Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Om du läser exemplet jag gav dig med dig och killen. och så läser du ditt inlägg ovan igen och verkligen tänker efter så kanske du åtminstone kommer en liten bit på vägen till att tänka lite i alla fall. Prova.
Åklagaren: Jag yrkar på att Pipsi döms till tre års fängelse för våldtäkt och betalar 250 000 kronor i skadestånd.
Domaren: På vilka grunder?
Åklagaren: Pipsi satte på honom. Han stod i kö och sa inte nej.
Domaren: Vad är det som enligt åklagaren gör detta till en våldtäkt?
Åklagaren: Det får du avgöra.
Domaren: Nej. Det är åklagaren som ska ange grunden för åtalet. Påstår åklagaren att målsäganden inte deltog frivilligt?
Åklagaren: Jag har inte sagt någonting i åtalet om huruvida han uppvisade samtycke eller inte.
Domaren: Men… om åklagaren inte ens påstår att samtycke saknades, vad består då våldtäkten av?
Åklagaren: Jag har målat upp ett scenario och utifrån det scenariot anser jag att Pipsi förtjänar tre års fängelse och 250 000 kronor i skadestånd på grund av det som hände.
Domaren: Då måste åklagaren beskriva de omständigheter som enligt åtalet utgör våldtäkten.
Åklagaren: Det har jag redan gjort.
Domaren: Nej. Åklagaren har beskrivit att Pipsi satte på honom, att han stod i kö och att han inte sa nej. Påstår åklagaren att målsäganden inte samtyckte?
Åklagaren: Jag förstår genuint inte vad det är du inte förstår. Kan du förklara för mig var jag skrev att han inte uppvisade samtycke i situationen?
Domaren: Nej. Det är därför jag frågar.
Åklagaren: Kan du då förklara för mig var jag skrev att han uppvisade samtycke?
Domaren: Nej. Det är också därför jag frågar.
Åklagaren: Han sa ju i förhör att han hamnade i frozen fright.
Domaren: Är det åklagarens påstående att målsäganden faktiskt befann sig i frozen fright?
Domaren: Hur ska rätten kunna avgöra det när åklagaren vägrar tala om vad åklagaren faktiskt påstår?
Åklagaren: SVARA DÅ!
Domaren: Med den här informationen går det inte att ta ställning till åtalet.
Åklagaren: Men i Visby blev en person dömd efter exakt samma sak!
Domaren: Samma?
Åklagaren: Ja. Hon satte på honom. Han stod i kö och sa inte nej.
Domaren: Menar åklagaren att de omständigheter som låg till grund för domen i Visby också föreligger här?
Åklagaren: Var skrev jag det?
Domaren: Men åklagaren sa nyss att det var “exakt samma sak”.
Åklagaren: Ja. Hon satte på honom. Han stod i kö och sa inte nej.
Domaren: Är det åklagarens uppfattning att målsäganden i Visby inte samtyckte?
Domaren: Rätten har fortfarande inte fått veta vad åklagaren faktiskt påstår i målet.
Åklagaren: Exakt. Så döm nu för våldtäkt.
Domaren: Rätten avvisar åtalet. Åklagaren får återkomma när åtalet innehåller de omständigheter som påstås utgöra brottet.