2026-07-11, 09:14
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Vilken jävla töntig reddit-kommentar. Tönt.

Man ska så klart bestämma själv över sin egen bil.
Citera
2026-07-11, 09:15
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag ska inte behöva köra hemifrån 3h tidigare för att cpn'n som du inte kan köra bil.

Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
jag kör notoriskt för fort men aldrig varit i en olycka.. dock kör jag mellan 3500-5000 mil om året o gjort så sedan 1992.. De farliga är de som kör sakta! så jävla svårt är det inte att hålla hastigheten

Olyckor undviks förmodligen av att andra tar ansvar och hjälper till i trafiken för att du inte ska köra åt helvete. De som följer reglerna någorlunda håller en lägre hastighet och minskar riskerna för dig. Hade alla kört alldeles för fort som många här i tråden hade det varit oerhört många fler olyckor. Det är som vanligt i det här röda landet. Några ska ta ansvar för att somliga ska få bete sig ansvarslöst.

Det är därför inte konstigt att EU måste blanda sig i när somliga har svårt för att följa så enkla regler.
Citera
2026-07-11, 09:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Bromsa är väl lite dumt, men att begränsa en bils hastighet till hastighetsgränserna är väl rätt naturligt.

Är du på en 110-väg och trycker plattan i mattan? Bilen går inte snabbare än 110.
Blir spännande när man är på väg till BB mitt i natten på trafik tom väg och halva huvudet redan ute eller när barnet gjort sig illa och man på väg till vård. Jourläkare, veterinären . Eller deltidsbrandmanen på väg mot station när den fått hjärtstoppslarm och varje sekund kan vara livsavgörande.

De sk brådskande ärenden då man faktist får köra över gällande hastighetsbegränsning.

Nej inför frivilligt så pensionärer och miljöpartister kan spärra sina bilar för högre hastigheter och kanske man kan locka med någon 50 lapp i billigare försäkring. Ett annat alternativ är personer under 25 år får sina fordon spärrade om det inte finns särskilda skäl till inte ha spärr.
Citera
2026-07-11, 09:21
Avstängd
Är ett en mänsklig rättighet att köra för fort ? fortare än lagen säger ? var går då våra mänskliga rättigheter i alla andra lagar ?
Citera
2026-07-11, 09:28
Medlem
Grodaifickans avatar
Kan väl känna att en sådan funktion skulle skapa en hel del livsfarliga situationer, så inte övertygad om att det är rätt väg. Möjligtvis att det kan införas för fordon som har lagstadgade maxhastigheter oavsett vägens hastighet såsom tunga lastbilar etc. Vill man säkerställa att folk inte vansinneskör känns det som en säkrare åtgärd att beräkna genomsnittshastigheter med hjälp av fartkameror.

Hade dock hellre sett svårare förarprov (framförallt teorin behöver det ställas högre krav på) och att man i högre utsträckning plockar lappen från olämpliga förare, med lååååånga spärrtider.

Framförallt folk som inte håller avstånd bör förlora kortet på plats och åtalas för vårdslöshet i trafik.
Citera
2026-07-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Blir spännande när man är på väg till BB mitt i natten på trafik tom väg och halva huvudet redan ute eller när barnet gjort sig illa och man på väg till vård. Jourläkare, veterinären . Eller deltidsbrandmanen på väg mot station när den fått hjärtstoppslarm och varje sekund kan vara livsavgörande.

De sk brådskande ärenden då man faktist får köra över gällande hastighetsbegränsning.

Nej inför frivilligt så pensionärer och miljöpartister kan spärra sina bilar för högre hastigheter och kanske man kan locka med någon 50 lapp i billigare försäkring. Ett annat alternativ är personer under 25 år får sina fordon spärrade om det inte finns särskilda skäl till inte ha spärr.

I så fall kan man ju hellre ha en funktion som ger automatiska böter vid "brådskande ärenden". Är det verkligen brådskande tar man kanske gärna de böterna, och kanske man kan få dem avskrivna om det verkligen var brådskande på riktigt. Men att det blir svindyrt att systematiskt köra för fort bara för att man inte fattar bättre.
Citera
2026-07-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det känns nästan som en självklarhet, jag har i fler år undrat varför det med dagens moderna teknik inte redan är så. Det finns ingen anledning till att bilen ska gå att köra fortare än vad lagen tillåter.

Tar det så lång tid att köra om att det nära nog inte går att genomföra på ett säkert sätt så borde det också säga dig lite om hur stor hastighetsskillnaden är i praktiken, och därmed hur oviktigt det egentligen är att köra om.

På raksträckor där sikten är bra och det är säkert att köra om. Det är ju lite det som är problemet, att det inte är just vid det tillfället som det gör väsentlig skillnad för hastigheten att göra en omkörning utan att det kan göras säkert. Om långtradaren saktar ner i kurvor och backar till 30 så är ju skillnaden stor men jag kan inte göra en säker omkörning.
Citera
2026-07-11, 09:50
Medlem
Knegares avatar
Föreställ er frustrationen om man måste köra sitt barn med andnöd till akuten.

Nej, ambulansen är inte alltid snabbast, alla bor inte i en storstad.

EG/eu är en jävla diktatur.
Citera
2026-07-11, 09:51
Medlem
Folk verkar tro att köra bil på vägarna är en rättighet. Tvärt om, EUs medlemsländer äger sina egna vägar i respektive land och vi får göra tester (ta körkort) för att bevisa att vi är kapabla att framföra fordonen på ett säkert sätt.

Vissa kan få uppfattningen att jag är polis/paragrafryttare/förskolelärare eller broder duktig, det stämmer inte.

Jag har allt kört jävligt fort och dumt i mina dagar, och det kan mycket väl hända att jag blir av med körkortet någon gång i framtiden. Men faktumet är att EU får självklart besluta vilka regler som ska gälla på vägarna. Ni allihopa har trots allt valt in politikerna och då får man acceptera utgången.
Citera
2026-07-11, 09:58
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
I så fall kan man ju hellre ha en funktion som ger automatiska böter vid "brådskande ärenden". Är det verkligen brådskande tar man kanske gärna de böterna, och kanske man kan få dem avskrivna om det verkligen var brådskande på riktigt. Men att det blir svindyrt att systematiskt köra för fort bara för att man inte fattar bättre.
Man ska väl inte få böter då det är undantaget i lag att köra för fort vid vissa tillfällen?
Citera
2026-07-11, 10:03
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
På raksträckor där sikten är bra och det är säkert att köra om. Det är ju lite det som är problemet, att det inte är just vid det tillfället som det gör väsentlig skillnad för hastigheten att göra en omkörning utan att det kan göras säkert. Om långtradaren saktar ner i kurvor och backar till 30 så är ju skillnaden stor men jag kan inte göra en säker omkörning.
Fast den omkörningsrakan där sikten är bra kommer ju 9 gånger av 10 efter en backe eller kurva. Din personbil bör rimligen ha accelererar upp i 70, eller vad vägen nu har för begränsning, snabbare än lastbilen ens kommit upp i 40-50, annars är det dags att byta bil eller lägga ner karriären som omkörare.
Citera
2026-07-11, 10:04
Medlem
Benny98s avatar
Det är ju livsfarligt vid en omkörning av en lastbil att bilen bromsar in mot förarens vilja. Men jag vägrar tro att berörda myndigheter är så infantilt dumma att de kommer att acceptera det. Dags att snickra likkistor.

Då är det bättre att en robot styr bilen helt och hållet. Då kan man dessutom ta bort ratten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in