2026-07-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det går ihop, det är bara att du inte förstår och det är inte samma sak.
Sedan tror du att "jag förstår inte, förklara för mig" är ett argument och det är det inte.

Exempel
Hade ditt argument hållit i en rättegång hade en mördare kunnat sitta och säga "jag förstår inte hur jag skulle kunnat mörda honom, bevisa det för mig" och komma undan med mord endast utifrån att den satta premissen att personen måste acceptera det som förklaras oavsett bevisen.
Där kan mördaren bara avfärda alla bevis med samma premiss genom att (precis som du gör) säga "du har inte visat hur jag skulle kunna gjort detta" och till slut komma undan för han behöver bara upprepa sin fejkade oförståelse.

Så funkar det inte, du har fått det förklarat för dig varför fastighetsskatt har bättre chans att accepteras och varför det är en bra sak. Att konstant säga "du har inte visat" funkar inte som argument utan det är bara tröttsamt.

En mordrättegång handlar om att bevisa vad som redan har hänt. Vi diskuterar en prognos om framtida politiskt beteende.

Jag säger inte "jag förstår inte". Jag säger att din slutsats inte följer av dina egna premisser.

Det finns inte en enda nationalekonom som håller med dig om att fastighetsskatt skulle vara den enda lösningen..
Senast redigerad av HejFrans 2026-07-10 kl. 11:37.
Citera
2026-07-10, 11:31
Medlem
Citat:
Till följd av denna regerings ovilja att ta itu med bostadsproblematiken kommer vi troligtvis få ett regeringsskifte till hösten och S är beroende av V och MP.
MP lyckades avveckla kärnkraften trots att de är Sveriges minsta parti och till skillnad från avvecklandet av kärnkraften kan en fastighetsskatt medföra massa gott.
Mer skatteintäkt och lägre bostadspriser är väldigt efterlängtat

Ja, Ringhals stängdes med minsta möjliga marginal, 173–172, eftersom fyra partier var överens: C, S, V och MP. När det gäller återinförd fastighetsskatt är det däremot bara MP och V som driver frågan. Ingen kan förutse valresultatet, men även om oppositionen får majoritet är det mycket sannolikt att C kommer att behövas för att bilda regering. Och det är ganska säkert att C då kommer att ställa ett ultimatum om återinförd fastighetsskatt.
Citera
2026-07-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
En mordrättegång handlar om att bevisa vad som redan har hänt. Vi diskuterar en prognos om framtida politiskt beteende.

Jag säger inte "jag förstår inte". Jag säger att din slutsats inte följer av dina egna premisser.

Det finns inte en enda nationalekonom som håller med dig om att fastighetsskatt skulle vara den enda lösningen..
Du säger "du har inte visat" vilket fyller samma funktion som att säga "jag förstår inte".
Nästan alla nationalekonomer förespråkar en fastighetsskatt...
"Trots att fastighetsskatten är politiskt känslig förespråkar många nationalekonomer dess återinförande...
Jag tillhör dock den minoritet bland nationalekonomerna som är tveksam till ett återinförande av fastighetsskatten....
Först kan man dock fråga sig varför nationalekonomer i allmänhet tycker om fastighetsskatten. Det grundläggande skälet är att skatten anses medföra lägre effektivitetsförluster än andra skatter. "

Som redan förklarat för dig är inte fastighetsskatt den enda lösningen, däremot är det den enda lösningen som ligger på bordet. Åter igen är vi tillbaka till att du inte förstår.
Du läser "det är den enda möjliga lösningen för alla andra lösningar är politiskt omöjliga" och tar in "det enda lösningen", vilket är helt och hållet en brist hos dig.

Hade vi haft en regering som på riktigt ville lösa bostadskrisen finns det tonvis med saker man kan göra, men eftersom folk inte förstår fördelen med lägre bostadskostnader så görs inget åt problemet och vi står nu här och något måste göras.
Vad kvarstår? Fastighetsskatt, det är det sista hoppet för att lösa ett svårlöst problem

Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Ja, Ringhals stängdes med minsta möjliga marginal, 173–172, eftersom fyra partier var överens: C, S, V och MP. När det gäller återinförd fastighetsskatt är det däremot bara MP och V som driver frågan. Ingen kan förutse valresultatet, men även om oppositionen får majoritet är det mycket sannolikt att C kommer att behövas för att bilda regering. Och det är ganska säkert att C då kommer att ställa ett ultimatum om återinförd fastighetsskatt.
Samma sak kan hända med fastighetsskatten, det är opopulärt men kan lyckas genomföras trots det för vi är rätt många i landet som är sjukt trötta på hur bostadsmarknaden sköts och det är hög tid för en lösning.
Jag hoppas på en kraftig fastighetsskatt och 75-90% lägre bostadspriser så vi äntligen kan få löst problematiken med de höga priserna, sedan kan såklart politikerna skita i det fullt och fortsätta föra politik som fördyrar bostäder. Vi får se
Citera
2026-07-10, 11:57
Medlem
Fittvänstern, ta från de som sparat och gnetat och vill ge det till värdelösa människor, mestadels blattar.
Citera
2026-07-10, 12:07
Medlem
Citat:
Du säger "du har inte visat" vilket fyller samma funktion som att säga "jag förstår inte".
"Trots att fastighetsskatten är politiskt känslig förespråkar många nationalekonomer dess återinförande...
Jag tillhör dock den minoritet bland nationalekonomerna som är tveksam till ett återinförande av fastighetsskatten....
Först kan man dock fråga sig varför nationalekonomer i allmänhet tycker om fastighetsskatten. Det grundläggande skälet är att skatten anses medföra lägre effektivitetsförluster än andra skatter. "

Som redan förklarat för dig är inte fastighetsskatt den enda lösningen, däremot är det den enda lösningen som ligger på bordet. Åter igen är vi tillbaka till att du inte förstår.
Du läser "det är den enda möjliga lösningen för alla andra lösningar är politiskt omöjliga" och tar in "det enda lösningen", vilket är helt och hållet en brist hos dig.

