2026-07-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, det är precis det jag menar med att mer fokus borde ligga på vad man läser snarare än vem som läser det. Rimligen borde det finnas någon slags godkänd lista över vad man anser vara lämpligt att läsa för barn och för vilka åldrar, men det kanske inte spelar någon roll numera då jag har en känsla av att det finns extremt mycket tvivelaktiga titlar bland sånt som bibliotekstanterna skulle tycke vara fullt okej.

Du kan inte mena allvar med att det inte spelar någon roll vem som läser.

Ska vi låta IS-krigare eller nazister i Ss-uniform läsa också?
Citera
2026-07-10, 16:35
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du kan inte mena allvar med att det inte spelar någon roll vem som läser.

Ska vi låta IS-krigare eller nazister i Ss-uniform läsa också?

Jag har väl inte sagt alls att det inte spelar någon roll vem som läser. Det bör ju givetvis vara någon lämplig som gör det, också. Vad som sedan är lämpligt kan man diskutera.

Men, för att nu dra det till sin spets ser jag hellre att Mohammed, f.d. IS-krigare läser Alla vi barn i bullerbyn, än att tant Agda läser muslimsk jihad-propaganda.
Citera
2026-07-10, 16:53
Medlem
Citat:
Jag har väl inte sagt alls att det inte spelar någon roll vem som läser. Det bör ju givetvis vara någon lämplig som gör det, också. Vad som sedan är lämpligt kan man diskutera.

Men, för att nu dra det till sin spets ser jag hellre att Mohammed, f.d. IS-krigare läser Alla vi barn i bullerbyn, än att tant Agda läser muslimsk jihad-propaganda.

Om vi hamnade i ett sådant "spets-läge" är det väl bättre att barnen får klara sig utan sagoläsning på bibliotek?
Citera
2026-07-10, 19:09
Moderator
tobess avatar
Citat:
Om vi hamnade i ett sådant "spets-läge" är det väl bättre att barnen får klara sig utan sagoläsning på bibliotek?

Alltså jag tycker ju personligen att hela verksamheten är rätt onödig. Jag har en krypande känsla av att sagostunder på bibliotek numera är att likställa med "gratis barnvakt". Det har aldrig ens slagit mig att jag skulle dumpa barnen på biblioteket hos någon random sagotant utan vi har läst en uppsjö böcker tillsammans och det var faktiskt en av mina favoritsaker att göra när barnen var små.

Så rent personligen tycker jag inga sagostunder alls behövs, men det är ju förstås bara min personliga åsikt.

Till viss del kan jag därmed också tycka att om man är så jävla lat att man inte själv orkar/vill läsa böcker med sina barn så är åsikterna om vem som borde eller inte borde läsa rätt tandlösa. Den bästa sagoläsaren bör forsättningsvis vara den egna föräldern och då kan man själv också välja precis vad man vill läsa eller inte
Citera
2026-07-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det som skaver mest är att Wölger lovar att det inte ska bli några fler föreställningar för Bland drakar och dragqueens i Täby. Frågan är vilket mandat han har att lova det? Han är ingen ledande politiker och Moderaterna i Täby verkar inte hålla med honom. Tvärtom tycker de att det är viktigt att inte lägga sig i den fria kulturen.

Exakt. Han har inte det mandatet. Och han har antagligen inga golf-kompisar kvar bland polarna i partiet. Sorgligt i sig. Men som wannabee-politiker så måste man väl för fan ha lite koll. HBTQI- frågor och invandrarfrågor håller man sig borta ifrån. Sen kan man tycka annat i hemmets lugna vrå.
En del ska inte ha tillgång till sociala medier. Gäller inte bara barn.
Citera
2026-07-11, 02:08
Medlem
Undrar vilken storlek på tuttarna herr wölger tycker är acceptabel då? är månne b eller c-kupa för stort även det eller godtar han det?

