2026-07-09, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Argumentet i sig är ju bara korkat. Som du säger är det ju inte brösten i sig som är "problemet" här och du kan knappast hindra någon oavsett hur små eller stora deras tuttar är och dom är en naturlig gåva eller konstgjorda.

Jag kan ju personligen tycka att jag skiter fullständigt i vem det är som nu sitter och läser en saga och att fokusområdet nog snarare bör ligga på vad det är man läser snarare en vem som läser det (med grundläggande saker som att det handlar om såna som i övrigt är t.ex. ostraffade, besitter ett lämpligt språkbruk och kan lämnas ensamma med barn o.s.v.). Om nu någon person som bestämt sig för att de vill byta kön läser Emil eller Pippi är det väl helt sak samma.

Jag tycker mest det är märkligt att det verkar ha blivit någon slags grej överhuvudtaget. Men det skapar väl rubriker och medieutrymme, så det är "billig" marknadsföring

De läser inte Emil eller Pippi. De läser tveksamma normbrytande sagor som de skrivit själva eller liknande personer. Det är ren propaganda
Citera
2026-07-09, 07:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så är det.

Utvecklingen är tragisk och till synes obegriplig. Den vänster som demonstrerade mot EU 2001 och mot Irakkriget 2003 hade rätt om väldigt mycket. De hade rätt om små länders rätt till självständighet, de hade ett äkta engagemang för vanliga människor, såväl här hemma i Sverige som i tredje världen.

Hur det har kunnat mutera till en rörelse som slåss för att småbarn skall tvingas umgås med transvestiter och liknande dumheter är fascinerade.

Tror det ligger mycket i det Gabriel Rockhill och Kajsa Ekis Ekman skriver om hur USA under kalla kriget lade enorma ansträngningar på att ta kontroll över vänstern i väst och till att börja med göra den antisovjetisk och därefter helt tandlös.

Nu följer de den väg som Gloria Steinem, Judith Butler, Marcuse, Hardt och Negri mfl. visar på i stället för Marx.

Och det blir som ett spel där samma krafter ytterst kontrollerar såväl pseudovänstern som stor del av högern.
EXAKT, och därför måste de varit köpta. Man går inte från att totalt hata kapitalism och EU till idag där de är så mjuka. Det är äckligt att se. Franck Baude hade snurrat i sin grav. På den tiden hade de ju nåt verkligt att komma med, de VAR vad folk tyckte. idag?
Citera
2026-07-09, 07:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Du har rätt. Det är viljan till makt som ligger bakom.

Men jag tror att man skall se det som ett förhandlingsbud. Man önskar en social acceptans i allmänhet, men ställer maximala krav (få vara nära barn), för att som kompromiss sedan kunna acceptera att bli fullt accepterade bland vuxna.

Ja alltså inte medvetet, huvudintresset är självfallet privatekonomiskt, men det är ju alltid bra att kunna känna sig god och världsförbättrare medan man tjänar pengar.
Jag håller inte med, man vill ha underkastelse. Man avhumaniserar och förlöjligar kritiker och tystar de och även andra av rädsla för att själva ses som inhumana. Det handlar inte om att söka samförstånd och förståelse för de avvikande, utan att alla ska böja sig. Så som vänstern alltid agerat. Ställa grupp mot grupp och kräva underkastelse.

Jag tror inte alls att de bryr sig om trans eller transvestiter. Det är att utöva makt och det är vad det handlar om. De är bara objekt för det. För rent ärligt, när har vänsterns verkligen brytt sig om förtryckta eller förföljda människor. För när de själva stått för förtrycket, har de alltid försvarat det.
Citera
2026-07-09, 08:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nej jag säger inte att de ska tvingas till någonting.
Jo, det gör du visst. De som kritiserar det, försöker du avhumanisera och förlöjliga. Du har noll förståelse för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nej, det är inte vad jag menar.
Vad då, är du helt borta? Jag använde samma argumentationsteknik som dig. Förlöjligade dina åsikter och menade att du anser att världen skulle gå under om de inte fick läsa sagor där. Men oavsett, verkar du faktiskt se det så. Som om det vara det viktigaste i hela världen.

Återigen klipper du bort det mesta jag säger. Träffade det en öm punkt?
Citera
2026-07-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
En är för många.

Jag är medveten om skillnaden mellan de båda kategorierna men lusten att exponera sig för barn är frekvent förekommande. Allt i syfte att kräva normalisering och sedan göra sig så onormal som möjligt.

