2026-07-10, 21:15
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Ryanair är inte kända för att slarva med underhåll.
Ryanair är kända som ett av världens säkraste flygbolag.

Motortypen, som sitter på det här planet (och Airbus 320), är känd som en av världens driftsäkraste motorer alla kategorier.

De är också kända som bolaget som ankommer, inte landar Men nej, du har rätt. Så typiskt bara att just Budget-Ryan råkar ut för, och uppmärksammas, för en sån här händelse.
Citera
2026-07-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
De är också kända som bolaget som ankommer, inte landar Men nej, du har rätt. Så typiskt bara att just Budget-Ryan råkar ut för, och uppmärksammas, för en sån här händelse.
Du har inte tänkt tanken att eftersom RyanAir är Europas största flygbolag därför rent statistiskt kan drabbas av fler incidenter än andra?

Räknat per antal passagerare och flygtimmar är RyanAir ett av världens säkraste flygbolag.
Citera
2026-07-10, 21:23
Medlem
Citat:
Som fullvuxen man inte i sin "biologiska form", men antar fysiska lagar möblerar om den biologin om tryckskillnaderna blir för stora.

Såg förut ett klipp på en fullvuxen person som sögs in i en jetmotor, det hålet var inte stort, så nog går det. Som du säger så på grund av trycket så sker det lite möblering.
Citera
2026-07-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoacid
Är folk förvånade när det är Ryanair, som är kända för att slarva med underhåll? 😅
Jag har flugit med Iran Air. Innan man gjort det vet man inget om dåligt underhåll.
Citera
2026-07-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Såg förut ett klipp på en fullvuxen person som sögs in i en jetmotor, det hålet var inte stort, så nog går det. Som du säger så på grund av trycket så sker det lite möblering.
Konstig jämförelse du gör.
En modern jetmotor har en många gånger större diameter än ett flygplansfönster.
Citera
2026-07-10, 21:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Du har inte tänkt tanken att eftersom RyanAir är Europas största flygbolag därför rent statistiskt kan drabbas av fler incidenter än andra?

Räknat per antal passagerare och flygtimmar är RyanAir ett av världens säkraste flygbolag.

Lugn nu
Citera
2026-07-10, 21:48
Medlem
Citat:
Konstig jämförelse du gör.
En modern jetmotor har en många gånger större diameter än ett flygplansfönster.
Men en massa turbinblad, den fungerar mer som en mixer än något annat.
Citera
2026-07-10, 21:53
Medlem
Citat:
Lugn nu
Jag är lugn precis som vanligt!

För övrigt kan jag meddela att jag inte arbetar åt RyanAir eller har några som helst ekonomiska intressen i bolaget heller.
Jag har aldrig ens flugit med dem.
Däremot tycker jag att det ibland obefogade och illvilliga hatet mot bolaget som du och många andra sprider är lite tråkigt.
Citera
2026-07-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Men en massa turbinblad, den fungerar mer som en mixer än något annat.
Du menar nog fläktbladen som är synliga framifrån på motorn?
Jo, de kan och är konstruerade för att t.ex. klara kollisioner med fåglar vilket händer ganska ofta.
Citera
2026-07-10, 21:58
Medlem
Norrbagg79s avatar
Precis samma hände några år sen i USA, sällan en tilfeldighet når två händelser är lika i luftfarten, så frågan är om Boeing har nog ett problem med sina flygplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_1380
Citera
2026-07-10, 22:00
Medlem
Citat:
Du menar nog fläktbladen som är synliga framifrån på motorn?
Jo, de kan och är konstruerade för att t.ex. klara kollisioner med fåglar vilket händer ganska ofta.
Och vad sitter innanför? Jo kompressorn.
Men ingen överlever lik förbannat.
Såg en video om en kvinna som var markpersonal vid en gate, som kom för nära en motor på tomgång, det gick inte så värst bra.
Senast redigerad av allvar66 2026-07-10 kl. 22:04.
Citera
2026-07-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Precis samma hände några år sen i USA, sällan en tilfeldighet når två händelser är lika i luftfarten, så frågan är om Boeing har nog ett problem med sina flygplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_1380
Rolls Royce tillverkar motorerna, inte Boeing.
Om det nu var så att det släppte något från motorn som träffade fönstret. Det är isf slarv med inspektion, service.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in