hus att jobba kreativt i, utan sin Johan. Men kanske var relationen redan på upphällningen då.

Men Jonna har inte barn, det blir ju ett steg till när man exponerar kidsen dessutom så som Clara gör. Hoppas alla barnen är ok med det - även när de blir äldre.
Citera
2026-07-11, 11:17
Medlem
Blev full i skratt åt humblebraggandet i första raderna i inlägget om sommarläsning. Att det blivit sådan kö på böckerna hon lånat tidigare somrar när hon tipsat om dem, att hon behövt lämna tillbaka dem tidigare och inte hunnit läsa ut. För det första så kan inte biblioteken kräva att man lämnar tillbaka böcker innan lånetiden gått ut. I min kommun är det sommarlån på alla böcker utom nyheter (Clara läser ju aldrig nyare böcker) så man får låna böckerna i två månader, kanske inte är så i Umeå, men jag tror knappast att folk blir galna i Umeå och börjar köa på alla böcker som Clara lånat. Särskilt när hon heller inte hunnit läsa och kan recensera dem. För det andra, varför lånar hon så många böcker om hon inte hinner läsa ut dem under ordinarie lånetid? Att ha mycket att välja på är bara fånigt, hon som besöker så många loppisar måste väl kunna hitta böcker att läsa där, om det hon lånat inte lockar? Och nog kan hon masa sig till biblan och låna andra böcker under sommaren om hon vill? Finns ju biblo även i Glommersträsk där de har stugan.

Nej, det var bara ytterligare ett inlägg i avdelningen "Clara berättar hur förträfflig hon är genom subtilt och troligtvis delvis påhittat skryt".
Citera
2026-07-11, 11:42
Medlem
Citat:
Blev full i skratt åt humblebraggandet i första raderna i inlägget om sommarläsning. Att det blivit sådan kö på böckerna hon lånat tidigare somrar när hon tipsat om dem, att hon behövt lämna tillbaka dem tidigare och inte hunnit läsa ut. För det första så kan inte biblioteken kräva att man lämnar tillbaka böcker innan lånetiden gått ut. I min kommun är det sommarlån på alla böcker utom nyheter (Clara läser ju aldrig nyare böcker) så man får låna böckerna i två månader, kanske inte är så i Umeå, men jag tror knappast att folk blir galna i Umeå och börjar köa på alla böcker som Clara lånat. Särskilt när hon heller inte hunnit läsa och kan recensera dem. För det andra, varför lånar hon så många böcker om hon inte hinner läsa ut dem under ordinarie lånetid? Att ha mycket att välja på är bara fånigt, hon som besöker så många loppisar måste väl kunna hitta böcker att läsa där, om det hon lånat inte lockar? Och nog kan hon masa sig till biblan och låna andra böcker under sommaren om hon vill? Finns ju biblo även i Glommersträsk där de har stugan.

Nej, det var bara ytterligare ett inlägg i avdelningen "Clara berättar hur förträfflig hon är genom subtilt och troligtvis delvis påhittat skryt".

Varför tipsar hon om böcker hon inte ens läst ? Clara är ett sånt spån, genomkorkad, men tror ändå att hon är bättre och förmer än alla andra. Fattar hon ens att hennes man lämnade henne ? Och fattar hon att den nya kommer lämna henne precis som han lämnade sin förra och sina barn ? Det är liksom inget att vara stolt och nöjd över.
Citera
2026-07-11, 14:25
Medlem
Citat:

Bra inlägg! 😄👍

Jag är inte betalande så kunde bara läsa de första raderna. Men att döma av fotot så har hon nu inskaffat en hög engelska klassiker. De ser väldigt fräscha och olästa ut. Så ser inte direkt ut som loppisfynd.

En väldigt pretto stapel böcker. En obskyr mångsidig 1700-tals klassiker som Frances Burneys ”Camilla” tillhör inte det mest lättsmälta. Undrar om hon verkligen kommer att läsa den? ”Evelina” är i alla fall tunnare. Kanske har Clara snappat upp nånstans att Frances Burney var en av 1800-tals-författaren Jane Austens favoritförfattare. Och tycker det ser cool ut.

Vad läser hon på riktigt när hon inte låtsas läsa ”fina klassiker”? Andras bloggar? Vita serien?

När det gäller klassiker är det för övrigt lätt att hitta sammanfattningar på internet om handlingen med mera. Så där går det utmärkt att låtsas ha läst nåt man inte har läst. Bara tota ihop några rader om vad andra säger om böckerna.

Haha, fortsättning följer??
Senast redigerad av Eorga 2026-07-11 kl. 14:30.
Citera
2026-07-11, 16:26
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berlinmuriel
Är också allergisk. Visst har Clara skrivit ett inlägg om uttryck som används för ofta och borde skrotas? ”Allt som är gott” hör definitivt till den kategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Snottranmyren12345
Ja det har hon och det var med på listan. HATAR när man skriver så. Elsa Billgren icks!
Men hjälp. Mer illa än jag trodde.

Bloggbevaknings inlägg häromdagen om Elsas, Sandras och Claras stil underströk hur mainstream de alla tre är. Ungerfär samma poserande och mer och mer likt språk samt innehåll. Skiljer sig en del men mer som är likt. Trist. Clara är den som känns minst sympatisk som person nu för tiden.
Citera
2026-07-11, 16:27
Medlem
Citat:

Jag sökte på hennes blogg om läsning och upptäckte att hon skrev ungefär likadant för ett år sedan: (20/6 2025)

” Det är så härligt att ordna till en ny bokhög med läsning inför semestern. Förra året gjorde jag misstaget att låna på biblioteket och lägga upp på bloggen och det slutade med att det blev kö på alla böckerna, så att jag inte hann läsa färdigt dem innan de skulle återlämnas. Den här gången består bokhögen istället av sånt jag köpt eller fått i pressutskick.”

https://underbaraclaras.se/2025/06/20/min-semesterlasning/

Årets inlägg börjar:

” Varje sommar brukar jag låna hem en stor trave böcker från biblioteket. Så att jag ska ha mycket underbart att läsa och välja mellan! Jag brukar blogga om sommarläsningen också. Men senaste åren har det blivit kö på dessa böcker efter inläggen och då har jag fått lämna tillbaka flera av dem olästa. I år tänker jag annorlunda..”

https://underbaraclaras.se/2026/07/10/min-sommarlasning/
Citera
2026-07-11, 19:09
Medlem
Citat:

Har hon ens lånat dem på biblioteket? En majoritet är POCKET. Bibliotek brukar väl alltid ha inbundna böcker!

Angående val av titlar. Kanske vill hon imponera på nya killen när de ligger skavfötters i soffan. Vet inte vad Clara gillar att läsa egentligen, men har svårt att tro att hon har tålamodet att sätta sig in sådant språk och ofta komplexa handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in