Men varsågod, bjud du ut dina barn. .

Det finns mycket i världen som är "onormalt" här i världen, men att klä ut sig och läsa sagor för barn tror jag inte är så jäkla udda. Det är något som skett under alla tider.

Sen är det ju intressant när du skriver "Men varsågod, bjud du ut dina barn", för är inte det ganska självklart egentligen? Att folk själva bestämmer vad de vill ta med sina barn på för aktiviteter utan att perverterat folk som drar likhetstecken mellan en fjäderboa och en strap-on ska lägga sig i.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Precis. Finns massor av grupper man skulle kunna rikta sig till. Äldre, utvecklingsstörda, sjukhuspatienter etc, men nej, av någon underlig anledning måste det vara just barn.

Brukar inte dee flesta sagostunder vara riktade mot barn?
Senast redigerad av Mechila 2026-07-09 kl. 08:48.
Citera
2026-07-09, 09:44
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Brukar inte dee flesta sagostunder vara riktade mot barn?
Det finns vuxna män som delar med sig av moraliserande historier om hur män utklädda till kvinnor i sexualiserande syfte läser sagor för barn. Eller män som mässar om moral och låtsas ha stöd för sina utspel av ingen mindre än universums skapare. Bibliotek, gudstjänstlokaler eller Flashback forum - ingen större skillnad.

Människor berättar sagor för andra människor. Vi är alla historieberättare.
Citera
2026-07-09, 10:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Det som skaver mest är att Wölger lovar att det inte ska bli några fler föreställningar för Bland drakar och dragqueens i Täby. Frågan är vilket mandat han har att lova det? Han är ingen ledande politiker och Moderaterna i Täby verkar inte hålla med honom. Tvärtom tycker de att det är viktigt att inte lägga sig i den fria kulturen.
Citera
2026-07-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det finns vuxna män som delar med sig av moraliserande historier om hur män utklädda till kvinnor i sexualiserande syfte läser sagor för barn. Eller män som mässar om moral och låtsas ha stöd för sina utspel av ingen mindre än universums skapare. Bibliotek, gudstjänstlokaler eller Flashback forum - ingen större skillnad.

Människor berättar sagor för andra människor. Vi är alla historieberättare.

Jo, men vi kanske ska hålla oss till kontexten i tråden och inte diskutera män utklädda till kvinnor i "sexualiserande" syfte eller vad vi som har en nära relation med skaparen eventuellt "låtsas" ha stöd för. Att vi alla lämnar spår efter oss är en helt annan sak än sagostunder på bibliotek.
Citera
2026-07-09, 12:36
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Ideologiskt står han nära censurvurmare. Sverige saknar statlig censur och han är kommunpolitiker i Täby, så kommunal censur?

Moralisterna i SD, KD eller något lokalt Täby-parti med hög svansföring kanske är ett bättre sällskap än M.
Citera
2026-07-09, 13:03
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Tycker det är lika mesigt när vuxna män är rädda för spindlar, så vet inte riktigt vilken poäng du försöker göra.
Hade Peter Wölger försökt stänga ned terrariumet på Skansen eftersom han var rädd för spindlar så hade det varit lika tragiskt.

Det här återkommande snacket att folk som kritiserar perversiteter egentligen är perversa själva är oärligt och tröttsamt.
Citera
2026-07-09, 13:22
Medlem
Det vi inte pratar om är varför just nu Täby, och tidigare Lidingö, tycks ha denna ”laissez faire” attityd till just kombon transor möter barn på bibliotek. Vad och vem driver på att just dessa kommuner sticker ut.
Vi kan diskutera politiska aspekter, men man kommer inte ifrån misstanken att en och annan snuskhummer drar i trådarna.
Citera
2026-07-09, 16:22
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
De läser inte Emil eller Pippi. De läser tveksamma normbrytande sagor som de skrivit själva eller liknande personer. Det är ren propaganda

Ja, det är precis det jag menar med att mer fokus borde ligga på vad man läser snarare än vem som läser det. Rimligen borde det finnas någon slags godkänd lista över vad man anser vara lämpligt att läsa för barn och för vilka åldrar, men det kanske inte spelar någon roll numera då jag har en känsla av att det finns extremt mycket tvivelaktiga titlar bland sånt som bibliotekstanterna skulle tycke vara fullt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in