2026-07-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan WG levererat fler vapen till andra attentatsmän? Många pratar om WTs i tråden. Hade WG en hyfsat rymlig bagagelucka på bilen så rymdes det säkert några WT där också.

WG gillade USA så han var väl både CIA-agent och medlem i Stay Behind med rymligt samvete enligt Filter?

Han var en udda figur WG.
Citera
2026-07-10, 09:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag hittar inga tips eller förhör med Jokso i wpu.nu, så jag tror inte att Jokso har med mordet att göra.

Alla som har sett Jokso i verkligheten borde förstå att det inte kan vara han som till exempel AB beskriver. Dessutom brukade väl Jokso vanemässigt felparkera sin bil, så då borde den dykt upp när bängen trålade i registret med parkeringsanmärkningar?

Längden är väl en sak ger honom alibi (som GM).
Ja, nej mig veterligen så har han inte förhörts. Men samtidigt så har "vi inte" sett så många uppslag från avsnitt V(Jugoslavien) ute.

Den 6 mars plockade danska polisen 2 "jugoslaver" som kom från Sverige i en tyskregistrerad Porsche.
De släpptes ganska snabbt då de ansågs helt oskyldiga.

Utöver detta så är det väl mer Miro Baresic och Ustasja HDP-spåret som utretts?
Citera
2026-07-10, 09:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han var en udda figur WG.
Ja Filter är inne på det. UG verkar inte dela analysen.

En viss försiktighet får tillämpas då det finns många "udda figurer" i MOP och alla kan inte vara inblandade i mordet.
Citera
2026-07-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ja Filter är inne på det. UG verkar inte dela analysen.

En viss försiktighet får tillämpas då det finns många "udda figurer" i MOP och alla kan inte vara inblandade i mordet.

Jo faktiskt.
Citera
2026-07-10, 09:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Längden är väl en sak ger honom alibi (som GM).
Ja, nej mig veterligen så har han inte förhörts. Men samtidigt så har "vi inte" sett så många uppslag från avsnitt V(Jugoslavien) ute.

Den 6 mars plockade danska polisen 2 "jugoslaver" som kom från Sverige i en tyskregistrerad Porsche.
De släpptes ganska snabbt då de ansågs helt oskyldiga.

Utöver detta så är det väl mer Miro Baresic och Ustasja HDP-spåret som utretts?
Jugoslavien var väl också ett land som var en "politisk konstruktion"?

Det går därför inte att utgå från att alla Jugoslaver samarbetade utan det fanns interna motsättningar inom landet. Jämför med att man inte kan utgå ifrån att alla moderater ville mörda OP som KP spekulerade om på sin pressträff.

VG hade väl kontakter med några skumma Bulgarer med tillgång till relevant mordvapen? PHs puls gick i taket när han fick höra ett östeuropeiskt efternamn med kopplingar till Skandia.

LP nämnde tidigt Ustasja, men om det ledde till något matnyttigt är mer oklart. Ustasja var väl dessutom en mindre högerextrem grupp i Jugoslavien som inte hyste så stor lojalitet mot general Tito? Ustasja var väl också mer framgångsrik före andra världskriget och Tito var död och begraven när OP mördades.

Jag tror inte Jokso som kom från Montenegro var en hängiven supporter till Ustasja.

SE verkar ha köpt vin från Rheingau, kanske för att slippa bli förknippad med östeuropeiska viner?

Edit: SE konstruerade således ett "vinalibi" för att slippa PHs nyfikna utredande och lade till och med en lapp i papperspellen utanför sitt rum som "östeuropaskeptikern" PH skulle hitta där.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-10 kl. 09:46.
Citera
2026-07-10, 09:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo faktiskt.
Det där får du gärna utveckla lite.
Citera
2026-07-10, 09:49
Medlem
Citat:
Det där får du gärna utveckla lite.

Han ljög om allt möjligt.
Citera
2026-07-10, 09:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han ljög om allt möjligt.
Bygger inte den här tråden på den felaktiga slutledningen att de som ljuger om något också är mördaren?

WG verkar ha alibi, men om han ljög om något bör han så klart misstänkas. Tänk om Filter hade slagit klorna i WG istället, då hade vi haft en USA-vurmande lögnare med tillgång till "rätt" mordvapen och som rörde sig i centrala Stockholm under mordnatten.

