Citat:
Ursprungligen postat av
deWolfe
Det du missar är att samtliga inom utredningen förekommer i sökningen på dessa sidor. Ponera att din hantverkare kör en röd arbetsbuss. En annan person blev slagen av en hantverkare med röd buss och pekar ut denne, som är helt oskyldig och var på en annan plats, men har en liknande röd buss. Processen drar igång och misstankarna läggs ner då personen i fråga kan visa sin oskyldighet. Däremot kommer han nu förekomma i sökresultat på sidor som lexbase och krimfup. Inte stämplad som skyldig/dömd men inte heller stämplad som oskyldig/friad. Detta måste man betala för att ta reda på... Första sidans sökresultat på google med dennes namn kommer visa dessa sidor och då det kostar pengar att begära ut protokoll från lexbase/krimfup eller alternativt att kontakta den aktuella tingsrätten vilket innebär mailutbyte i flera omgångar kommer gemene man som DU för enkelhetens skull välja den andre hantverkaren du hade i åtanke vilket straffar en helt oskyldig hantverkare som nu kanske inte kan livnära sig på sitt företagande.
Är detta rimligt tycker du? Att bli straffad utan att ens ha begått brott?
Sedan tvivlar jag starkt på att du skulle lägga ner tiden eller pengarna på att begära ut protokollen för att fastställa vilket brott hantverkaren begått. Alltså blir ju reslutatet, att du väljer bort denne, detsamma oavsett om det handlar om grov stöld i hemmet eller att ha "rökt en holk för 10 år sen"...
Sedan är du väl alltid ett "socialt experiment" ifall du släpper in någon i ditt hus? Det är ofta tillfället som gör tjuven, glöm inte det.
Väljer mycket noga ut de jag släpper in i mitt hus, eller anställde för den delen på den tiden.
Gör man ett misstag och släpper in fel människor kan man råka illa ut. Att sedan en eller två är av fem hundra "skyldiga" som i ditt exempel vilket haltar lite men ids in gå in på det nu. Handlar liksom inte att de får elektriska stolen, utan om ett jobb de missar, till 99,9% för något de gjort tidigare.
Sedan är jag inte alls förtjust i MRkoll, Ratsite osv. Det är ett ypperligt sätt för brottslingar att hitta lämpliga offer och lära sig mer om dem. Tagit bort mig från de tjänsterna, alla utom en som vägrar. Mitt telefonnummer har ingen av tjänsterna haft sedan 25år eller så då jag hade fast telefon. Om inte annat, skönt att slippa telefon-nasare.