2026-07-05, 18:59
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Återigen så har TS inte efterlyst några arbetsmarknadsåtgärder, utan i vilket språk man bäst lär sig att programmera, och blir en bra programmerare. Du är alltså helt off topic, och hur det ser ut på arbetsmarknanden är inte vad tråden handlar om.
Om jag är off topic, varför svarar du då?

Citat:
Du svänger dig med termer som du inte ens förstår i vilket sammanhang de passar eller inte.

Som exempelvis?

Citat:
Dina bristfälliga kunskaper visar sig dessutom tydligt när du påstår att R är ett suspekt programmeringsspråk. Det är en statistikmodul i princip uteslutande producerad för statistiska analyser, plottning av grafer, och så vidare. Inom administrativ dataanalys är det ett mycket bra program, och jag skulle föredra det framför Pythons Pandas, även om Python är relativt dugligt för administrativa dataanalyser.
R är betydligt mer än det, jag jobbar med både R och Python i stort sätt dagligen, gör du?

Citat:
Om du vore ingenjör skulle du inte förespråka att abstrahera bort den mesta funktionaliteten från användaren, och kalla det för ett bra lärande.

Tvärtom, är men helt ny så är det bättre att abstrahera bort krångliga saker och börja enkelt. Python har just detta, tror du det är en slump att i stort sätt alla stora amerikanska universitet kör python?
MIT där jag tog min SM i EECS 1999, kör ex nästan uteslutande Python, samma med Stanford
Senast redigerad av guderi 2026-07-05 kl. 19:05.
Citera
2026-07-05, 19:07
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag tycker att folk inte svarar på frågan så mycket.

Ett bra nybörjarspråk är antingen C för att det är så enkelt, eller javascript för att alla har direkt access till miljön man kör i. Sen när du lärt dig grunderna så hoppar du vidare till ett annat språk, nästan vilket som helst.
Citera
2026-07-05, 19:24
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om jag är off topic, varför svarar du då?

Som exempelvis?

R är betydligt mer än det, jag jobbar med både R och Python i stort sätt dagligen, gör du?

Tvärtom, är men helt ny så är det bättre att abstrahera bort krångliga saker och börja enkelt. Python har just detta, tror du det är en slump att i stort sätt alla stora amerikanska universitet kör python?
MIT där jag tog min SM i EECS 1999, kör ex nästan uteslutande Python, samma med Stanford

Nu handlar det uteslutande om att rädda ditt eget ansikte och inte hjälpa TS. Flera av dina svar avslöjar en djup okunnighet. Jag har sysslat med både R med tillagd R Studio som GUI, och Python Pandas/Data Frames med mera. Du jobbar med R i stort sett dagligen och tycker samtidigt att det är ett suspekt språk? Du vet ju inte ens det huvudsakliga syftet med språket. Kom igen nu...

Vi kommer inte att enas i den här frågan. Som ny programmerare ska man inte haka på modetrender och buzzwords som är glömda och ersatta inom några år. Det är back to basic (no pun intended) som gäller. Minneshantering är en essentiell och grundläggande kunskap, och utan det kan du inte göra något kvalificerat som kan skräddarsys exakt efter de behov du har. Ingenjörer (påstådda eller verkliga) som förespåkar JavaScript och Python för nybörjare borde ta upp skämskudden och ställa sig i skamvrån...
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-05 kl. 19:31.
Citera
2026-07-05, 19:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nu handlar det uteslutande om att rädda ditt eget ansikte och inte hjälpa TS. Flera av dina svar avslöjar en djup okunnighet. Jag har sysslat med både R med tillagd R Studio som GUI, och Python Pandas/Data Frames med mera. Du jobbar med R i stort sett dagligen och tycker samtidigt att det är ett suspekt språk? Du vet ju inte ens det huvudsakliga syftet med språket. Kom igen nu...
Jag sa inte att jag tycker det är suspekt, jag sa att det är ett suspekt språk för någon som kommer nyexad från en ingenjörsutbildning, men det trodde jag var underförstått. Sen har man kanske börjat lära ingenjörsstudenter R på KTH på senare tid, vad vet jag, jag har inte varit där på många år.

