2026-07-10, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Fast ingenting har förändrats på den punkten, det står dig och vem som helst helt fritt att besöka tingsrätten och sitta med under en förhandling. Precis som det står dig och vem som helst fritt att begära ut domar från tingsrätten. Det man sätter stop för är privata belastningsregister som inte följer några som helst principer för gallring. Ingen kan begära ut just ditt brottsregister, från polisen, men det behövs ju inte när dessa erbjuds av privata företag som tjänar bra pengar på detta med noll etiska överväganden.

Personlig integritet är också en förutsättning för en fungerande demokrati på liberala grunder. Men det är kanske inte relevant?

Exakt, något sånt kan du inte göra i en stat av det mer autktoritära/totalitära slaget
Citera
2026-07-10, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/kultur/nu-kommer-eu-dom-om-lexbase

Åsikter?

Själv anser jag att EU har rätt, att den svenska yttrandefrihetsgrundlagen inte fungerar i ett digitalt samhälle och att såna här tjänster borde förbjudas.

Vad tycker du?

Förstår jag rätt att de som har en betalningsanmärkning är med på Lexbase? Stor skillnad om man är hos kronofogden eller åkt dit för grov misshandel.
Citera
2026-07-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skall jag som då "representerar allmänheten" anställa en hantverkare vill jag ju veta vem det är jag släpper in i mitt hus. Skulle aldrig släppa in en som dömts för något grövre än möjligen han rökt en holk för 10 år sedan. Man minimerar riskerna för tråkigheter radikalt om man kollar upp de man har att göra med. Stöld och bedrägeri går fetbort, de går bort mer än våldsbrott.

Jag vill inte vara något jävla socialt experiment för att se om de klarar att vistas i samhället igen.

Det du missar är att samtliga inom utredningen förekommer i sökningen på dessa sidor. Ponera att din hantverkare kör en röd arbetsbuss. En annan person blev slagen av en hantverkare med röd buss och pekar ut denne, som är helt oskyldig och var på en annan plats, men har en liknande röd buss. Processen drar igång och misstankarna läggs ner då personen i fråga kan visa sin oskyldighet. Däremot kommer han nu förekomma i sökresultat på sidor som lexbase och krimfup. Inte stämplad som skyldig/dömd men inte heller stämplad som oskyldig/friad. Detta måste man betala för att ta reda på... Första sidans sökresultat på google med dennes namn kommer visa dessa sidor och då det kostar pengar att begära ut protokoll från lexbase/krimfup eller alternativt att kontakta den aktuella tingsrätten vilket innebär mailutbyte i flera omgångar kommer gemene man som DU för enkelhetens skull välja den andre hantverkaren du hade i åtanke vilket straffar en helt oskyldig hantverkare som nu kanske inte kan livnära sig på sitt företagande.

Är detta rimligt tycker du? Att bli straffad utan att ens ha begått brott?

Sedan tvivlar jag starkt på att du skulle lägga ner tiden eller pengarna på att begära ut protokollen för att fastställa vilket brott hantverkaren begått. Alltså blir ju reslutatet, att du väljer bort denne, detsamma oavsett om det handlar om grov stöld i hemmet eller att ha "rökt en holk för 10 år sen"...

Sedan är du väl alltid ett "socialt experiment" ifall du släpper in någon i ditt hus? Det är ofta tillfället som gör tjuven, glöm inte det.
Citera
2026-07-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Förstår jag rätt att de som har en betalningsanmärkning är med på Lexbase? Stor skillnad om man är hos kronofogden eller åkt dit för grov misshandel.
Nej man är inte med på lexbase för anmärkningar
Man är med på lexbasa om man är dömd för ett brott .
Så lexbase är ett bra skydd för sortera ut folk på daitingsidor och sociala media
vi vill inte ha människor som är dömda för inbrott och knarkbrott in i vårt liv via internät
Samtidigt kan kvinnor sålla bort män som är dömda för misshandel i nära relationer och män sålla bort kvinnor som är dömda för bedrägeri .
Själv har jag sållat bort väldigt många främst på facebook . som vill ge intryck av att vilja vara vän
När de i verkligheten bara villa veta om var bortrest . så de kan göra inbrott
senaste jag inte fick sålla bort för att hon inte hade hamnat på lexbase än
är med i gränsbevakarne såsong 8 avsnitt 10
där hon åker ditt för stöld i taxfreeshopen och blir tv förnedrad då hon begår stölder och brott överallt .
med lexbase hade jag sparat mig själv så mycket onödiga problem som hon förde med sig
så nu är det slut med att stifta bekandskap över nätet om Lexbase försvinner
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-07-10 kl. 10:57.
Citera
2026-07-10, 10:51
Medlem
Fattar inte ens varför folk använder lexbase.
Domar kan man begära ut gratis från domstolen
Citera
2026-07-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Fattar inte ens varför folk använder lexbase.
Domar kan man begära ut gratis från domstolen
om du vet vilken domstol och målsnummer !
vet du det ?? jag gör nämligen inte
Citera
2026-07-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
om du vet vilken domstol och mälsnummer !
vet du det ?? jag gör nämligen inte

Nä det räcker med namn.
Är man osäker på vilken domstol det gäller så kan man skicka till flera domstolar.
Citera
2026-07-10, 11:00
Medlem
Citat:
Nä det räcker med namn.
Är man osäker på vilken domstol det gäller så kan man skicka till flera domstolar.
det finns 50 tingsrätter i Sverige och 6 hovrätter
och du måste ha personnummer med antar jag
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-07-10 kl. 11:02.
Citera
2026-07-10, 11:01
Medlem
hoppas Lexbase fortsätter
de kan ta betald för att lämmna ut målsnummer datum och tingsrätt
Citera
2026-07-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
det finns 50 tingsrätter i Sverige
och du måste ha personnummer med antar jag

Vanligtvis räcker bara för och efternamn.
Men om personen har ett vanligt namn och dom kanske har andra mål där det namnet är vanligt, då kan dom fråga efter fler uppgifter.
Men i regel så räcker för och efternamn..

Sen brukar man har ett ganska bra hmm om vilken domstol det gäller, om det är fel så är det förmodligen några få andra som det bör vara.
Ett brott som sker i Malmö bär rimligtvis inte hanteras i Umeå.

Jag har begärt handlingar många gånger och det har alltid varit enkelt. Även om jag inte haft någon aning om vilken domstol det gäller så har det varit enkelt att gissa vilken det är.
Citera
2026-07-10, 11:10
Medlem
Citat:
Vanligtvis räcker bara för och efternamn.
Men om personen har ett vanligt namn och dom kanske har andra mål där det namnet är vanligt, då kan dom fråga efter fler uppgifter.
Men i regel så räcker för och efternamn..

Sen brukar man har ett ganska bra hmm om vilken domstol det gäller, om det är fel så är det förmodligen några få andra som det bör vara.
Ett brott som sker i Malmö bär rimligtvis inte hanteras i Umeå.

Jag har begärt handlingar många gånger och det har alltid varit enkelt. Även om jag inte haft någon aning om vilken domstol det gäller så har det varit enkelt att gissa vilken det är.
Ska man skicka 56 mail till domstol
för varje idiot som försöker komma in i ditt liv
Då har man mycket man tid över
Citera
2026-07-10, 11:12
Medlem
Det är välkänd sedan länge att Facebook är ett flugpapper för folk med kriminell bakgrund Näste steg blir att Facebook tar bort alla användere med en domutslag mot sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in