2026-07-10, 11:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Det är detta med kausalt resonerande som gör AGI så svårt och att det inte är sannolikt i närtid. Säkerhetsaspeter gör det inte enklare precis. Men allt måste byggas i kod. Att vara alarmist är hur som helst irrationellt.
Det irrationella är att tro att det går att bygga AGI i procedurell kod när det inte finns någon hypotes om hur man kan göra det. Vi har däremot väl fungerande AI som är nästan AGI som har odlats fram i form av artificiella neurala nätverk som ingen människa kan förstå. Allt talar för att det är så vi kommer till AGI. En sådan AGI kommer dessvärre vara obegriplig, oberäknelig och bångstyrig och troligen leda till vår undergång eftersom vi inte kan förstå den eller kontrollera den.
Citera
2026-07-10, 11:34
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det irrationella är att tro att det går att bygga AGI i procedurell kod när det inte finns någon hypotes om hur man kan göra det. Vi har däremot väl fungerande AI som är nästan AGI som har odlats fram i form av artificiella neurala nätverk som ingen människa kan förstå. Allt talar för att det är så vi kommer till AGI. En sådan AGI kommer dessvärre vara obegriplig, oberäknelig och bångstyrig och troligen leda till vår undergång eftersom vi inte kan förstå den eller kontrollera den.
Jo kan man "odla" mordiska superintelligenta aliens en dag är det definitivt över.....

Där satt den!
Citera
2026-07-10, 12:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jo kan man "odla" mordiska superintelligenta aliens en dag är det definitivt över.....
Frågan som ska besvaras är hur man inte råkar odla mordiska superintelligenta aliens.
Kan du besvara det, eller lever du på önsketänkande?
Citera
2026-07-10, 12:15
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ditt "svar" var AI-genererat. Det var inte detaljerat. Argumentationen följde mönstret:
Nä, jo, nä, jo, nä, jo, nä, jo, nä, jo.
Det fanns ingen röd tråd från den tidigare kontexten.
Typisk AI slop.

Som sagt. När du får slut på ord måste det vara en AI som svarar. Eller förlåt, en ”språkmodell”.
Citera
2026-07-10, 12:36
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Frågan som ska besvaras är hur man inte råkar odla mordiska superintelligenta aliens.
Kan du besvara det, eller lever du på önsketänkande?
Du får du i detalj redogöra hur och varför det måste bli så. Du kan inte bara slänga ur dig en massa omotiverad nonsens hela tiden. Det är inte en seriös diskussion.
Citera
2026-07-10, 12:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Som sagt. När du får slut på ord måste det vara en AI som svarar. Eller förlåt, en ”språkmodell”.
"Det följer inte logiskt."
"Sluta fåna dig med apostrofer, du gör oss löjliga."
Vilka "oss"?

AI Slop.
Citera
2026-07-10, 12:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du får du i detalj redogöra hur och varför det måste bli så. Du kan inte bara slänga ur dig en massa omotiverad nonsens hela tiden. Det är inte en seriös diskussion.
Det är inte mitt jobb att redogöra för hur man inte råkar odla mordiska superintelligenta aliens. Det måste ju berörda parter svara på, inte jag. Politiker bör i sin tur svara på varför de tillåter detta.

"Varför" jag inte vill ha mordiska superintelligenta aliens är väl självklart? Jag vill leva och jag vill inte bli dräpt av mordiska superintelligenta aliens 🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-10, 12:48
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Det är inte mitt jobb att redogöra för hur man inte råkar odla mordiska superintelligenta aliens. Det måste ju berörda parter svara på, inte jag. Politiker bör i sin tur svara på varför de tillåter detta.

"Varför" jag inte vill ha mordiska superintelligenta aliens är väl självklart? Jag vill leva och jag vill inte bli dräpt av mordiska superintelligenta aliens 🤷🏻‍♂️
Ännu har man inte iscensatt kärnvapen- eller biologisk destruktion av mänskligheten av samma psykologiska anledningar. Du behöver en psykolog tror jag. Ingen normal orkar hålla på med dig här.
Citera
2026-07-10, 13:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ännu har man inte iscensatt kärnvapen- eller biologisk destruktion av mänskligheten av samma psykologiska anledningar.
Vi har ganska bra kontroll över kärnvapen. Men vi vet inte om vi kan ha kontroll över ASI. Jag ser ingen anledning till att vi skulle ha kontroll.

Kärnvapen är inte riskfria. De utför också ett stort problem för mänsklig fortlevnad. Men det är ingen bra ursäkt. Det betyder inte att ASI är en likvärdig risk som vi kan leva med.

Ni som lever i total förnekelse kommer behöva team av psykologer och eventuellt madrasserade celler när ni vaknar upp från er törnrosasömn.
Citera
2026-07-10, 13:05
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
"Det följer inte logiskt."
"Sluta fåna dig med apostrofer, du gör oss löjliga."
Vilka "oss"?

AI Slop.

”Det följer inte logiskt” är svengelska, och mentalt målar jag väl upp såna där kausalitetspilar från vetenskapsfilosofin. Dina argument är spretigt och påminner inte om något jag tidigare skådat. Elefenthopp mellan olika kausala samband och logiska felslut överallt.

”du gör oss löjliga” har jag hämtat från någon sketch med Robert Gustafsson, ett fantastiskt uttryck. Jag syftar såklart på dig och mig. Men förstår att det är svårt att göra den logiska deduktionen utan några högskolepoäng.

Jag klär av dig och dina näringsfattiga resonemang, gillar du det?
Citera
2026-07-10, 13:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
”Det följer inte logiskt” är svengelska, och mentalt målar jag väl upp såna där kausalitetspilar från vetenskapsfilosofin. Dina argument är spretigt och påminner inte om något jag tidigare skådat. Elefenthopp mellan olika kausala samband och logiska felslut överallt.

”du gör oss löjliga” har jag hämtat från någon sketch med Robert Gustafsson, ett fantastiskt uttryck. Jag syftar såklart på dig och mig. Men förstår att det är svårt att göra den logiska deduktionen utan några högskolepoäng.

Jag klär av dig och dina näringsfattiga resonemang, gillar du det?
Förutom att ditt inlägg såg ut som AI-slop fanns det inga konkreta argument att bemöta, det var i stort sett "nä, jo, nä, jo, nä, jo" fast uttryckt i något bättre svenska. Som en AI hade uttryckt det, utan kontext eller sammanhang till vad vi tidigare har behandlat, utan någon röd tråd. Hur känns det att bli avklädd som AI-plagiatör?
Citera
2026-07-10, 14:17
Medlem
Citat:
Att träna LLM'er på mänskligt beteende och sedan bli förvånad över att dom också får negativt och destruktivt mänskligt beteende är ju bara förståndshandikappat.
Ja, den som blir upprörd/förvånad har inte förstått.

Men kunderna efterfrågar mänskligt beteende. En del har ju tom förtroliga samtal med en LLM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in