2026-07-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Sex har blivit på en egen risk.
När har det inte varit det och vem tog risken då?
Citera
2026-07-11, 12:32
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Håller med dig om att en man/kille per automatik tar mycket större risker vid en sexakt. Som du säger förväntas en kille/man ta initiativ i de allra allra flesta fallen. En man är den som penetrerar, både med penis, fingrar och tunga. Även andra saker kan användas för penetration men in en heterosexuell sexakt så penetreras väl ändå en man väldigt sällan. En kille/man är större och starkare än en kvinna.
Kvinnor är på förhand utpekade som försvarslösa/hjälplösa och killar/män som buffliga rovdjur.
Jag är även ganska så säker på att män har mycket lägre anmälningsbenägenhet vad gäller sådana här typer av fall än vad kvinnor har. Det kan nog gälla de flesta personbrotten.

Självklart har män låg anmälningsbenägenhet när kvinnor och även barn har det.

Det behöver vi som samhälle förändra. Det behövs en helt annan inställning till brottsoffer i samhället överlag. Det måste bli enklare och bemötandet måste bli bättre.
Citera
2026-07-11, 16:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nä men du vägrar att berätta om han samtyckte eller inte. Då bestämmer jag att han samtyckte och jag har inte begått en våldtäkt.

Men då undrade du ju ”Var skrev jag att han samtyckte”. DET SKREV DU INTE SÅ JAG HITTADE PÅ DET SJÄLV.

Om du läser exemplet jag gav dig med dig och killen. och så läser du ditt inlägg ovan igen och verkligen tänker efter så kanske du åtminstone kommer en liten bit på vägen till att tänka lite i alla fall. Prova.
Citera
2026-07-11, 16:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar

Citat:
Precis, men Guzman fattar inte att det är helt irrelevant för om det är våldtäkt eller inte att jag fick veta i efterhand att killen sagt att han inte ville.
Citera
2026-07-11, 16:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nä men du vägrar att berätta om han samtyckte eller inte. Då bestämmer jag att han samtyckte och jag har inte begått en våldtäkt.

Men då undrade du ju ”Var skrev jag att han samtyckte”. DET SKREV DU INTE SÅ JAG HITTADE PÅ DET SJÄLV.

Det jag vill försöka få dig att tänka kring är hur du kom fram till att han samtyckte?
Citera
2026-07-11, 16:54
Medlem
Citat:
Om du läser exemplet jag gav dig med dig och killen. och så läser du ditt inlägg ovan igen och verkligen tänker efter så kanske du åtminstone kommer en liten bit på vägen till att tänka lite i alla fall. Prova.

Åklagaren: Jag yrkar på att Pipsi döms till tre års fängelse för våldtäkt och betalar 250 000 kronor i skadestånd.

Domaren: På vilka grunder?

Åklagaren: Pipsi satte på honom. Han stod i kö och sa inte nej.

Domaren: Vad är det som enligt åklagaren gör detta till en våldtäkt?

Åklagaren: Det får du avgöra.

Domaren: Nej. Det är åklagaren som ska ange grunden för åtalet. Påstår åklagaren att målsäganden inte deltog frivilligt?

Åklagaren: Jag har inte sagt någonting i åtalet om huruvida han uppvisade samtycke eller inte.

Domaren: Men… om åklagaren inte ens påstår att samtycke saknades, vad består då våldtäkten av?

Åklagaren: Jag har målat upp ett scenario och utifrån det scenariot anser jag att Pipsi förtjänar tre års fängelse och 250 000 kronor i skadestånd på grund av det som hände.

Domaren: Då måste åklagaren beskriva de omständigheter som enligt åtalet utgör våldtäkten.

Åklagaren: Det har jag redan gjort.

Domaren: Nej. Åklagaren har beskrivit att Pipsi satte på honom, att han stod i kö och att han inte sa nej. Påstår åklagaren att målsäganden inte samtyckte?

Åklagaren: Jag förstår genuint inte vad det är du inte förstår. Kan du förklara för mig var jag skrev att han inte uppvisade samtycke i situationen?

Domaren: Nej. Det är därför jag frågar.

Åklagaren: Kan du då förklara för mig var jag skrev att han uppvisade samtycke?

Domaren: Nej. Det är också därför jag frågar.

Åklagaren: Han sa ju i förhör att han hamnade i frozen fright.

Domaren: Är det åklagarens påstående att målsäganden faktiskt befann sig i frozen fright?

Domaren: Hur ska rätten kunna avgöra det när åklagaren vägrar tala om vad åklagaren faktiskt påstår?

Åklagaren: SVARA DÅ!

Domaren: Med den här informationen går det inte att ta ställning till åtalet.

Åklagaren: Men i Visby blev en person dömd efter exakt samma sak!

Domaren: Samma?

Åklagaren: Ja. Hon satte på honom. Han stod i kö och sa inte nej.

Domaren: Menar åklagaren att de omständigheter som låg till grund för domen i Visby också föreligger här?

Åklagaren: Var skrev jag det?

Domaren: Men åklagaren sa nyss att det var “exakt samma sak”.

Domaren: Är det åklagarens uppfattning att målsäganden i Visby inte samtyckte?

Domaren: Rätten har fortfarande inte fått veta vad åklagaren faktiskt påstår i målet.

Åklagaren: Exakt. Så döm nu för våldtäkt.

Domaren: Rätten avvisar åtalet. Åklagaren får återkomma när åtalet innehåller de omständigheter som påstås utgöra brottet.
Citera
2026-07-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Självklart har män låg anmälningsbenägenhet när kvinnor och även barn har det.

