Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Ja, vi får se vad som sker.
Dock tvivlar jag att det kommer att straffa Dumpen på de sätt som du beskriver. För rent allmänt hade det isf straffat alla tidningar som då skulle behöva ett skriftligt medgivande om att de kan visas på bild.
I vissa fall skulle det totalt förstöra för all medial verksamhet och skapa en ökad kostnad för konsumenten.
Som jag ser det även om EU upprättat det i linje med som du säger kommer IMY tolka det mildare i dagsläget och lämna öppet för mer.
Ingen av de som blivit uthängda kommer troligen kunna få ersättning via gdpr som det ser ut idag. Även om staten kan få betala om de inte tar tag i potentiella problem, så de kan begära bortplockning men troligen inte få ersättning.
Utan för att få ersättning krävs förtalsrättegång och om de fälls och beordras ta ner så kanske de kan få IMY inblandade för bortplockning utav materialet samt ersättning för felaktig behandling enligt gdpr.
Som det ser ut idag bör Dumpen anpassa sig och potentiellt radera material. Något som de inte kommer att göra.
Jag förstår hur du tänker, men din oro för att detta skulle förstöra för
alla tidningar bygger på en missuppfattning av vad EU-domstolen faktiskt har sagt.
EU-domstolen säger
inte att journalistik kräver skriftliga medgivanden för bilder. Tvärtom slog domstolen fast att genuint redaktionellt arbete som görs med
iakttagande av yrkes- och pressetiska regler fortfarande har ett starkt undantag från GDPR. När Expressen eller SVT publicerar en bild gör de det inom ett pressetiskt system (Medieombudsmannen) där allmänintresset vägs mot individens integritet. Skillnaden är att Dumpen står helt utanför det systemet och saknar den pressetiska prövningen. Det är därför domen träffar Dumpen, men lämnar traditionella medier orörda.
Du skriver att det krävs en förtalsrättegång för att få ersättning via GDPR. Det stämmer inte alls. Förtal är ett tryckfrihetsbrott (eller brottmål) som prövas enligt brottsbalken. GDPR-skadestånd (enligt artikel 82) är en helt fristående civilrättslig process som handlar om ekonomisk eller ideell skada på grund av olaglig personuppgiftsbehandling.
En uthängd person behöver alltså inte driva en komplicerad förtalsprocess - det räcker med att stämma den ansvariga för att ha spridit ens personuppgifter (ansikte/röst) utan laglig grund. Högsta domstolen i Sverige har redan i flera domar slagit fast att brott mot GDPR ger rätt till kännbara skadestånd för den ideella kränkningen.
De borde anpassa sig men de kommer de inte att göra. Där tror jag vi är helt överens. Dumpen och deras anhängare har byggt upp en bild av sig själva som allsmäktiga och att de står över lagarna i den värld där vi andra lever. Men det är just den kaxigheten som kommer att bli deras fall. När förelägganden med löpande viten och skadeståndskrav väl börjar rulla in, spelar det ingen roll hur mycket man vägrar eller vad deras anhängare säger. Verkligheten och lagen vinner alltid till slut.