Igår, 13:36
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Ja verkligen. Häromdagen erkände han att dom inte har nån aning om vad han håller på med. Vilken jävla bajsmacka hans fru kommer få serverad.
Hans dotter vill inte ta lån. Sambo undrar om ha förstår vad han håller på med. Rätt smata familjemedlemmar.
Det kommer en dag när Sambo upptäcker att han maxat lånet på huset. Andra låter gärna bostaden stiga i pris varpå dom höjer lånen och köper en bostad i Spanien, men inte AA. Det är ökade lån han levt på, inte aktievinster.

Vad säger Sambo när hon ser att huset är fullbelånat men att det finns en massa bilar i garaget.
Citera
Igår, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
AA har sagt att han inte bryr sig hur höga räntorna är. Har han någonsin talat om vikten av att hålla nere courtage och växlingsavgifter? Har han valutakonto hos Nordnet?

Precis som han tycker det är idiotiskt att bry sig om räntekostnader brukar han raljera över de som bryr sig om courtage o andra avgifter. Det är småpengar i AAs värld - i vart fall den dag Hexatronic strå i 150kr
Nej inget valutakonto.

Man ska focusera på de stora vinsterna o inte de små utgifterna enligt AA:
Citera
Igår, 14:36
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur

Precis, och det märks.
Dom riktigt förmögna och framgångsrika investerarna har haft utgifterna i fokus, och därför också lyckats bygga stora förmögenheter över tid.
Buffet har väl sagt nått i stil med att innan du köper en ny bil, tänk på vad dom pengarna kan komma ha avkasta på 20 år.
Sen finns såklart dom som lyckats pricka alla rätt på Lotto också med hjälp av turen.
Såklart, man ska leva och unna sig saker (där håller jag med AA), men att utgifter som räntor och courtage skulle vara oväsentligt säger väl det mesta.
Senast redigerad av Aktiesnillet Igår kl. 14:41.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Precis, och det märks.
Dom riktigt förmögna och framgångsrika investerarna har haft utgifterna i fokus, och därför också lyckats bygga stora förmögenheter över tid.
Buffet har väl sagt nått i stil med att innan du köper en ny bil, tänk på vad dom pengarna kan komma ha avkasta på 20 år.
Sen finns såklart dom som lyckats pricka alla rätt på Lotto också med hjälp av turen.
Såklart, man ska leva och unna sig saker (där håller jag med AA), men att utgifter som räntor och courtage skulle vara oväsentligt säger väl det mesta.
AA har många bilar vad jag förstår. Undrar varför.
Citera
Igår, 16:55
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Nordnet har en växlingsavgift om 0,25%. Med courtage blir det ca 0,33% om vi talar om affärer runt 100k.

Jag fattar att det fungerar på följande sätt om AA saknar valutakonto. Antag att han vill byta aktier 100k från Nvidia till AMD. Då säljer han först Nvidia, detta växlas till SEK och det kostar 0,33%. Genast köper han AMD för 100k och betalar ytterligare 0,33%. Totalt alltså 0,66% eller 660 kr. Inte världens största belopp för en proinvesterare som AA, men om varje affär kostar 660 kr och han gör två i veckan blir det 66.000 på ett år.Han gör kanske inte så många affärer riktigt, men eftersom han äger utländska aktier för 2mkr är nog affärerna större än 100k.

Summa summarum,det är lätt att slänga bort lika mycket växlingsavgifter som det kostar att köpa en camper-caddy.
Citera
Igår, 19:07
Medlem
Citat:
Precis, och det märks.
Dom riktigt förmögna och framgångsrika investerarna har haft utgifterna i fokus, och därför också lyckats bygga stora förmögenheter över tid*.
Buffet har väl sagt nått i stil med att innan du köper en ny bil, tänk på vad dom pengarna kan komma ha avkasta på 20 år.*

Köper inte detta*

Hur rik är AA - han har tydligen +2 mkr + huset - det är inte illa.

Hur många andra har dom pengarna trots familj o två barn vid 50?

Hur många FBare har 2 mkr + bostad (värde minst 1 mkr)

AA borde bara köpa utdelande aktier o spekulera i värdeökningar
till lååg nettoränta o efter avräkning av utdelningar.

Jag har mer än 2 mkr i aktier o bara utdelande - så fort de drar in utdelningar
säljer jag o köper andra utdelande - men jag har ju fel feel feeel i huvudet.

*Warren Buffet ha ha - så om han köper en bil för $ 100,000 kraschar heeelaa
hans ekonomi - då är han inte så rik som folk tror eller så är han dummare i
huvet än vad jag är.

Dom blivande rika o rika håller koll på utgifterna men räknar inte småpengar
typ om en limpa som räcker 2-3 dar kostar 20 - eller 50 kr - det är inte där
man blir rik. Däremot köper man bara dyraste mobilen om firman betalar
om inte köper man någon mittemellan. Dom rika i Sverige köpte Jeep Grand
Cherokee nya för 450,000 trots att det var superlågkonjuktur. Varför - därför
att denna bil hade något som de ville ha
Citera
Igår, 20:40
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Köper inte detta*

Hur många andra har dom pengarna trots familj o två barn vid 50?