Tänkbar påhittad rutt: Grandbiografen-Sveavägen/Tunnelgatan-Bacchi Wapen-Häggviksrondellen-Täby.

WG rörde sig i Palmekritiska grupperingar i Täby, bland annat i SEs bridgesällskap. SE var moderat.

WG ljög om sitt alibi så klart!?
Citera
2026-07-10, 10:05
Medlem
Citat:
Bygger inte den här tråden på den felaktiga slutledningen att de som ljuger om något också är mördaren?

WG verkar ha alibi, men om han ljög om något bör han så klart misstänkas. Tänk om Filter hade slagit klorna i WG istället, då hade vi haft en USA-vurmande lögnare med tillgång till "rätt" mordvapen och som rörde sig i centrala Stockholm under mordnatten.

Tänkbar påhittad rutt: Grandbiografen-Sveavägen/Tunnelgatan-Bacchi Wapen-Häggviksrondellen-Täby.

WG rörde sig i Palmekritiska grupperingar i Täby, bland annat i SEs bridgesällskap. SE var moderat.

WG ljög om sitt alibi så klart!?

Varför skriver du om Filter hela tiden? Jag har aldrig läst Filter, hittar det jag tycker är intressant själv. I materialet. Sen får det ta den tiden det tar.

Man blir fort en papegoja om man bara läser Filter och Gunnar Walls blogg.
Citera
2026-07-10, 10:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför skriver du om Filter hela tiden? Jag har aldrig läst Filter, hittar det jag tycker är intressant själv. I materialet. Sen får det ta den tiden det tar.

Man blir fort en papegoja om man bara läser Filter och Gunnar Walls blogg.
Jag känner mig tryggare med att Filter har kvalitétsgranskat de fakta jag presenterar.

På Filter har erfarna redaktörer och journalister sorterat fram de bästa argumenten för GM-SEs skuld.

Jag tycker det är en acceptabel genväg att bara läsa vad Filter skrivit om SE faktiskt.

Blir det inte mycket onödigt att läsa som inte har med GM-SEs skuld att göra om man själv ska rota i olika källor?
Citera
2026-07-10, 10:22
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
I vuxensagan SE som GM är GM-SE väl insatt i hur bra LP kunde röra sig efter mordet. Det kunde han se tydligt när han såg skottet ryka till i pälsen?

Om GM-SE blundade när han sköt OP är det konstigt att han sett så mycket över huvud taget?

Edit: GM-SE var en van pistolskytt med god vapenvana enligt TP. Det är därför inte troligt att rekylen kom som någon överraskning.

GM är en människa och han brukar inte skjuta människor. Den här sena kvällen gör han det för första och sista gången. Han anade säkert inte att OP skulle rasa ihop och han kanske rent instinktivt siktade mot LP direkt efteråt under den akuta stress som han rimligen befann sig i.

Jokso är förstås inte någon MGM men kan ha befunnit sig i området givet hans jobb på Alexandra och han hade onekligen ett unikt utseende som man lägger märke till. Jokso liknar Fantombilden dvs mannen på Smala gränd. https://wpu.nu/wiki/Fantombilden

Det går inte att leda i bevis men det är heller ingen krystad hypotes.
Citera
2026-07-10, 10:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
GM är en människa och han brukar inte skjuta människor. Den här sena kvällen gör han det för första och sista gången. Han anade säkert inte att OP skulle rasa ihop och han kanske rent instinktivt siktade mot LP direkt efteråt under den akuta stress som han rimligen befann sig i.

Jokso är förstås inte någon MGM men kan ha befunnit sig i området givet hans jobb på Alexandra och han hade onekligen ett unikt utseende som man lägger märke till. Jokso liknar Fantombilden dvs mannen på Smala gränd. https://wpu.nu/wiki/Fantombilden

Det går inte att leda i bevis men det är heller ingen krystad hypotes.
Kan Jokso ha sett MGM eller verkar det som om Jokso kom för sent fram till Snickarbacken?

Jokso kanske kunde peka ut kepsmannen bland lite olika foton om han såg MGM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in