Hade vi haft en regering som på riktigt ville lösa bostadskrisen finns det tonvis med saker man kan göra, men eftersom folk inte förstår fördelen med lägre bostadskostnader så görs inget åt problemet och vi står nu här och något måste göras.
Vad kvarstår? Fastighetsskatt, det är det sista hoppet för att lösa ett svårlöst problem

Att många nationalekonomer förespråkar fastighetsskatt visar bara att de anser att den är en effektiv skatt. Det visar inte att den är den enda politiskt realistiska lösningen eller den enda lösningen som ligger på bordet.
Det är en väldigt stor skillnad.

Jag förstår att du säger att det är den enda lösningen som ligger på bordet.
Men enligt ditt eget resonemang blockerar bostadsägare alla reformer som går emot deras ekonomiska intressen. En fastighetsskatt gör just det.
Om den principen stämmer, så är även en fastighetsskatt omöjlig.
Senast redigerad av HejFrans 2026-07-10 kl. 12:10.
Citera
2026-07-10, 12:15
Medlem
Citat:
Jag hoppas på en kraftig fastighetsskatt och 75-90% lägre bostadspriser så vi äntligen kan få löst problematiken med de höga priserna, sedan kan såklart politikerna skita i det fullt och fortsätta föra politik som fördyrar bostäder. Vi får se

Man kan få samma effekt genom att avskaffa ränteavdraget på bolånränta. Likadan med den avskaffade ränteavdraget på lån utan säkerhet som genomfördes förra året.
Citera
2026-07-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Att många nationalekonomer förespråkar fastighetsskatt visar bara att de anser att den är en effektiv skatt. Det visar inte att den är den enda politiskt realistiska lösningen eller den enda lösningen som ligger på bordet.
Det är en väldigt stor skillnad.

Jag förstår att du säger att det är den enda lösningen som ligger på bordet.
Men enligt ditt eget resonemang blockerar bostadsägare alla reformer som går emot deras ekonomiska intressen. En fastighetsskatt gör just det.
Om den principen stämmer, så är även en fastighetsskatt omöjlig.
Det var ju en konstig inställning.
Så staten/samhället skall ta hänsyn till en mindre samling husägare som inte vill betala fastighetsskatt?
Menar du allvar?
Skall alla som inte vill betala alkoholskatt också slippa?
Jag fattar att inget parti vill gå ut med att i föra högre fastighetsskatt, speciellt inte Moderaterna som gjort det till sitt vallöfte att tillgodose en mindre klick snåljåpar.
Varför då inte göra som politikerna gjorde med pensionerna?
Att införa en oparlamentariskt grupp (Pensionsgruppen) som kontinuerligt beslutar om försämringar för pensionärerna utanför det vanliga politiska systemet.
Pensionsgruppen startades av Sossarna och högerpartierna, underligt att dom kan vara överens då.
Det borde gå att starta en liknande grupp, Fastighetsgruppen och införa högre fastighetsskatt.
Citera
2026-07-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Fittvänstern, ta från de som sparat och gnetat och vill ge det till värdelösa människor, mestadels blattar.
Om vi ser till att blattar inte får några pengar, är du då för högre fastighetsskatt?
Som går till att förbättra välfärden, kanske för dina föräldrar.
Så du slipper punga ut pengar ur egen ficka när dom behöver vård på ålderns höst.
Citera
2026-07-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Om vi ser till att blattar inte får några pengar, är du då för högre fastighetsskatt?
Som går till att förbättra välfärden, kanske för dina föräldrar.
Så du slipper punga ut pengar ur egen ficka när dom behöver vård på ålderns höst.
Nope. De som sparat och gnetat ska få behålla varenda krona de tjänat ihop.
Citera
2026-07-10, 15:54
Medlem
Citat:

Samma sak kan hända med fastighetsskatten, det är opopulärt men kan lyckas genomföras trots det för vi är rätt många i landet som är sjukt trötta på hur bostadsmarknaden sköts och det är hög tid för en lösning.
Det ligger i bankernas och Wallenbergarnas intresse att fastighets/bostadspriserna höjs och höjs hela tiden, det höjer och höjer priserna.
Om några decennier så har alla vinsterna från boprisrallyt ebbat ut.
Då är nästan alla villaägare bolånetorskar som bara betalar ränta och knappt amorterar.
Inga föräldrar kan då höja lånet på villan för att hjälpa barnen med kontantinsatsen, bankerna kommer vara mera restriktiva.
Bankerna har snart fått in alla fastighetsägare i lån som dom aldrig kommer kunna betala av.
Det är deras mål att ha ständig ränteinkomst forever.
Citera
2026-07-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Nope. De som sparat och gnetat ska få behålla varenda krona de tjänat ihop.
Då är det ju inte blattarna som är problemet och ditt svar ganska konstigt.
Är det miljardärerna som skall ha pengarna då?
Du vill ju inte att skattepengarna skall gå till dina föräldrar.
Citera
2026-07-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Då är det ju inte blattarna som är problemet och ditt svar ganska konstigt.
Är det miljardärerna som skall ha pengarna då?
Du vill ju inte att skattepengarna skall gå till dina föräldrar.
Notera, jag vill inte att mer pengar ska gå till den gemensamma skattkistan då det inte behövs. Skär ner på onödigt istället. Behöver Sthlm-kommun 20 kommunikatörer och annat skit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in