2026-07-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Påminner mej om piloten som sögs ur ena framrutan på ett flygplan, besättningen höll honom i benen. Han låg på rygg på flygplanskroppen, och de fick landa med honom där.

En mekaniker hade bytt rutan, men satt i för korta skruvar.
Ja det där är en helt otrolig historia. Har för mig att det var en akut oplanerad reparation nattetid och mekanikern råkade ta 0,5 mm för smala bultar.
Citera
2026-07-10, 18:27
Medlem
Ryms man ens i ett fönster på ett flygplan?
Citera
2026-07-10, 19:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Här är flighten på FR24: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-qeu#409758ee

De hann bara upp till 15000 fot (4500 meter) så de lär knappt ha hunnit göra någon emergency descent. När man får tryckfall i kabinen sjunker man snabbast möljigt till 10000 fot, som anses vara en säker höjd utan syrgas.

Eftersom de fortfarande var ganska lågt, är jag skeptisk till uppgifterna om att han faktiskt sugits ut och haft delar av kroppen utanför flygplanet. Sådant blir lätt en skröna som förstärks.

Jag är nyfiken på hur motorn ser ut. Finns det några bilder på den?
Om det stämmer att det är delar från motorn som slungats iväg mot fönstret handlar det om en uncontained engine failure. Sådana är ovanliga och motorn lär i så fall vara ordentligt söndertrasad. Inkapslingen av jetmotorer är byggda för att klara motorhaverier utan att delar slungas iväg.
https://avherald.com/h?article=53ba2a01&opt=0
Min tolkning av bilderna är att ett av turbonbladen längst fram har lossnat och slagit hål på kåpan runt motorn.
Om passageraren satt vänd/lutad mot fönstret och tittade på utsikten så tycker jag det är rimligt att huvudet åker ut om rutan plötsligt försvinner.
Enligt Flightradar 24 toppade de en kort tid på 16200 fot. Hastigheten var som mest 355 knop (ground speed).
Höjden är inte någon större fara, men det är nog inte kul att hänga ut om det kommer fler motordelar flygandes.

Jag hittar ingen bild på passagerarens frisyr vid landning.
Citera
2026-07-10, 19:30
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://avherald.com/h?article=53ba2a01&opt=0
Min tolkning av bilderna är att ett av turbonbladen längst fram har lossnat och slagit hål på kåpan runt motorn.
Om passageraren satt vänd/lutad mot fönstret och tittade på utsikten så tycker jag det är rimligt att huvudet åker ut om rutan plötsligt försvinner.
Enligt Flightradar 24 toppade de en kort tid på 16200 fot. Hastigheten var som mest 355 knop (ground speed).
Höjden är inte någon större fara, men det är nog inte kul att hänga ut om det kommer fler motordelar flygandes.

Jag hittar ingen bild på passagerarens frisyr vid landning.
Uncontained engine failure, alltså.
Här är filmklippet bilderna verkar komma ifrån. https://x.com/_stavmat/status/2075597900868997609

Han som satt närmast fönstret ska vara glad att fläktbladet inte fortsatte in i kabinen.

Ja, det ser ut som att ett fläktblad lossnat.
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Då jag har ett allmänt gåshat mot särskilt de kanadensiska, så skyller jag tills vidare den skadade motorn på denna ohyra. 🦤
Det är ovanligt med birdstrikes så högt som 15 000 fot, men fullt möjligt. Däremot vet jag inte om just kanadagäss flyger så högt.
Senast redigerad av ksv 2026-07-10 kl. 19:38.
Citera
2026-07-10, 19:31
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Ryms man ens i ett fönster på ett flygplan?

Som fullvuxen man inte i sin "biologiska form", men antar fysiska lagar möblerar om den biologin om tryckskillnaderna blir för stora.
Citera
2026-07-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Som fullvuxen man inte i sin "biologiska form", men antar fysiska lagar möblerar om den biologin om tryckskillnaderna blir för stora.
Låter inte troligt om det skedde på 4500 meters höjd, trycksättningen i kabinen är inte långt ifrån det. Eller missar jag nåt?
Citera
2026-07-10, 19:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Låter inte troligt om det skedde på 4500 meters höjd, trycksättningen i kabinen är inte långt ifrån det. Eller missar jag nåt?

Ja nej jag kan föga om detta! Tänkte bara att fysikens lagar ser till att en man uppbyggd av biologisk vävnad ser till att han "platsar" i fönstret givet förutsättningar. Vad som gäller på denna höjd, och i denba situatipn, har jag ingen aning om

Sett nån doc om en djuphavsdykare som sögs ut från deras tryckkammare (på däck, hänger där mellan passen under pågående projekt) som det bara var skit kvar av. Hålet han sögs ut från var inte speciellt stort
Citera
2026-07-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ja nej jag kan föga om detta! Tänkte bara att fysikens lagar ser till att en man uppbyggd av biologisk vävnad ser till att han "platsar" i fönstret givet förutsättningar. Vad som gäller på denna höjd, och i denba situatipn, har jag ingen aning om

Sett nån doc om en djuphavsdykare som sögs ut från deras tryckkammare (på däck, hänger där mellan passen under pågående projekt) som det bara var skit kvar av. Hålet han sögs ut från var inte speciellt stort
Ja det var makabert. 🫣
Men tryckskillnaden var typ 20 på en.
Kolla detta Mythbustersklipp:
https://youtu.be/LEY3fN4N3D8?si=BdYUUSSSRvj9OcbW
Senast redigerad av allvar66 2026-07-10 kl. 20:24.
Citera
2026-07-10, 20:16
Medlem
Är folk förvånade när det är Ryanair, som är kända för att slarva med underhåll? 😅
Citera
2026-07-10, 20:47
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Svårt att tro hur en övergödd Tysk ska kunna sugas ut genom fönstret på en 737a.
Jag fick en bild i huvudet av en fet tysk som sitter fastproppad i fönstret och vare sig kan komma in eller ut, blåfrusen i ansiktet med tungan fladdrande i fartvinden.
Citera
2026-07-10, 21:03
Medlem
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Byford_Dolphin
Citera
2026-07-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoacid
Är folk förvånade när det är Ryanair, som är kända för att slarva med underhåll? 😅

Ryanair är inte kända för att slarva med underhåll.
Ryanair är kända som ett av världens säkraste flygbolag.

Motortypen, som sitter på det här planet (och Airbus 320), är känd som en av världens driftsäkraste motorer alla kategorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in