Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Varför tror du att jag litar "för mycket" på AI?
AI är bra på att ge en saklig sammanfattning om rena sakförhållanden. Tex vilka frågor som OSSE ämnade svara på med sina rapporter. Och vilka frågor dom inte ger svar på.
Du hade kunnat hävda att AI var fel ute i sin sammanfattning, och ge argument för det. Men det gjorde du inte. Så då får jag anta att AI, i allt väsentligt, gav en adekvat sammanfattning i det här fallet.
AI ger generellt de svar man vill ha. Det är liksom det den är byggd för (det står till och med på ChatGPTs hemsida: "Få svar som är skräddarsydda för dig"). Jag vet inte vad du frågade din AI men den gav svar som du ville ha men inte de svar som du hade behövt. Din AI sa att OSSE-rapporterna inte kunde ge stöd för att de ryska separatisterna dödade fler civila än ukrainarna. Det är helt sant, framförallt av den uppenbara anledningen att ukrainarna dödade fler civila än ryssarna. Men det är också irrelevant för det som vi diskuterade. AI i det här fallet är bara ett verktyg för informationsinsamling. Den kan inte hjälpa dig tänka. Ställer du fel frågor kommer du att få fel svar. Och du kommer inte att ha blivit något klokare av det.
Citat:
Dom här OSSE-rapporterna tycks mig vara lite samma skrot och korn som Palme-utredningen. Dvs faktamässigt korrekt givet dom frågor som ställdes, men utförd på ett sådant sätt att det i slutändan inte ska gå att peka ut någon syndabock. Eller kanske snarare, att man kan peka ut den syndabock man själv önskar.
Om OSSE höll på och letade syndabockar skulle de snabbt ha gjort sig omöjliga hos någon eller båda sidor. Alltså aktade de sig noga för att anklaga någon för något alls. Men deras uppdrag gick ut på att dokumentera övergrepp mot civila och i samband med att de gjorde detta så var det ofta möjligt att räkna ut vem förövaren var. Om inte annat kan man få en fingervisning av det enkla informationen vilken sida av kontaktlinjen som de civila offren befann sig på.
Citat:
OSSE-rapporterna drar generellt inte slutsatser om vem som skjutit på vem, det får man göra själv. Du valde att dra en slutsats om att den ryskvänliga sidan gjort det i ett fall. Fast i vissa andra fall kanske du istället avstod ifrån att dra någon slutsats?
Varför skulle jag avstå från att dra någon slutsats? Bara för att du är partisk och ohederlig betyder det inte att alla är det. Jag visade på att de flesta massdödsfall av civila under Donbas-konflikten orsakades av ryska separatister. Vilket inte är helt förvånande. Separatisterna hade tillgång till massor av tunga vapen (levererade direkt från ryska lager) men var generellt dåligt utbildade och ledda. Det är inte konstigt att det ledde till ett antal eldledningsmisslyckanden. Hade vi pratat om vilken sida som dödade flest civila hade jag visat på att ukrainarna gjorde det. Vilket inte heller är så konstigt eftersom separatisterna kontrollerade urbana områden med mycket potentiella civila offer medan ukrainarna kontrollerade landsbygden med relativt få civila som kunde råka hamna under beskjutning.
Citat:
Men som sagt, det är en debatt som kommer utspela sig inför en betydligt mindre publik än alla dom som just nu intresserar sig för konflikten. Många tror fortfarande att USA invaderade Irak för att Saddam hade massförstörelsevapen, trots att man nu lätt kan ta reda på att så aldrig var fallet. På samma sätt kommer dom flesta aldrig vara förmögna att ompröva sin nuvarande åsikt om att Ryssland var roten till allt ont. Och att Kiev och dess vältatuerade nationalistgarden bara var hjältemodiga frihetskämpar. Och att vi i det kollektiva Väst bara var rent altruistiska i vårt stöd för dessa hjältemodiga frihetskämpar.
Publiken kommer rimligtvis vara ungefär lika stor som den var innan den 24 februari 2022. Det är inte som att de här frågeställningarna har uppstått nu. Anledningen att de har blivit mer intressanta är ju att Ryssland försöker använda dem för att rättfärdiga sitt imperialistiska erövringskrig. Debatten som tidigare mest var akademisk har därmed fått stor politisk relevans. Vilket gör det närmast komiskt när Ryssland försöker föra fram ett narrativ som uppenbart inte överensstämmer med vad de mycket väldokumenterade OSSE-rapporterna för fram (mest uppenbart för månaderna direkt innan invasionen, men påståendet gäller mer generellt också).