Hur många FBare har 2 mkr + bostad (värde minst 1 mkr)

Jag har mer än 2 mkr i aktier o bara utdelande - så fort de drar in utdelningar
säljer jag o köper andra utdelande - men jag har ju fel feel feeel i huvudet.

*Warren Buffet ha ha - så om han köper en bil för $ 100,000 kraschar heeelaa
hans ekonomi - då är han inte så rik som folk tror eller så är han dummare i
huvet än vad jag är.

Dom blivande rika o rika håller koll på utgifterna men räknar inte småpengar
typ om en limpa som räcker 2-3 dar kostar 20 - eller 50 kr - det är inte där
man blir rik. Däremot köper man bara dyraste mobilen om firman betalar
om inte köper man någon mittemellan. Dom rika i Sverige köpte Jeep Grand
Cherokee nya för 450,000 trots att det var superlågkonjuktur. Varför - därför
att denna bil hade något som de ville ha

Nu tror jag bestämt att du läst lite slarvigt, eller feltolkat mig (i alla fall när det gäller vissa saker) kanske för att jag varit otydlig.

Poängen var att även små utgifter över tid blir mycket pengar, och många rika har börjat sin bana med att snåla och spara in på utgifter inledningsvis. Detta skrev jag med anledning av att AA inte bryr sig om "futtiga" saker som räntor.
Skrev dessutom, om du läser noga, att jag håller med AA om att man ska leva och unna sig saker.
Bilen var bara ett exempel på ett Buffet citat där den initiala utgiften är en sak, men där alternativa beslut som att istället investera dom pengarna under några år kan genera väldigt stora pengar.
Du nämner dom rika i Sverige. Tycker inte AA tillhör den skaran annat än att han är rik i skulder. Så om en rik köper en Jeep så behöver hen förmodligen inte låna upp över biltaket som AA. Den rike har råd med den lyxen vilket AA egentligen inte har. Men givetvis får AA köpa hur många moppar och bilar med lånade pengar han vill.

Ps. Föresten inte länge sen som AAs aktieportfölj var värt långt under miljonen och han var riktigt illa ute. Det har hänt flera gånger tidigare när börsen rekylerat lite och han tvingats vräka ut aktier billigt, och jag tror det bara är en tidsfråga innan det kommer ske igen så länge han envisas med att gambla på börsen
Senast redigerad av Aktiesnillet Igår kl. 20:54.
Citera
Igår, 21:01
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:

Håller med men det bästa sparandet vore om han först minskade ordentligt på lånen innan han byggde en utdelningsportfölj. Få aktier som delar ut vad han betalar i ränta. Speciellt som han har det mesta i KF som inte berättigar till ränteavdrag längre.
Okey, värdeökningen då, men den är ju inte garanterad.
Han har prickat in en och annan vinnare, men väldigt många surdegar också
Senast redigerad av Aktiesnillet Igår kl. 21:06.
Citera
Igår, 21:21
Medlem
Citat:
Håller med men det bästa sparandet vore om han först minskade ordentligt på lånen innan han byggde en utdelningsportfölj. Få aktier som delar ut vad han betalar i ränta. Speciellt som han har det mesta i KF som inte berättigar till ränteavdrag längre.
Okey, värdeökningen då, men den är ju inte garanterad.
Han har prickat in en och annan vinnare, men väldigt många surdegar också

Men han kan ju strukturera om KF till vanliga aktier - det kostar inte skatt?

Jag sitter i en idiotsits med hööögaaa vinster o kan därför inte köra in dem i ISK
nu pytsade jag in nyköp Hexagon o Kongsberg i ISK - o där stannar jag - annars
köper jag normala i kan kvitta förluster mot vinster
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Köper inte detta*

Aktierna som är värda 2mkr är belånade med 4mkr. Hur mycket huslånet är på vet vi inte, men AA sa en gång att det var belånat upp över tacknocken. Ingen i tråden har betvivlat detta Hur många fler skulder av olika slag har AA?

AA söker dessutom febrilt efter någon som är villig att låna ut mer pengar till honom.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Citat:
Aktierna som är värda 2mkr är belånade med 4mkr. Hur mycket huslånet är på vet vi inte, men AA sa en gång att det var belånat upp över tacknocken. Ingen i tråden har betvivlat detta Hur många fler skulder av olika slag har AA?

AA söker dessutom febrilt efter någon som är villig att låna ut mer pengar till honom.

Då har han värden för 6 mkr o 2 mkr i egna nettopengar + huset
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Tjeaps avatar
Citat:

Det borde vi ju kunna hjälpa till med här i Looserville... Loserville lånet, vi går samman några gubbar och lånar ut en mille eller två, 22% ränta, sen tar vi alla fordon som säkerhet. Looservilles egna risk-kapitalister : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in