Äger äldre bilar(som jag kommer ha tills hjulen faller av) men åker en del nya bilar både i tjänst och när jag lånar av kompisar/åker på roadtrips med dessa.
Vissa är rentav farliga med sina system, åker i en tesla 3 med en kompis och mitt på en tom motorväg, panik bromsar han och jag undrar vad han håller på med då det inte är en bil så långt ögat når.
Den gör så ibland blir svaret. Livsfarlig och hade det varit bilar i närheten hade en smäll varit oundviklig.
När jag körde ville jag stänga av den där automatiska bromsen men det gick inte och även filbytar assistensen fungerade uppenbarligen inte heller att stänga av.
Systemen känns ofärdiga.
https://www.automotorsport.se/nyheter/experter-varnar-obligatoriska-sakerhetstekniken-missar-var-fjarde-skylt/
Sen har vi allt pipande som mer är en störning och samtidigt letar man hur man stänger av dessa, om det ens går.
De flesta jag känner har gett upp och har "filterat" bort allt pipande och det öppnar för en ny fara, pojken som skrek varg känner ju alla till, precis likadant här.
Forskning och testning har dessutom visat att alla dess system är mer distraherande för föraren än att dom inte funnits.
När jag lånar/hyr en bil så brukar jag ta med mig hörlurar eller hörselskydd