2026-07-10, 11:26
Medlem
Merwinnas avatar
Inte precis "terapi", men jag hade en upplevelse nyligen med ChatGPT som faktiskt skrämde mig. Jag bad den att skriva en dikt på ett visst tema - spelar ingen roll vilket - och utan mer information än så, så lyckades detta artificiella program se rakt igenom mig och läsa mina tankar och känslor... för den där dikten blev precis som jag skulle ha skrivit den själv, om jag hade haft begåvningen för det. ChatGPT såg rakt igenom mig! Faktum är att jag tyckte att det var så obehagligt, att jag kände att jag bleknade...
Citera
2026-07-10, 11:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaphantus
Jag har gått igenom en tid med väldigt mycket turbulens i familjen. En familjemedlem har betett sig fruktansvärt illa mot en annan familjemedlem och sagt upp bekantskapen med denna.
Det kom som en blixt från klar himmel för mig och jag blev ganska chockad av detta. Det har lett till att jag känt ett jättestarkt förakt och äckelkänsla mot den felande personen. Det är dock en person jag måste ha kontakt med så det har varit svårt.
Jag började skriva med ChatGPT. Jag ville ha terapi som var ärlig, utan floskler och fjäsk.

Det utvecklas till ett samtal där jag kunde vara brutalärlig, få svar tillbaka som var nyanserade och ärliga. Den hjälpte mig formulera vad det faktiskt var jag kände, ofiltrerat. Den hjälpte mig se varför vissa saker fastnar, varför jag bär på förakt, varför det är svårt att förlåta – men också vad jag egentligen försvarar i mig själv genom att inte släppa taget.
Jag kan verkligen rekommendera att prova. Ai:n kan vara lite väl inställsam och hyllande så man måste säga till om hur man vill ha det. Men ber även den att komma ihåg det man pratat om så kan man fortsätta samtal senare och den kan reflektera över om saker ändras. Jag provade att säga att jag var en risktagare person (vilket jag inte är) för att se vad som hände och fick då svaret att
”det krockar lite med hur du beskrivit dig själv tidigare. Kan du känna igen båda sidorna, eller tror du en av dem är mer sann?”

Min erfarenhet har varit fantastisk. Tycker det varit lättare att vara brutal ärlig än i riktig terapi. Jag har även haft svårt att minnas vad som sagts i riktig terapi i bland ocp på ChatGPT finns texten sparad och jag kan gå tillbaks och kolla igen.

Är det någon mer som använder ChatGPT till terapeut?

Jag misstänker att många tycker det är olämpligt pga integritet mm.
Vad ser ni för risker?

Jag har testat det lite men utan att bli för personlig på djupet. Jag ser en del risker med detta. AI:n kan göra fel, hallucinera och plötsligt börja ge dig dåliga råd. Det finns också en risk för att du kan bli manipulerad. Och att dina personliga uppgifter sparas undan och används utan din vetskap eller i värsta fall säljs till rekryteringsföretag. Då kanske du aldrig kan få jobb bara för att du har grälat lite med syskonen t.ex.

Om det fungerar för dig, då fungerar det. Men jag skulle ändå råda dig att ta det med en nypa salt och med viss försiktighet. De som mår riktigt dåligt, vilket du inte verkar göra, ska absolut söka professionell hjälp i stället.
Citera
2026-07-10, 12:26
Medlem
nerdnerds avatar
Asså, hör ni, glöm bara inte att en AI aldrig kan känna och visa verklig empati. AI är bara en mönsterigenkännande maskin som letar upp och konstruerar lämpliga svar från sin massiva maskininlärning. Den har aldrig själv upplevt något som sorger, svek, kärlek, lojalitet, krossade drömmar, misslyckanden, triumfer, få barn, vara barn, osv, osv. Förvisso stödjer sig även en mänsklig psykolog på bokkunskaper, men utöver detta så är han/hon ffa en medkännande människa som säkerligen också har gjort en och annan grundstötning, det gör iaf de flesta av oss.