Citat:
Vi kommer inte att enas i den här frågan. Som ny programmerare ska man inte haka på modetrender och buzzwords som är glömda och ersatta inom några år. Det är back to basic som gäller. Minneshantering är en essentiell och grundläggande kunskap, och utan de kan du inte göra något kvalificerat som kan skräddarsys exakt efter de behov du har. Ingenjörer (påstådda eller verkliga) som förespåkar JavaScript och Python för nybörjare borde ta upp skämskudden och ställa sig i skamvrån...
Ja eller hur, branschen går aldrig framåt, är man en riktigt manlig och cool ingenjörsstudent så skriver man direkt i maskininstruktioner, assembler och högre nivå är för loosers.

För en ingenjör spelar inte språket någon roll, man skriver i det språk arbetsgivaren kräver att man använder. Får man välja tar man det språk som är bäst lämpat för uppgiften och man har tillåtelse att använda.
Senast redigerad av guderi 2026-07-05 kl. 19:41.
Citera
2026-07-06, 18:50
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag tycker att folk inte svarar på frågan så mycket.

Ett bra nybörjarspråk är antingen C för att det är så enkelt, eller javascript för att alla har direkt access till miljön man kör i. Sen när du lärt dig grunderna så hoppar du vidare till ett annat språk, nästan vilket som helst.
JavaScript är tacksamt för det kompilerar i runtime. Så man får sin körning även om en rad är fel.
Citera
2026-07-06, 19:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Som ny programmerare ska man inte haka på modetrender och buzzwords som är glömda och ersatta inom några år. Det är back to basic (no pun intended) som gäller. Minneshantering är en essentiell och grundläggande kunskap, och utan det kan du inte göra något kvalificerat som kan skräddarsys exakt efter de behov du har. Ingenjörer (påstådda eller verkliga) som förespåkar JavaScript och Python för nybörjare borde ta upp skämskudden och ställa sig i skamvrån...
Som ny programmerare kan du inte göra något kvalificerat ändå, så det spelar liksom ingen roll. Javascript eller python kan mycket väl vara ett första språk eftersom det första språket är till för att lära sig vad programmering överhuvudtaget handlar om. Sen kommer det viktiga, byta språk. Först lära sig tänka, sen lära sig tänka annorlunda.
Citera
2026-07-09, 23:44
Medlem
bithaxs avatar
Det är väl bara typescript man behöver nu för tiden? Det kan man ju göra allt med så vad är poängen att lära sig något mer?
Citera
2026-07-09, 23:45
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
JavaScript är tacksamt för det kompilerar i runtime. Så man får sin körning även om en rad är fel.

Just det som är problemet med hela pråket, och varför typescript uppfanns.
Citera
2026-07-11, 07:34
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Just det som är problemet med hela pråket, och varför typescript uppfanns.
Det är inte problemet med språket. Det är dynamiskt med flit. Typescript är mer ett verktyg ovanpå javascript, även om det räknas rent krasst som ett eget språk. Dessutom blir all typescript till JavaScript i sin egen runtime. Så inte ens då är de åtskilda.
Citera
2026-07-11, 07:36
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är väl bara typescript man behöver nu för tiden? Det kan man ju göra allt med så vad är poängen att lära sig något mer?
Jag varvar Typescript, Javascript och Go. Beror helt enkelt på vad jag ska göra. Serveradministration kan gå åt båda hållen, beroende på om jag vill arbeta med det i terminalen eller på webben eller både och.
Citera
2026-07-11, 17:49
Medlem
Vad är skillnaden på C, C++ och C Sharp, när det kommer till att lära sig dom som nybörjare samt vad man har dom till och vilket som är bäst?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in