Citat:
Ursprungligen postat av
.vitalicus
Jag tänker att det räcker med yrkestitel: läkare, kirurg, sköterska, undersköterska osv.
Det är mer en trevlighetsgrej att det står mitt förnamn på namnskylten. Det är inte så roligt att bli kallad för ett 151235 eller vad det nu blir nummer. De enda som egentligen har det idag är väl poliser när de har kravallutrustning på sig. Normalt har du även ett id-kort med din bild och namn på. Den används som passerkort, inloggningskort etc så du kan inte springa runt med den i fickan. Men visst de skulle kunna ta bort namnet om de hade velat.
Min erfarenhet säger att detta är helt och hållet ett importerat problem. Jag har aldrig blivit hotad eller kallad något av Andersson, Svensson och Karlsson. Det är bara Alibaba och hans vänner som brukar ha åsikter. Möjligen har de mindre åsikter då jag är man.
Den enklaste lösningen i den meningen vore väl om vårdpersonal faktiskt anmälde alla hot. Men det gör man inte. Cheferna vill inte att du gör det heller. Utan lite som poliser förut så ingår det tydligen i tjänsten att bli hotad, knuffad och kallad det ena och det andra. Men det gör det som sagt inte för poliser, brandmän och ambulanspersonal längre. Däremot är inte övrig sjukvårdspersonal inkluderad i "blåljuspersonal". Inkludera övrig sjukvårdspersonal i gruppen och som då hade erhållit samma form av skydd och att det hade gått under blåljussabotage att i handling störa, hota eller ingripa mot vårdpersonal. Fyra+ år i fängelse.
I någon mening anmäls det så sällan för det leder nästan aldrig till något. Ingen större påföljd. Du har helt enkelt ingenting för det. Så det blir väl fler väktare på sjukhusen och fler låsta dörrar mellan avdelningar, mottagningar och korridorer.
Om eller när de förstatligar sjukvården skulle det möjligen kunna gå att se det som förolämpning, våld eller hot mot tjänsteman (eller om det numera heter tjänsteperson ... man vet aldrig).