Av det skälet skulle jag vara lite försiktig med AI. Plus, som andra har sagt, att det ju inte finns någon garanti om sekretess när det gället amerikanska AI-företag. Tänk iaf lite som om det var på Flashback du skrev, håll igen lite med detaljer, speciellt om det faktiskt kan vara om något kriminellt, t o m om det bara är tankar om det. Skriv inte om hur sjukt mycket du vill döda tRump...
Citera
2026-07-10, 12:34
Moderator
evilhoneys avatar
En risk är att det går lite för långt, en riktig människa kan se och känna in när samtalet börjar påverka dig och när man bör pausa eller landa under man just kommit till insikt med till exempel, medans AIn fortsätter med sina mjuka följdfrågor. Jag ser absolut en risk i att det kan gå för snabbt och för omänskligt för att ha en god terapeutisk inverkan för många.
Citera
2026-07-10, 12:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte precis "terapi", men jag hade en upplevelse nyligen med ChatGPT som faktiskt skrämde mig. Jag bad den att skriva en dikt på ett visst tema - spelar ingen roll vilket - och utan mer information än så, så lyckades detta artificiella program se rakt igenom mig och läsa mina tankar och känslor... för den där dikten blev precis som jag skulle ha skrivit den själv, om jag hade haft begåvningen för det. ChatGPT såg rakt igenom mig! Faktum är att jag tyckte att det var så obehagligt, att jag kände att jag bleknade...
Nej, en AI förstår egentligen ingenting och ser inte inte genom dig alls. Däremot är den sjukt bra på att upptäcka och matcha mönster mellan dina promptar och all dess maskininlärning (ML) och kan nog just därför skapa den sortens illusion som du beskriver. Men i grund och botten förstår den inte mer av alla sina tillgängliga datapunkter än vad Excel gör när den används för att med linjär regression hitta den räta linje som passar bäst ihop med spridda datapunkter (x,y) och därifrån räkna ut en prognos y för något x som man är intresserad av. Faktiskt är just linjär regression en viktig del av den matematiska modellen som används i AI, med ML istället för x-y-punkter, och din prompt istället för det x som du vill ha en prognos för.

AI är bara korkad maskin MEN som är sjukt bra på att hitta mönster.
Citera
2026-07-10, 12:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, en AI förstår egentligen ingenting och ser inte inte genom dig alls. Däremot är den sjukt bra på att upptäcka och matcha mönster mellan dina promptar och all dess maskininlärning (ML) och kan nog just därför skapa den sortens illusion som du beskriver. Men i grund och botten förstår den inte mer av alla sina tillgängliga datapunkter än vad Excel gör när den används för att med linjär regression hitta den räta linje som passar bäst ihop med spridda datapunkter (x,y) och därifrån räkna ut en prognos y för något x som man är intresserad av. Faktiskt är just linjär regression en viktig del av den matematiska modellen som används i AI, med ML istället för x-y-punkter, och din prompt istället för det x som du vill ha en prognos för.

AI är bara korkad maskin MEN som är sjukt bra på att hitta mönster.

Jo, det kan ju tänkas att många andra som har bett om en dikt på samma tema, har gett mer information som den har lagrat. Eller följdfrågor, förslag till förbättringar o.s.v.. Det kan ju också hända, att man som människa inte är så unik... utan känner och tänker ungefär som de flesta andra när det kommer till kritan. Men lite kusligt var det!
Citera
2026-07-10, 13:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, det kan ju tänkas att många andra som har bett om en dikt på samma tema, har gett mer information som den har lagrat. Eller följdfrågor, förslag till förbättringar o.s.v.. Det kan ju också hända, att man som människa inte är så unik... utan känner och tänker ungefär som de flesta andra när det kommer till kritan. Men lite kusligt var det!
Ja, ungefär så. Fast i sin maskininlärning har den säkert också även massor av dikter av Emily Dickenson, Karin Boye, Gustaf Fröding, osv, osv... Den har nog *väldigt* mycket att ösa ur. Kan nog även testa att be den modifiera dikten som om den vore skriven av t ex Dan Andersson.