Det behöver vi som samhälle förändra. Det behövs en helt annan inställning till brottsoffer i samhället överlag. Det måste bli enklare och bemötandet måste bli bättre.

Det är snarare som så att det saknas kompetens inom vården och rättsväsendet att hantera män som har utsatts för sexualbrott och brott i nära relationer. Vilket syns på den låga procenten av åtal för män som anmäler. Typ hälften av kvinnors.

Lägger en till det faktat att kvinnor som är utsatta för brott generellt sett har lättare att få juridisk upprättelse.
Och att män generellt får längre straff för samma brott som kvinnor.

Då kan en dra slutsatsen att män inte är prioriterade av rättsväsendet.

Varför anmäla om en rättsväsendet inte uppfattas som kompetenta och objektiva?
Citera
2026-07-11, 17:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Åklagaren: Jag yrkar på att Pipsi döms till tre års fängelse för våldtäkt och betalar 250 000 kronor i skadestånd.

Domaren: På vilka grunder?

Åklagaren: Pipsi satte på honom. Han stod i kö och sa inte nej.

Domaren: Vad är det som enligt åklagaren gör detta till en våldtäkt?

Domaren: Nej. Det är åklagaren som ska ange grunden för åtalet. Påstår åklagaren att målsäganden inte deltog frivilligt?

Åklagaren: Jag har inte sagt någonting i åtalet om huruvida han uppvisade samtycke eller inte.

Domaren: Men… om åklagaren inte ens påstår att samtycke saknades, vad består då våldtäkten av?

Åklagaren: Jag har målat upp ett scenario och utifrån det scenariot anser jag att Pipsi förtjänar tre års fängelse och 250 000 kronor i skadestånd på grund av det som hände.

Domaren: Då måste åklagaren beskriva de omständigheter som enligt åtalet utgör våldtäkten.

Åklagaren: Det har jag redan gjort.

Domaren: Nej. Åklagaren har beskrivit att Pipsi satte på honom, att han stod i kö och att han inte sa nej. Påstår åklagaren att målsäganden inte samtyckte?

Åklagaren: Jag förstår genuint inte vad det är du inte förstår. Kan du förklara för mig var jag skrev att han inte uppvisade samtycke i situationen?

Domaren: Nej. Det är därför jag frågar.

Åklagaren: Kan du då förklara för mig var jag skrev att han uppvisade samtycke?

Domaren: Nej. Det är också därför jag frågar.

Åklagaren: Han sa ju i förhör att han hamnade i frozen fright.

Domaren: Är det åklagarens påstående att målsäganden faktiskt befann sig i frozen fright?

Domaren: Hur ska rätten kunna avgöra det när åklagaren vägrar tala om vad åklagaren faktiskt påstår?

Åklagaren: SVARA DÅ!

Domaren: Med den här informationen går det inte att ta ställning till åtalet.

Åklagaren: Men i Visby blev en person dömd efter exakt samma sak!

Domaren: Samma?

Domaren: Menar åklagaren att de omständigheter som låg till grund för domen i Visby också föreligger här?

Åklagaren: Var skrev jag det?

Domaren: Men åklagaren sa nyss att det var “exakt samma sak”.

Domaren: Är det åklagarens uppfattning att målsäganden i Visby inte samtyckte?

Domaren: Rätten har fortfarande inte fått veta vad åklagaren faktiskt påstår i målet.

Åklagaren: Exakt. Så döm nu för våldtäkt.

Domaren: Rätten avvisar åtalet. Åklagaren får återkomma när åtalet innehåller de omständigheter som påstås utgöra brottet.

Det du inte förstått är att rätten ofta inte har så mycket mer att gå på än situationen jag gav dig i många fall. Situationen jag gav dig var väldigt likt ett autentiskt fall där utfallet blev att killen blev dömd för våldtäkt, 3 år i finkan och fick betala 230.000 i skadestånd.

Killen i det riktiga fallet var du i det fallet du fick av mig.
Citera
2026-07-11, 17:06
Medlem
Citat:
Det jag vill försöka få dig att tänka kring är hur du kom fram till att han samtyckte?
För att jag fick välja mellan det eller om jag ville ge mig själv tre års fängelse och betala 250 000 i skadestånd!!!

Jisses!!!
Citera
2026-07-11, 17:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
För att jag fick välja mellan det eller om jag ville ge mig själv tre års fängelse och betala 250 000 i skadestånd!!!

Jisses!!!

Ska du hålla den här nivån så kommer jag följa en annan skribents råd att sluta försöka diskutera med dig.
Citera
2026-07-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ska du hålla den här nivån så kommer jag följa en annan skribents råd att sluta försöka diskutera med dig.
Jag kom fram till att han samtyckte för att du vägrade tala om huruvida han samtyckte eller inte och ändå krävde ett ja- eller nej-svar på om jag begått en våldtäkt.

Antingen fyllde jag i den luckan själv eller så skulle jag tydligen bara acceptera att jag begått en våldtäkt och förtjänade tre års fängelse och 250 000 kronor i skadestånd.

Vilket av de två alternativen hade du tänkt dig?
Citera
2026-07-11, 17:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag kom fram till att han samtyckte för att du vägrade tala om huruvida han samtyckte eller inte och ändå krävde ett ja- eller nej-svar på om jag begått en våldtäkt.

Antingen fyllde jag i den luckan själv eller så skulle jag tydligen bara acceptera att jag begått en våldtäkt och förtjänade tre års fängelse och 250 000 kronor i skadestånd.

Vilket av de två alternativen hade du tänkt dig?

Utifrån scenariot jag målade upp kom du alltså fram till att du tycker han hade samtyckt och du skulle således inte dömas till fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in