Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
En mordrättegång handlar om att bevisa vad som redan har hänt. Vi diskuterar en prognos om framtida politiskt beteende.
Jag säger inte "jag förstår inte". Jag säger att din slutsats inte följer av dina egna premisser.
Det finns inte en enda nationalekonom som håller med dig om att fastighetsskatt skulle vara den enda lösningen..
Du säger "du har inte visat" vilket fyller samma funktion som att säga "jag förstår inte".
Nästan alla nationalekonomer förespråkar en
fastighetsskatt...
"Trots att fastighetsskatten är politiskt känslig förespråkar många nationalekonomer dess återinförande...
Jag tillhör dock den minoritet bland nationalekonomerna som är tveksam till ett återinförande av fastighetsskatten....
Först kan man dock fråga sig varför nationalekonomer i allmänhet tycker om fastighetsskatten. Det grundläggande skälet är att skatten anses medföra lägre effektivitetsförluster än andra skatter. "
Som redan förklarat för dig är inte fastighetsskatt den enda lösningen, däremot är det den enda lösningen som ligger på bordet. Åter igen är vi tillbaka till att du inte förstår.
Du läser "det är den enda möjliga lösningen för alla andra lösningar är politiskt omöjliga" och tar in "det enda lösningen", vilket är helt och hållet en brist hos dig.
Hade vi haft en regering som på riktigt ville lösa bostadskrisen finns det tonvis med saker man kan göra, men eftersom folk inte förstår fördelen med lägre bostadskostnader så görs inget åt problemet och vi står nu här och något måste göras.
Vad kvarstår? Fastighetsskatt, det är det sista hoppet för att lösa ett svårlöst problem
Citat:
Ursprungligen postat av
liapunov13
Ja, Ringhals stängdes med minsta möjliga marginal, 173–172, eftersom fyra partier var överens: C, S, V och MP. När det gäller återinförd fastighetsskatt är det däremot bara MP och V som driver frågan. Ingen kan förutse valresultatet, men även om oppositionen får majoritet är det mycket sannolikt att C kommer att behövas för att bilda regering. Och det är ganska säkert att C då kommer att ställa ett ultimatum om återinförd fastighetsskatt.
Samma sak kan hända med fastighetsskatten, det är opopulärt men kan lyckas genomföras trots det för vi är rätt många i landet som är sjukt trötta på hur bostadsmarknaden sköts och det är hög tid för en lösning.
Jag hoppas på en kraftig fastighetsskatt och 75-90% lägre bostadspriser så vi äntligen kan få löst problematiken med de höga priserna, sedan kan såklart politikerna skita i det fullt och fortsätta föra politik som fördyrar bostäder. Vi får se