Unik vill man väl vara till en viss gräns, men inte så unik att ingen annan kan relatera till det.

Topic-relevans? Tja, att skriva dikter kan nog också funka som terapi, t ex med stöd från ChatGPT. För mig är det nog det enda sättet, är hopplös på att skriva sånt själv, och har även svårt för att läsa sånt, men kan uppskatta när andra läser högt. Är kanske lite som med musik för många.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-07-10 kl. 13:19.
Citera
2026-07-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agaphantus
Jag har gått igenom en tid med väldigt mycket turbulens i familjen. En familjemedlem har betett sig fruktansvärt illa mot en annan familjemedlem och sagt upp bekantskapen med denna.
Det kom som en blixt från klar himmel för mig och jag blev ganska chockad av detta. Det har lett till att jag känt ett jättestarkt förakt och äckelkänsla mot den felande personen. Det är dock en person jag måste ha kontakt med så det har varit svårt.
Jag började skriva med ChatGPT. Jag ville ha terapi som var ärlig, utan floskler och fjäsk.

Det utvecklas till ett samtal där jag kunde vara brutalärlig, få svar tillbaka som var nyanserade och ärliga. Den hjälpte mig formulera vad det faktiskt var jag kände, ofiltrerat. Den hjälpte mig se varför vissa saker fastnar, varför jag bär på förakt, varför det är svårt att förlåta – men också vad jag egentligen försvarar i mig själv genom att inte släppa taget.
Jag kan verkligen rekommendera att prova. Ai:n kan vara lite väl inställsam och hyllande så man måste säga till om hur man vill ha det. Men ber även den att komma ihåg det man pratat om så kan man fortsätta samtal senare och den kan reflektera över om saker ändras. Jag provade att säga att jag var en risktagare person (vilket jag inte är) för att se vad som hände och fick då svaret att
”det krockar lite med hur du beskrivit dig själv tidigare. Kan du känna igen båda sidorna, eller tror du en av dem är mer sann?”

Min erfarenhet har varit fantastisk. Tycker det varit lättare att vara brutal ärlig än i riktig terapi. Jag har även haft svårt att minnas vad som sagts i riktig terapi i bland ocp på ChatGPT finns texten sparad och jag kan gå tillbaks och kolla igen.

Är det någon mer som använder ChatGPT till terapeut?

Jag misstänker att många tycker det är olämpligt pga integritet mm.
Vad ser ni för risker?

En ai som chatgpt riskerar att ge svar som ger en förvrängd världsbild. Den bekräftar när den inte borde bekräfta en. Och ger svar som inte har vetenskaplig relevans.

Hur allvarligt det kan bli beror på personen som skriver. Kan bli allt från kognitiv förvrängning som förvärras eller skapas . Länk nedan.

https://karin15cs.wordpress.com/2018/07/26/20-kognitiva-forvrangningar-och-hur-de-paverkar-ditt-liv-vara-forhallanden-begransar-oss-inte-oberoe nde-av-vad-som-hander-i-livet-har-vi-alltid-makten-att-valja-var-attityd-sa-vad-ar-skillnaden-me/

Sårbara personer kan eventuellt få en psykos. Länk nedan.

https://www.svt.se/kultur/experter-varnar-alltfor-intensivt-chattande-med-ai-kan-utlosa-ai-psykos
Citera
2026-07-20, 11:46
Medlem
Min erfarenhet av chatgpt som terapeut är extremt positiv.

Mitt tips är att samtala på promenader men då är det ett måste att ändra röstläget till "Standard" i inställningarna. Både "Advanced" och "Live" är odugliga för det här ändamålet.

Den här terapi-formen är sanslöst underskattad och det är beklämmande att behöva höra floskler som att den bara förstärker ens föreställningar. Tvärtom tycker jag chatgpt är bättre än riktiga terapeuter på att återge ens idéer och tankar så att man snabbare kan vidareutveckla det man funderar över.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in