2026-05-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Jag vidhåller att de med BPD är narcissister. Man kan hata sig själv samtidigt som man enbart bryr sig om sig själv. Det är alltså inte motsägelsefullt och jag tror att många tänker på grandios narcissism när de hör om narcissism. Som så mycket så är det ett spektrum. BPD och NPD finns i kluster b av en anledning.

Man kan ta 100 personer med en ADHD-diagnos i samma rum och man skulle då upptäcka att någon av dem inte kan föra en dialog, några kan inte sitta stilla, andra kan sitta still, någon är inte förmögen att upprätthålla mänskilga relationer medans någon är en omtyckt chef på ett större företag osv. Alla diagnoser är ett spektrum men det finns genomgående drag som de alla delar i någon utsträckning.
Då har du en inkorrekt och skev bild av vad narcissism (NPD) är för något. Attribut och diagnos är två olika saker.
BPD har ett bredare känslospektrum än NPD, men har samtidigt svårt att hantera dessa på ett konstruktivt sätt. I vissa situationer kan de snarare likna högkänsliga när det kommer till egenskaper som empati och medkänsla, medan de andra gånger kan framstå som helt känslokalla. En NPD känner inte empati i något som helst sammanhang, men har en mer stabil självbild (även fast den är fejk) än vad en BPD har. En BPD upplever även ånger och ofta skam för hur de betett sig, medan en NPD aldrig ångrar någonting och gör allt för att hålla skammen på avstånd.
Även om det finns en del gemensamma beteenden är motivationen bakom dessa destruktiva beteenden inte de samma hos en BPD och en NPD, den förstnämnda drivs av en intensiv rädsla för att bli övergiven medan den andra drivs av att upprätthålla en uppblåst självbild.
Citera
2026-07-10, 02:48
Medlem
God morgon,

För den som är berörd av ämnet kan jag meddela att det finns ett liv efteråt. Det tog mig mer än en halvt år att komma på fötter efter en av dom mest traumatiska relationer jag någonsin varit med om. Men jag kom på fötter, förmodligen med förändrade perspektiv, men likaväl. Jag har träffat en underbar tjej och är så tacksam för det.

Yakshimash.
Citera
2026-07-10, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodok
God morgon,

För den som är berörd av ämnet kan jag meddela att det finns ett liv efteråt. Det tog mig mer än en halvt år att komma på fötter efter en av dom mest traumatiska relationer jag någonsin varit med om. Men jag kom på fötter, förmodligen med förändrade perspektiv, men likaväl. Jag har träffat en underbar tjej och är så tacksam för det.

Yakshimash.
Ett halvt år

Jag vill inte vara sådan men det tar flera år att komma tillbaka efter en svår relation. Årtal
Citera
2026-07-10, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ett halvt år

Jag vill inte vara sådan men det tar flera år att komma tillbaka efter en svår relation. Årtal

Fair enough. Sa inte att jag är helt tillbaka. Det blir man kanske aldrig, men på.fötter och kan uppskatta andra saker i livet.
Citera
2026-07-10, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodok
Fair enough. Sa inte att jag är helt tillbaka. Det blir man kanske aldrig, men på.fötter och kan uppskatta andra saker i livet.
Jag kan inte besvara det då jag inte vet något om vad du har upplevt.
Citera
2026-07-11, 18:30
Medlem
Det finns väldigt mycket känslor, både på gott och ont. Känslorna kan skifta snabbt, ena stunden kan de vara oerhört kärleksfulla och allt känns harmoniskt, för att i nästa stund göra en total vändning och bli mycket ledsna eller arga. Det blir som en daglig berg- och dalbana.

När de är kärleksfulla är de otroligt fina, mjuka och varma. Det är lätt att dras in i den sidan av dem och fastna för den. Men över tid inser man att det i praktiken är tjafs eller gråt varje dag, och börjar reflektera över det man har hamnat i. De är också duktiga på att försöka hitta fel hos dig, och menar att det är du som behöver hjälp eller har den eller den diagnosen. Här gäller det att vara vaksam. En gång var jag nära på att få för mig att gå på antidepressiva, som hon hade recept på.
Citera
2026-07-12, 08:09
Medlem
particulum1s avatar
Ganska lätt egentligen. Identifiera hennes linje och se sedan om hon går över den.
Citera
2026-07-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Det finns väldigt mycket känslor, både på gott och ont. Känslorna kan skifta snabbt, ena stunden kan de vara oerhört kärleksfulla och allt känns harmoniskt, för att i nästa stund göra en total vändning och bli mycket ledsna eller arga. Det blir som en daglig berg- och dalbana.

När de är kärleksfulla är de otroligt fina, mjuka och varma. Det är lätt att dras in i den sidan av dem och fastna för den. Men över tid inser man att det i praktiken är tjafs eller gråt varje dag, och börjar reflektera över det man har hamnat i. De är också duktiga på att försöka hitta fel hos dig, och menar att det är du som behöver hjälp eller har den eller den diagnosen. Här gäller det att vara vaksam. En gång var jag nära på att få för mig att gå på antidepressiva, som hon hade recept på.

Från början är det 90% positivt men efter en tid så börjar det bli tjafs typ varann dag...

I slutet så blir man glad när det känns positivt men då är man redan så skadad att man liksom bara väntar på att tjafsen ska starta ! Såklart går aldrig tjafsen att lösa och det blir plötsligt bara mer o mer ditt fel ...
Citera
2026-07-30, 12:20
Avslutad
Vafan får jag aldrig träffa nån av brudarna med denna officiella diagnos för omg.
Det måste ju vara en lögn eller så är ni bara lägre former av livsformer som de vågar utsätta sitt påhitt för.
Citera
2026-07-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deletedhottie
Vafan får jag aldrig träffa nån av brudarna med denna officiella diagnos för omg.
Det måste ju vara en lögn eller så är ni bara lägre former av livsformer som de vågar utsätta sitt påhitt för.

Johnny Depp råkade ju ut för det..

Finns många som råkar ut för dessa kvinnor, det är ju inte så att det står en skylt på dom !

Många av dom kan dessutom vara sjukt snygga o sexiga och trevliga i början och ta fram sin sida efter 6mån när du investerat känslor...

Sen vet jag inte hur gammal du är men om du är ca 30år så finns det ff tid kvar 😊
Citera
2026-08-12, 04:39
Medlem
Glädjer mig att höra för din skull att du är
Lycklig idag.

Jag är tyvärr kvar i att jag har svårt att glömma denna tjejen, mycket av det jag läst i tråden stämmer in på henne och en hel del av det du har skrivit.

Får jag fråga, hur lyckades du gå vidare?
Vi gjorde slut i februari detta året och känns som jag fortfarande är en pundare med abstinens efter sin ”high”.
Citera
2026-08-12, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Johnny Depp råkade ju ut för det..

Finns många som råkar ut för dessa kvinnor, det är ju inte så att det står en skylt på dom !

Många av dom kan dessutom vara sjukt snygga o sexiga och trevliga i början och ta fram sin sida efter 6mån när du investerat känslor...

Sen vet jag inte hur gammal du är men om du är ca 30år så finns det ff tid kvar 😊

Glädjer mig att höra för din skull att du är
Lycklig idag.

Jag är tyvärr kvar i att jag har svårt att glömma denna tjejen, mycket av det jag läst i tråden stämmer in på henne och en hel del av det du har skrivit.

Får jag fråga, hur lyckades du gå vidare?
Vi gjorde slut i februari detta året och känns som jag fortfarande är en pundare med abstinens efter sin ”high”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in