Citat:
Ursprungligen postat av
Kjamfossftw
Det är nog det mest sannolika scenariot. Förenklat: Stig råkar se Palme, överväger under ett par timmar, hämtar sitt vapen och skjuter. Han har ev. sagt något till Palme som ev. snäst av honom.
Så Stig Engström hade beräknat att statsministern skulle passera Skandia och vid vilken minut?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kjamfossftw
Fast vapnet kan Stig ha haft på sitt kontor eller kanske han hade det i rockfickan redan om och när han gick ut och åt/drack under kvällen. Jag tror ju att Stig är ute under kvällen och ser Palme. Och Stig var tveklöst på plats under mordet vilket CA inte var. Kanske Stig säger något till Palme, kanske inte. Han kanske ville säga något eller bara ljuger för att det känns lättare. ”Han var faktiskt otrevlig, jag blev kränkt”.
Stig Engström var inte ”tveklöst på plats under mordet”, även om han själv bedrev ivrig kampanj gällande att så minsann var fallet.
Jag menar att i högst grad förenligt med omständigheter är att han i skottögonblicket befann sig inne i Skandiahuset och var på väg ut. Ungefär som han själv uppger i sin första kontakt med polisen.
Att Stig Engström, till skillnad från många andra i ärendet intressanta personer, är identifierad som närvarande på platsen är inte försvårande för honom. Han befann sig där av en slump och av helt rimliga skäl.
Det är inte så att Engström är intressant i ärendet och
dessutom befann sig på platsen. Utan hela saken handlar om att han fanns där.
Ofta snurrar det något liknande logiken att ”Engström befann sig på platsen och till skillnad från andra befann han sig också på platsen!”.
En annan udda slutledning är att GM endast kan återfinnas bland identifierade individer på platsen, eller som ”tveklöst” befann sig där som du uttrycker det. Hur kommer man fram till det?