I dagen värld kan det behövas att unga lär sig om tolerans och att det finns andra sorters människor så att inte alla blir stöpta i samma hatiska form som håller på att ske i dagens samhälle. Det är väl frivilligt att gå dit så herr wulgär kan ju strunta i det och försöka leva upp till sin påstådda liberala ideologi och sluta försöka styra andra inom sina snäva moraliska ramar.
Citera
2026-07-11, 02:13
Medlem
Citat:
Alltså jag tycker ju personligen att hela verksamheten är rätt onödig. Jag har en krypande känsla av att sagostunder på bibliotek numera är att likställa med "gratis barnvakt". Det har aldrig ens slagit mig att jag skulle dumpa barnen på biblioteket hos någon random sagotant utan vi har läst en uppsjö böcker tillsammans och det var faktiskt en av mina favoritsaker att göra när barnen var små.

Så rent personligen tycker jag inga sagostunder alls behövs, men det är ju förstås bara min personliga åsikt.

Till viss del kan jag därmed också tycka att om man är så jävla lat att man inte själv orkar/vill läsa böcker med sina barn så är åsikterna om vem som borde eller inte borde läsa rätt tandlösa. Den bästa sagoläsaren bör forsättningsvis vara den egna föräldern och då kan man själv också välja precis vad man vill läsa eller inte

Det är inte föräldrarna som dumpar sina barn på sagoläsningarna. Det är förskolor och skolor som tar med dem dit. Så ditt snack om barnvakt är helt verklighetsfrånvänt. I vissa fall är föräldrarna knappt informerade.
Citera
2026-07-11, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Exakt. Han har inte det mandatet. Och han har antagligen inga golf-kompisar kvar bland polarna i partiet. Sorgligt i sig. Men som wannabee-politiker så måste man väl för fan ha lite koll. HBTQI- frågor och invandrarfrågor håller man sig borta ifrån. Sen kan man tycka annat i hemmets lugna vrå.
En del ska inte ha tillgång till sociala medier. Gäller inte bara barn.

Varför ska man hålla sig undan från HBTQI-frågor och invandrarfrågor?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-07-11 kl. 02:18.
Citera
2026-07-11, 03:32
Medlem
Citat:
De läser inte Emil eller Pippi. De läser tveksamma normbrytande sagor som de skrivit själva eller liknande personer. Det är ren propaganda
Källa på att det är propaganda?
Senast redigerad av sigtunatjejer 2026-07-11 kl. 03:36.
Citera
2026-07-11, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Samtliga av de här transorna är ju mentalsjukt perversa med ytterst pedofila tendenser - varför skulle de annars vara så fruktansvärt fixerade vid att konstant få hållas kring barn?
Dragqeen är inte samma sak som transvestit och har dessutom inget med sexuell läggning att göra. Tvärtom så upplevs dragqueens och dragkings av många som transfobiskt genom att göra narr av transpersoner.

Dragshow är vad det låter som, skådespeleri i syfte att underhålla.

Ironin som går många förbi är att de som klagar mest är de som är otryggast i sin sexuella identitet och/eller är personer som på ett olämpligt sätt sexualiserar sin omvärld.
Citera
2026-07-11, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Källa på att det är propaganda?

Böckerna de läser. Läs dem så får du se
Citera
2026-07-11, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Dragqeen är inte samma sak som transvestit och har dessutom inget med sexuell läggning att göra. Tvärtom så upplevs dragqueens och dragkings av många som transfobiskt genom att göra narr av transpersoner.

Dragshow är vad det låter som, skådespeleri i syfte att underhålla.

Ironin som går många förbi är att de som klagar mest är de som är otryggast i sin sexuella identitet och/eller är personer som på ett olämpligt sätt sexualiserar sin omvärld.

Ja. Och ett av målen med läsningarna är att ta dragshow från nattklubb till bibliotek enligt en företrädare. Finns det några andra företeelser du vill ta från nattklubb till förskolebarn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in