2026-07-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Ja - dels det. Men också: varför måste vårdpersonalen ha namnbrickor alls?

Någon slags identifikation är ju önskvärd men det behöver ju inte vara namn och efternamn.
Citera
2026-07-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vilka det är som beter sig såhär är kanske ingen stor gåta. Men varför?

Man kommer till akuten för att få vård och hotar då personalen som ska hjälpa en. Varför?

Inte så stor gåta. Menafolket kommer till akuten och ska gå först i kön. Om inte detta sker blir det ett jävla liv på dessa vildar. Ofta har man med sig halva klanen också så hoten blir mer verkningsfulla.
Citera
2026-07-10, 15:37
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Det är då det behövs en riktigt man på 2 meter, 130kg muskler som vet hur man slåss som tittar på dom och säger att om ni inte skärper er, åker ni ut med huvudet före

Det funkar ju bara en gång. När de blir ännu mer förbannade för att triaget skickar även honom före i kön för att han har fått en kniv i magen, vem skickar man fram då?
Citera
2026-07-10, 15:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nummeridentifiering.

Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Någon slags identifikation är ju önskvärd men det behöver ju inte vara namn och efternamn.

Varför inte enbart en sifferkombination som enbart sjukhuset själva vet vem som har innehar denna.
Citera
2026-07-10, 16:02
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
så merparten är invandrare menar du men det finns en och annan galen svensk?

Det är svenskar också som är otrevliga. Fifty fifty skulle jag säga.
Citera
2026-07-10, 16:03
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det som är chockerande är att inte alla arbetsplatser gör det.

Förväntades ni själva göra polisanmälan på din gamla arbetsplats?

Ja det var inget som arbetsgivaren tog tag i. Facket blandade sig i det och efter många turer infördes en del åtgärder. Men långt ifrån tillräckligt för att man trivas där.

Det påverkade också min empati och jag kände att jag inte blev en trevlig person.
Citera
2026-07-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är svenskar också som är otrevliga. Fifty fifty skulle jag säga.

Är det fortfarande 50-50 om vi pratar knytnävar i ansiktet och annat fysiskt våld?

Hade blivit oerhört förvånad.
Citera
2026-07-10, 17:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Är det fortfarande 50-50 om vi pratar knytnävar i ansiktet och annat fysiskt våld?

Hade blivit oerhört förvånad.

Ja. Ofta handlar det om psykisk ohälsa och eller missbruksproblematik och inte kulturell betingning utifrån min erfarenhet.
Citera
2026-07-10, 17:01
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Man behöver ju inte egentligen ha namnskylt. Jag har bara förnamn på min. Om jag dokumenterar är det ju med mitt fulla namn och det kan patienten själv utläsa på 1177.
Citera
2026-07-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja. Ofta handlar det om psykisk ohälsa och eller missbruksproblematik och inte kulturell betingning utifrån min erfarenhet.

Beror väl isf på att det finns så många fler etniska svenskar och därav kan din anekdotiska 50-50 statistik gälla för inte tror du att etniska svenskar skulle vara precis lika benägna till den här typen av våldsamma aktioner jämfört med folk från länder där respekt och våld hör ihop rent generellt?

Det är liksom så det ser ut överallt i världen så hade varit lustigt om det såg helt annorlunda ut på akuten helt plötsligt.
Citera
2026-07-10, 17:05
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.sverigesradio.se/artikel/personalen-doljer-sina-namn-for-att-undvika-valdet

Människor som arbetar för att andra skall få det bra blir misshandlade på detta sättet? Vårdpersonal är redan stressade nog! Att få ett sådant här bemötande finner jag som mycket märkligt? Vad skall det hjälpa att slå och spotta på dom?

Vad beror detta på?
Skrämmande hur argsinta värmlänningarna är. Är det livet i avfolkningsorterna som gör Kenny och Johnny så arga? Tragiskt för inblandade hursomhelst. Vårdpersonal ska inte behöva anonymiseras för sin egen säkerhet.
Citera
2026-07-10, 17:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Beror väl isf på att det finns så många fler etniska svenskar och därav kan din anekdotiska 50-50 statistik gälla för inte tror du att etniska svenskar skulle vara precis lika benägna till den här typen av våldsamma aktioner jämfört med folk från länder där respekt och våld hör ihop rent generellt?

Det är liksom så det ser ut överallt i världen så hade varit lustigt om det såg helt annorlunda ut på akuten helt plötsligt.

Jag kan ju bara redogöra för min upplevelse. Ofta handlar det om psykisk ohälsa och missbruk i botten. Etniska svenskar kan också vara rövhål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in