Citat:
Ursprungligen postat av
Estet88
Jag har i flera olika trådar hävdat att Tidö redan är kört och att S kommer dissa V och MP och försöka bilda en minoritets/mittenregering.
Helt klart så kommer KD ingå i den regeringen. L kan vi glömma dom är redan historia som tur är.
Ska bli så skönt att slippa dom dryga Liberalerna.
Att 160 000 SD väljare skulle svika sitt eget parti och stödrösta på ärkefienden L är ju helt otänkbart.
Ebba har redan börjat profilera sin valfrågor för ett närmande till S.
Men som att TS fantiserar om att S skulle börja driva högerpolitik i den nya regeringen är ju patetiskt.
Lite höger politik blir det säkert i förhandlingarna, men inga marknadshyror eller liknande.
Det är därför jag tjatar hela tiden om att SD skall lämna det sjunkande skeppet Tidö och gå till val som enskilt parti som kommer göra upp med alla partier i frågor där samsyn finns.
I det nya politiska landskapet gäller det att vara tidigt ute. SD kan redan nu kontakta S inofficiellt i frågor där dom har samma åsikt, som t ex arbetskraftsinvandring, välfärd, etc.
Moderaterna är helt ute ur bilden.
Bland annat säger Busch att välfärden och vanliga familjer måste prioriteras.
Hon säger samtidigt att KD inte kommer att prioritera stora skattesänkningar, och går därmed på tvärs mot Moderaternas vallöfte på temat.
– De kommande fyra åren är inte de fyra tunga ”skattesänkaråren”, säger Ebba Busch.
– Det finns en överdriven tro i högern på att ekonomi- och plånboksfrågor är det som gör att vi vinner, fortsätter hon
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-kd-svenska-folket-efterfragar-annat-ledarskap
Jag börjar vara rätt van att känna mig som om jag "går mot strömmen" här på FB, så det var roligt att läsa ditt inlägg. Jag skriver nämligen under det till 90%. Den 10% som skiljer är att jag inte tror att S kommer att dissa MP. Tvärtom kommer S att behöva MP som "rött skynke" och "syndabock" för en del av den politik som helt enkelt måste till. Som t.ex. mer inblandning av förnybart, högra bränsleskatt och kraftigt utvidgad "återställning av naturen" (vilket både inbegriper ett striktare naturskydd och inskränkningar av den privata äganderätten). MP har redan ställt sig 100% bakom en sådan politik, så det är perfekt för S att ta med MP och sedan "skylla" på dem. För tydlighetens skulle så har ovanstående grejer inget med "trädkramande" att göra, tvärtom är det fråga om redan ikraftvarande lagstiftning som är direktverkande i Sverige (på samma nivå och med samma status som svensk lag). Så S kommer inte att ha nåt val (och det skulle skojigt nog inte Tidö 2.0 ha haft heller

), men ett gäng grönmuppar som dessutom stoltserar över besluten är det bästa politiska "cover" man kan få...
Moderaterna är blockerade av att ha "Kristersson Tidö-arkitekten" som partiledare. Om han hade velat ge en högerregering en chans så borde han ha hoppat av i april-maj, upplöst Tidö i samma veva och låtit en ny partiledare komma in med schvung och lyfta partiet. Går det tillräckligt bra i valet kan Tidö alltid återbildas. Men som förväntat så vägrar han släppa greppet. Vilket i och för sig är det sista politiska "grepp" han nånsin kommer att ha, så ur en egoistisk personlig synvinkel det är förståeligt. Men för partiet är det en katastrof, dessutom också på längre sikt.
SD behöver förnya och bredda sitt politiska budskap, och för att kunna göra det måste partiet stå självt på helt egna ben. Där finns det ännu tid att reagera, och dessutom rida högst på den kalabalikvåg som uppstår om SD hoppar av "Tidö 2.0". Men om SD fortsätter på väg mot valet som "fortsatt lydparti" så är det "valförlust" som väntar. Men den stora frågan är "men vad händer sedan?". Att sitta och gnälla på invandrare och islam i opposition ute till höger kommer INTE att föra partiet framåt...
Och Busch har som sagt varit tydlig i sina egna signaler, och dessutom har icke namngivna "KD-politiker" tydligen diskuterat med sina kollegor i S om diverse sakfrågor. Det gör man förstås också normalt mellan regering och opposition, men då är det för att lösa aktuella politiska frågor "på agendan". Men i nuläget finns det ingen agenda kvar, den enda agenda som ens teoretiskt existerar är "efter valet"...