Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Här är flighten på FR24:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-qeu#409758ee
De hann bara upp till 15000 fot (4500 meter) så de lär knappt ha hunnit göra någon emergency descent. När man får tryckfall i kabinen sjunker man snabbast möljigt till 10000 fot, som anses vara en säker höjd utan syrgas.
Eftersom de fortfarande var ganska lågt, är jag skeptisk till uppgifterna om att han faktiskt sugits ut och haft delar av kroppen utanför flygplanet. Sådant blir lätt en skröna som förstärks.
Jag är nyfiken på hur motorn ser ut. Finns det några bilder på den?
Om det stämmer att det är delar från motorn som slungats iväg mot fönstret handlar det om en uncontained engine failure. Sådana är ovanliga och motorn lär i så fall vara ordentligt söndertrasad. Inkapslingen av jetmotorer är byggda för att klara motorhaverier utan att delar slungas iväg.
Håller med om din analys.
Det kan inte varit så enorm tryckskillnad på den höjden. Så att han skulle sugits ut så långt låter osannolikt.
Hur uppstod hans brännskador? Förfrysningsskador?
Ska bli intressant när mer uppgifter kommer fram och inte bra passagerares vittnesmål i media.
Det är som när en missed approach sker. Då får media alltid tag på någon eller några som beskriver total panik. Att flygplanet steg okontrollerat 90 grader rakt upp. Etc, etc.
Med det sagt förringar jag inte passagerarnas upplevelse. Särskilt inte i detta fall.
Det måste varit mycket skrämmande att sitta i en extremt högljudd kabin med syrgasmasker medan de flög i åttor innan de landade.