2026-07-01, 15:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför är det så viktigt för dig att tro att det är samma sommarväder år efter år?
Du har nog läst fel.
Jag är inte chockerad eller ovan vid höga temperaturer.
Det är inget nytt för mig.
Sitter just nu I Zagreb i 33 graders klibbig värme, och för några år sedan var det temperaturer runt 30-32 grader i Uppsala.
Och som barn var somrarna varma och soliga.
Kan iallafall säga att 29 grader i Sverige är mer påtagligt här i Zagreb. Känns ungefär som innan ett åskoväder och hela dagarna samt nätter.
Går inte under 20 grader på nätterna här.

Våra politiker sitter väl med AC dygnet runt så när de går utanför ytterdörren ser de naturkatastrofer vid 25 grader varmt.

Här I Zagreb har det varit röd varning i fler dagar och ingen utav de infödda bär på katastrofkänslor.
Dobar dan på dig..
Senast redigerad av gabrielle2 2026-07-01 kl. 15:29.
Citera
2026-07-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att du beskyller mig för att inte kunna skilja på klimat och väder, när du gör precis samma sak i meningen efter!

För övrigt minns jag sommrar i Sverige i början på 80-talet då vi upplevde samma sak. Dvs hur asfalten smälte. Minns så väl hur det fastnade i mina cykeldäck.

Om vi övergår till det globala klimatet finns det forskning som visar att temperaturen ökat gradvis ända sedan 1850-talet och framåt. Dvs cirka 100 år innan massbilismen blev ett faktum i västvärlden. Frågan här är väl hur mycket människan har bidragit de senaste 70-80 åren och vad som hade varit fallet ändå. Det är väl här meningarna går isär.
Sen tror jag alla vi seriösa är hyggligt överens om att värmeböljan i sydeuropa inte bevisar ett dyft vad gäller klimatet. Nästa sommar kan bli helt normal.

Bara faktumet att så många européer nu börjar skrika efter att de vill installera AC i sina fastigheter, trots att det funnits AC sedan flera årtionden tillbaka för i princip samma prislapp, talar för hur mycket vanligare såna här värmeböljor har blivit.

Ja enstaka extremväder har förekommit tidigare också, men det har varit lokala företeelser. Det vi ser nu är en generell ökning globalt och att de blir mer och mer frekventa. Se värmeavvikelser på dessa kartor 1976 jämför med idag:

https://climatelabbook.substack.com/p/recreating-the-legendary-heatwave
Citera
2026-07-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Oj, det är varmt under sommaren. Vad konstigt.

Om några månader så kommer folk klaga på att det är kallt, blött och grått.

Otroligt skarp observation. Är du möjligen professor inom klimatologi?
Citera
2026-07-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är väl inget konstigt att det är lite drygt 30 grader en vacker högsommardag i Sverige?

Nej, det är helt normalt att det är det i stora delar av landet åtminstone några dagar och speciellt södra Sverige. Det kan man fråga vilken meteorolog som helst om. Folk är så uppskrämda av sån här hysteri så att den minsta lilla högsommarvärme gör att dom svimmar av sin egen rädsla snarare än av nåt som har med värme att göra.
Citera
2026-07-02, 20:30
Medlem
Jo tack det är så politiskt som det bara kan bli. Jag är mer än trött på hyckleriet och på hur lättlurade och manipulerade folk är som inte kan tänka själva. Jag minns många perioder med minst lika mycket av värme som nu ända sen 90talet. Rekordet i Sverige är 38 grader och det hände många decennier före den här hysterin uppkom.
Dessutom är det inte ovanligt med 30 grader i tillomed många arktiska områden på jorden under sommaren vilket många inte kan tro.
Det kommer alltid vara perioder med fler heta somrar eller fler kalla vintrar, sånt här är långt mer komplext än att bara skylla på människans några få procent av det totala koldioxidutsläppet.
Citera
2026-07-02, 20:38
Medlem
Har blivit varmare under vinter och vår i Norrbotten. Inget som märks så väl men för de som jobbar med tex rennäring blir det uppenbart.
Citera
2026-07-03, 12:40
Medlem
gabrielle2s avatar
[quote=zombie-nation|95285262]
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

8,3 miljarder människor på vår jord har antagligen egna " normalvärden " på värmen.
Sveriges ynka 10,6 miljoner har inte koll på allt och allas " normalvärden "
Våra politiker har inte koll på allt och alla.

Till och med grader ute skall sättas i " normalfack"
Som om vi småkryp skulle kunna bestämma sådant över naturen..

Medier som vanligt hänger på och överdriver katastrofalt.
Det är bland politiker och medier katastrofen existerar mest utav allt.
Citera
Igår, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Tjatas på Sveriges Radio nu om att det blir värmebölja i Sverige nu i hdlgen med temperaturer uppåt 27-28 grader.

Är det inte lite patetiskt att kalla det för en värmebölja?
Citera
Igår, 10:01
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tjatas på Sveriges Radio nu om att det blir värmebölja i Sverige nu i hdlgen med temperaturer uppåt 27-28 grader.

Är det inte lite patetiskt att kalla det för en värmebölja?

Det är patetiskt ja men dom gör allt för att tjata om det hela tiden som om det skulle vara helt orimligt att i sommartider få nästan 30 grader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in