2026-07-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Att jorden skulle accelerera konstant och därmed passera ljusets hastighet är uteslutet. Det motbevisas dessutom av all de erfarenheter vi har av gravitation på olika höjder.

Att jorden skulle bestå av en skiva som roterar i ett system tillsammans med andra himlakroppar är ju en kreativ teori men var är bevisen? Var är modellen som förklarar detta system, vad är det för kraft som håller skivan fast?

Vi människor trodde en gång att jorden var platt, sedan bevisade vi att jorden är en himlakropp som roterar runt solen. Var finns bevisen som stödjer din teori?

Ingen har ju egentligen fattat, ens i teorin, hur den nu rådande modellen är tänkt att fungera. Hört talas om trekropparsproblemet?
Citera
2026-07-10, 19:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Denna modell påminner väl lite om "hollow earth". Tanken blir väl att när man tittar på himlen, tittar man inåt inte utåt

Och detta med nån sort "gavel", "gavlar", inneslutning, är ju faktiskt totalt i enlighet med alla faktiska observationer som människor gjort i alla tider.
Hur får solen och allt det andra plats inuti centrifugen?
Citera
2026-07-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur får solen och allt det andra plats inuti centrifugen?

Beror väl på hur stort det är?
Citera
2026-07-10, 20:04
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Nej, du har fel. Den fysik som beskriver hur jorden och andra "planeter" funkar, det är inget som ingenjörer har någon användning av.

Det finns ingen "ingenjörsfysik" och en annan fysik som beskriver hur jorden funkar. Allt är bara fysik, och eftersom vi vet att flygplan, broar och annat existerar så vet vi även att jorden är rund, eftersom fysiken bevisar det. Du visar bara ännu en gång att du är pinsamt korkad och okunnig.
Citera
2026-07-10, 20:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
"gravitationen" kan möjligen komma sig av en platt värld som accelererar. Eller av att vi befinner oss på insidan av en centrifug.

Jag kan på rak arm inte säga vilket av dessa alternativ som är bättre/rimligare. Bara att båda bör kunna stämma med faktiska observationer som säger oss att marken bokstavligen accelererar. Medans klotet inte alls stämmer.

Lokala variationer, såna kan möjligen finnas. Men, uppfattningen att det skulle bero på variationer i en kraft som inte finns.. lite väl långsökt eller?

Kanske att det finns annat. I t.ex. ena varianten jag nämner, centrifugen, skulle ju höjden spela viss roll.
Tyngdaccelerationen g kan mätas med en vanlig smartphone, som du har upplysts om förr, men alltså fortfarande inte vågat prova. Patetiskt.

Det finns en modell som vi VET passar med ALLA mätdata om avstånd och g osv: globmodellen med Newtons gravitationskraft, alternativt (och marginellt bättre men mer komplicerad matte) med Einsteins teori med krökt rumstid osv. Platt jord visste redan de antika grekerna var fel för över 2000 år sen.

Men nog med dig nu, troll.
Citera
2026-07-10, 20:19
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ingen har ju egentligen fattat, ens i teorin, hur den nu rådande modellen är tänkt att fungera. Hört talas om trekropparsproblemet?
Om det är marken som accelererar, hur kommer det sig att marken aldrig kommer ifatt månen?
Citera
2026-07-10, 20:23
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Beror väl på hur stort det är?
Jaaa.... hur stort är det?
Efter vad jag kan förstå om den här centrifugjorden befinner sig solen i centrum av centrifugen. Med andra ord bör det alltid vara lika ljust på en viss plats. Hur fungerar det med natt och dag, tidsskillnader och sånt?

Enligt jordglobsteorin cirkulerar månen runt jorden. Det är något jag kan förstå. Men hur rör sig månen i centrifugjorden, cirkulerar månen runt solen?
Citera
2026-07-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ja, jag är bekant med att dessa rör sig på ett sätt vi inte kan beräkna idag.
Men jag ser inte hur detta skulle tyda på att jorden skulle vara platt?

Vi kan för övrigt beräkna två kroppar som tex jorden och månen eller jorden och solen.
Citera
2026-07-10, 21:36
Medlem
Citat:

Ja det är ju onekligen ett tufft matematisk problem. Om jag kommer ihåg rätt så handlar det om 9 olika 2:a-grads diffar?

Vad är motsvarigheten för din centrifugmodell? Hur rör sig solen, månen och jorden enligt dig?
Citera
2026-07-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jaaa.... hur stort är det?
Efter vad jag kan förstå om den här centrifugjorden befinner sig solen i centrum av centrifugen. Med andra ord bör det alltid vara lika ljust på en viss plats. Hur fungerar det med natt och dag, tidsskillnader och sånt?

Enligt jordglobsteorin cirkulerar månen runt jorden. Det är något jag kan förstå. Men hur rör sig månen i centrifugjorden, cirkulerar månen runt solen?

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det är ju onekligen ett tufft matematisk problem. Om jag kommer ihåg rätt så handlar det om 9 olika 2:a-grads diffar?

Vad är motsvarigheten för din centrifugmodell? Hur rör sig solen, månen och jorden enligt dig?

Jag vet inte.

Försöker bara föreslå några modeller som är möjliga, till skillnad från klotmodellen som är omöjlig.

Har ni aldrig spelat Mastermind?https://sv.wikipedia.org/wiki/Mastermind när ett alternativ visar sig vara fel måste man försöka hitta ett annat.

Och indikationen att klotmodellen inte är det korrekta svaret är så tydlig som det kan bli.
Citera
2026-07-10, 23:36
Medlem
Citat:
... Försöker bara föreslå några modeller som är möjliga, till skillnad från klotmodellen som är omöjlig. ...

För det första vet vi redan att dina modeller är omöjliga. Till exempel så vet vi ju att gravitationen varierar geografiskt vilket är en direkt falsifiering av båda dina modeller.

För det andra så vet vi ju att ditt yrande om att "klotmodellen som är omöjlig" bara är rent trams och som helt saknar substans. Jag vet, du vet och samtliga fysiker vet att det inte finns några uppenbara fel med klot-modellen.

Citat:
.... Och indikationen att klotmodellen inte är det korrekta svaret är så tydlig som det kan bli.

LoL, nej verkligen inte. Att du medvetet försöker göra en poäng av att du inte förstår relativitetsteorin är inte en poäng. Det är bara löjligt och infantilt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-10 kl. 23:40.
Citera
2026-07-10, 23:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte.

Försöker bara föreslå några modeller som är möjliga, till skillnad från klotmodellen som är omöjlig.

Har ni aldrig spelat Mastermind?https://sv.wikipedia.org/wiki/Mastermind när ett alternativ visar sig vara fel måste man försöka hitta ett annat.

Och indikationen att klotmodellen inte är det korrekta svaret är så tydlig som det kan bli.

Fast du visar ju inte att dina modeller är möjliga, din platt jord modell har massor av brister.
Både konstant acceleration vilket skulle göra att jorden rör sig snabbare än ljuset samt centrifug modellen med dess brister med att förklara vilka krafter som får denna att fungera samt hur tex månens rörelse skall förklaras.

Jag har heller aldrig sett en rimlig förklaring på varför avstånden på norra och södra jordklotet stämmer med en jordglob men inte alls går att få ut på en karta av den platta jorden.

Lägg sedan till att vi massvis med gånger empiriskt bevisat att modellerna för gravitationens minskning på hög höjd stämmer.

Var är dina bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in