2026-07-08, 11:33
Medlem
swebarbs avatar
Riktigt illa detta, det trodde man inte att dom skulla vika sig.
Citera
2026-07-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är naturligtvis en del av affärsuppgörelsen att låtsas att inget ska förändras.
Telenor vill åt varumärket som har ett bra rykte på marknaden, Karlung kan knappast förstöra det innan affären är klar.

Det här är väl bara ännu ett sorgligt exempel på att mindre och bra aktörer köps upp, för att döda konkurrens och prispress.

Jag som har Telenor som bredbandsleverantör fick ett mejl från dom för 3 dagar sedan där dom meddelar att de kommer att höja priset för mitt bredband med 12% f.o.m. den 28 november.

Så det är tydligen jag som ska betala uppköpet av Bahnhof. Jag kanske ska byta bredbandsleverantör?
Citera
2026-07-08, 11:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

Jag som har Telenor som bredbandsleverantör fick ett mejl från dom för 3 dagar sedan där dom meddelar att de kommer att höja priset för mitt bredband med 12% f.o.m. den 28 november.

Så det är tydligen jag som ska betala uppköpet av Bahnhof. Jag kanske ska byta bredbandsleverantör?
Bahnhof är inte billigast (men bra tycker jag) så det kanske är en anpassning till deras prisnivå?
Det stöder i så fall min tanke att uppköpet kommer att försämra priskonkurrensen och generellt höja priset för oss användare.

Telia är dock fortfarande sunkigast bland dom större, svindyrt för abonnenter som får stå för kostnaden för att "nya teknare" ska få köpa tjänsterna för halva ordinarie priset.
Citera
2026-07-08, 12:04
Medlem
De kommer självklart inte fortsätta som vanligt. Det gör ingen av de som köps upp. Knappast att telenor skulle börja mopsa sig för nätfrihet som Bahnhof gjort genom åren, det är ju bara att titta på hur telenor skött det hittils i frågor där Bahnhof stått rak och proaktiva. Så fort nästa lilla kontrovers kommer, kommer telenor böja sig. Tyvärr dog nog den sista ISP:n i Sverige med den här profilen nu.
Senast redigerad av tranflatek 2026-07-08 kl. 12:06.
Citera
2026-07-08, 12:31
Medlem
Nordamerikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Riktigt illa detta, det trodde man inte att dom skulla vika sig.
Problemet är kanske inte att dom viker sig men snarare att EU och västvärlden i nån form av trend rör sig mer mot illegalisering av anonymitet, integritet- & privatliv. Karlungs kanske gör denna affär för att han måste. Jag hoppas dock inte det betyder att han gett upp kampen om ett fritt internet. Jag tror tyvärr kampen för ett fritt internet i Sverige dör med Bahnhof om inte någon annan steppar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
De kommer självklart inte fortsätta som vanligt. Det gör ingen av de som köps upp. Knappast att telenor skulle börja mopsa sig för nätfrihet som Bahnhof gjort genom åren, det är ju bara att titta på hur telenor skött det hittils i frågor där Bahnhof stått rak och proaktiva. Så fort nästa lilla kontrovers kommer, kommer telenor böja sig. Tyvärr dog nog den sista ISP:n i Sverige med den här profilen nu.
Vi som svenskar måste stå fast vid att vi vill ha ett fritt internet, vi måste utbilda oss i vad det betyder för att kunna motverka denna utveckling. Det känns som de "kriminella gängen" har ett järngrepp om svenskarna - svenskarna som fortsätter sälja bort sina privatliv bara för att "låsa in gängen"... Hur nu det har gått... Sen precis som du säger, Telenor vill vara "duktiga". De kommer sälja varenda kund till bästa bud.
Citera
2026-07-08, 12:31
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
De kommer inte säga nej till det. Snarare så att det jämnar ut i toppen.

Marknaden på fast bredband
Telia 30%
Tele2 23%
Telenor 14%
Bredband2 12%
Bahnhof ca 8%
Övriga ca 13%

ref.
PTS-ER-2026:13
Intressant, varför är inte bahnof större?
Citera
2026-07-08, 12:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Antagligen för att dom inte varit billigast, och folk tänker med plånboken.

Telia dumpar ju sina abonnemang till halva priset första året för nyteknare, så många tar väl det erbjudandet gång på gång och dom fasta och trogna abonnenterna får betala för det...
Citera
2026-07-08, 13:04
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Är tyvärr det normala att fåren gått på lögnen - har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja. Betala lite extra för privatliv och integritet? Nej tack. 🤡

Får hoppas dom finns kvar , men ser ju inte ljust ut.
Citera
2026-07-08, 13:05
Medlem
kyrkstockens avatar
Sverige har världens sämsta konkurrensverk.
Willys får köpa upp bergendahl, Telia tv4, banksammanslagningarna osv osv.

Nu rättar väl bahnhof in sig i ledet om upphovsrätt
Citera
2026-07-08, 13:10
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Har konkurrensverket godkänt affären , för det som är riktigt dåligt med detta är ju att konkurrensen minskar!
Konkurrensverket är en papperstiger. All kapitalism går ut på att den starkare äter den svagare och göder sig själv ända tills det inte finns någon konkurrent kvar.

Vi är i nästan där. Det är därför nästan alla företag idag har gemensamma värdegrunder. De samarbetar för de har i grunden samma kapitalägare längst bak.
Citera
2026-07-08, 13:13
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bahnhof kommer fortsätta så som gör idag.

Citat från pressmeddelandet.

Så naiv är du inte, kom igen.
Självklart kommer inte Bahnhof "fortsätta så som de gör idag". Spiken i kistan, pengar vinner alltid över ideal till slut.
Citera
2026-07-08, 13:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordamerika
Problemet är kanske inte att dom viker sig men snarare att EU och västvärlden i nån form av trend rör sig mer mot illegalisering av anonymitet, integritet- & privatliv. Karlungs kanske gör denna affär för att han måste. Jag hoppas dock inte det betyder att han gett upp kampen om ett fritt internet. Jag tror tyvärr kampen för ett fritt internet i Sverige dör med Bahnhof om inte någon annan steppar upp.

Vi som svenskar måste stå fast vid att vi vill ha ett fritt internet, vi måste utbilda oss i vad det betyder för att kunna motverka denna utveckling. Det känns som de "kriminella gängen" har ett järngrepp om svenskarna - svenskarna som fortsätter sälja bort sina privatliv bara för att "låsa in gängen"... Hur nu det har gått... Sen precis som du säger, Telenor vill vara "duktiga". De kommer sälja varenda kund till bästa bud.

Måste? På vilket sätt måste han? Har Bahnhof gått dåligt? Har han personliga skulder? Hade han en pistol mot huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in