2026-07-10, 16:04
Medlem
1754s avatar
Det är pgr av blandannat sådant här man alltid ska ha bältet på sig när man sitter i flygplansstolen.
Citera
2026-07-10, 16:26
Medlem
Verkar som det var dags att serva planet. Om nu Ryan hinner med det.
Citera
2026-07-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Det är pgr av blandannat sådant här man alltid ska ha bältet på sig när man sitter i flygplansstolen.

Samt inte ha handbagage och kläder lösa.

Bortsett brännskador, vilken tur att det gick bra.
Citera
2026-07-10, 16:38
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serlot69
Det var ju synd. Får en otroligt rolig bild i mitt huvud.

Han var nära att landa tidigare än planerat.
Citera
2026-07-10, 16:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är därför man alltid ska ha bältet på, även när symbolen för det inte lyser.

Då blir det svårt att mingla i baren..
(AF, Boeing 747 mellan Newark-Paris, drinkarna är gratis i första klass)

Å andra sidan har jag inte flugit Ryan Air.
Normalt så bör man ha bältet på.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-07-10 kl. 16:44.
Citera
2026-07-10, 16:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Svårt att tro hur en övergödd Tysk ska kunna sugas ut genom fönstret på en 737a.

Fy tusan, vilket öde ...

Då har du inte sett Goldfinger, min herre!

https://youtu.be/pHXevnoAciY?si=n8C11G9x0dojfLFF
Senast redigerad av Dalulven 2026-07-10 kl. 17:01.
Citera
2026-07-10, 16:59
Moderator
ksvs avatar
Här är flighten på FR24: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-qeu#409758ee

De hann bara upp till 15000 fot (4500 meter) så de lär knappt ha hunnit göra någon emergency descent. När man får tryckfall i kabinen sjunker man snabbast möljigt till 10000 fot, som anses vara en säker höjd utan syrgas.

Eftersom de fortfarande var ganska lågt, är jag skeptisk till uppgifterna om att han faktiskt sugits ut och haft delar av kroppen utanför flygplanet. Sådant blir lätt en skröna som förstärks.

Jag är nyfiken på hur motorn ser ut. Finns det några bilder på den?
Om det stämmer att det är delar från motorn som slungats iväg mot fönstret handlar det om en uncontained engine failure. Sådana är ovanliga och motorn lär i så fall vara ordentligt söndertrasad. Inkapslingen av jetmotorer är byggda för att klara motorhaverier utan att delar slungas iväg.
Citera
2026-07-10, 17:06
Medlem
Ilimitados avatar
Vissa bälten är dessutom väldigt dåliga. Senast jag flög kunde man inte spänna bältet i fästet.
Citera
2026-07-10, 17:30
Medlem
Man ska alltid ha bältet på sig. Även om piloten för sitt egna flygplan är duktig så finns det alltid andra idioter där ute som kör planen påverkade osv så de kan råka komma över i fel kurs och frontalkrocka med en.
Citera
2026-07-10, 17:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som synes, det kan hända. Men risken för turbulens är större, och då hjälper bältet också.

Exakt, var ju ett plan för något år sen som råkade ut för brutal turbulens och tappade flera hundra höjdmeter på mycket kort tid. Slutade med skador, bla brutna ben och armar för de som inte hade bältet på.
Citera
2026-07-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Ytterst ovanligt.
Motorn har smällt och delar har slungats och krossat fönstret. En jävla tur att ingen dog.
Jäkla tur han inte tittade ut genom fönstret innan motorn kastade ur sig material
Citera
2026-07-10, 17:57
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Här är flighten på FR24: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-qeu#409758ee

De hann bara upp till 15000 fot (4500 meter) så de lär knappt ha hunnit göra någon emergency descent. När man får tryckfall i kabinen sjunker man snabbast möljigt till 10000 fot, som anses vara en säker höjd utan syrgas.

Eftersom de fortfarande var ganska lågt, är jag skeptisk till uppgifterna om att han faktiskt sugits ut och haft delar av kroppen utanför flygplanet. Sådant blir lätt en skröna som förstärks.

Jag är nyfiken på hur motorn ser ut. Finns det några bilder på den?
Om det stämmer att det är delar från motorn som slungats iväg mot fönstret handlar det om en uncontained engine failure. Sådana är ovanliga och motorn lär i så fall vara ordentligt söndertrasad. Inkapslingen av jetmotorer är byggda för att klara motorhaverier utan att delar slungas iväg.

Håller med om din analys.
Det kan inte varit så enorm tryckskillnad på den höjden. Så att han skulle sugits ut så långt låter osannolikt.
Hur uppstod hans brännskador? Förfrysningsskador?

Ska bli intressant när mer uppgifter kommer fram och inte bra passagerares vittnesmål i media.

Det är som när en missed approach sker. Då får media alltid tag på någon eller några som beskriver total panik. Att flygplanet steg okontrollerat 90 grader rakt upp. Etc, etc.

Med det sagt förringar jag inte passagerarnas upplevelse. Särskilt inte i detta fall.
Det måste varit mycket skrämmande att sitta i en extremt högljudd kabin med syrgasmasker medan de flög i åttor innan de landade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in