2026-07-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du får ha din åsikt men mängdrabatten är direkt ansvarig för att ha förstört flera liv, bland annat han som blev ihjälkörd och de barnen som blev våldtagna av nytorgsmannen när han blev frisläppt.
Om något behöver vi ha omvänd mängdrabatt där ifall du begår fler brott så bör de ses som grövre och du belönas med mer fängelsetid.

Finns ingen anledning till varför du skall få rabatt för snatteri eller knarkande heller

Jo det finns all anledning att ha rabatt på småbrott utan brottsoffer tycker man annat har man en vidrig människosyn och borde placeras på kåken bara av den anledningen att man är ond
Citera
2026-07-09, 14:24
Medlem
Alla som tycker att småbrott utan brottsoffer ska bestraffas hårt är vidriga människor som borde placeras några månader på kåken enbart pågrund av sin ondska
Citera
2026-07-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jo det finns all anledning att ha rabatt på småbrott utan brottsoffer tycker man annat har man en vidrig människosyn och borde placeras på kåken bara av den anledningen att man är ond
Jaha, någon är väldigt defensiv över dessa harmlösa förslag gällande att bura in kriminella istället för att de skall få springa lösa ute i samhället...
Förutsätter att du har inte så rent mjöl i påsen och du är rädd för att åka dit och därför reagerar du så starkt.

Knarkande är långt från harmlösa brott utan tvärtom gängkriminellas största intäktskälla, du försörjer aktivt de värsta människorna vi har i samhället och försöker avfärda det som "offerlösa brott" vilket är på samma nivå som att tända eld på ett hus och sedan säga "det var inte jag som dödade dem, det var elden!"
Citera
2026-07-09, 15:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
År 2025 anmäldes totalt 51 896 inbrottsstölder. Men enligt dig var 50858 av de drabbade själva kriminella. Enbart 1038 var oskyldiga.

Under 2025 anmäldes 10014 våldtäkter i Sverige. Men enligt dig är 9813 av våldtäktsoffren själva kriminella, enbart 201 av dem var oskyldiga.

Under 2025 registrerades 133 407 personer som målsägare vid anmälda bedrägeribrott. Men enligt dig är 130738 av dessa själva kriminella och får skylla sig själva. 2669 oskyldiga drabbades dock.

Citat:
Ja jag har aldrig förnekat att det händer att oskyldiga drabbas det är dock såpass ovanligt att det är inte ett samhällsproblem mängder med människor är kriminella så det är inget konstigt med siffrorna
Du tycker att tiotusen våldtäkter, hundratrettiotre tusen personrån, femtiotvå tusen inbrott plus ytterligare ca en miljon andra brott inte är ett samhällsproblem. Jovisst, det får du ju tycka om du vill. Men du är ganska ensam om din åsikt. Minst 99,999 % av befolkningen tycker att kriminaliteten ÄR ett samhällsproblem. (Även om inte precis alla tycker att det är det största samhällsproblemet.)

Nu är det omöjligt att avgöra om du trollar eller om du verkligen hyser den här extremt udda åsikten. Men om vi för diskussionens skull tänker att du verkligen tycker så här - då är jag nyfiken på om din åsikt är nånting som du funderat fram alldeles på egen hand eller om du tillhör någon obskyr politisk gruppering som har dessa åsikter som någon slags politisk idé?
Citera
2026-07-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ja så är det troligtvis 🙂
Men nu säger du mot dig själv. 2 procent av alla brott drabbar hederliga påstår du. Har du ändrat ståndpunkt?
Citera
2026-07-09, 16:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Men om man är ond hela tiden adderas ju dessa brott så att rabatten blir större och större. Så är man tillräckligt ond tillräckligt länge slipper man straff helt och hållet.
Citera
2026-07-09, 17:56
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles
I stället för mängdrabatt bör man införa en progressiv straffskala. Dvs. ju fler cyklar du stjäl desto större straff per cykel.
Det är inte rimligt heller.
Varje brott ska sonas, varken mer eller mindre.
Citera
2026-07-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jaha, någon är väldigt defensiv över dessa harmlösa förslag gällande att bura in kriminella istället för att de skall få springa lösa ute i samhället...
Förutsätter att du har inte så rent mjöl i påsen och du är rädd för att åka dit och därför reagerar du så starkt.

Knarkande är långt från harmlösa brott utan tvärtom gängkriminellas största intäktskälla, du försörjer aktivt de värsta människorna vi har i samhället och försöker avfärda det som "offerlösa brott" vilket är på samma nivå som att tända eld på ett hus och sedan säga "det var inte jag som dödade dem, det var elden!"

Haha och som den idioten du är så fattar du inte att det beror på att de är förbjudet pågrund av efterblivenhet att istället för att själv tjäna pengar genom att legalisera och dessutom slå ut gängkriminellas största inkomstkälla men eftersom du är höger vet jag att du styrs av populism och inte klarar av att tänka speciellt långt du är helt enkelt svagbegåvad och har en vidrig människosyn samtidigt ingen bra kombo
Citera
2026-07-09, 18:15
Medlem
Citat:
Du tycker att tiotusen våldtäkter, hundratrettiotre tusen personrån, femtiotvå tusen inbrott plus ytterligare ca en miljon andra brott inte är ett samhällsproblem. Jovisst, det får du ju tycka om du vill. Men du är ganska ensam om din åsikt. Minst 99,999 % av befolkningen tycker att kriminaliteten ÄR ett samhällsproblem. (Även om inte precis alla tycker att det är det största samhällsproblemet.)

Nu är det omöjligt att avgöra om du trollar eller om du verkligen hyser den här extremt udda åsikten. Men om vi för diskussionens skull tänker att du verkligen tycker så här - då är jag nyfiken på om din åsikt är nånting som du funderat fram alldeles på egen hand eller om du tillhör någon obskyr politisk gruppering som har dessa åsikter som någon slags politisk idé?

Nä det har jag märkt genom att besöka båda sidor sköter mig nu men när jag umgicks med småkriminella råka de ut för allt möjligt blev rånade bestulna så jag frågade folk jag känner som är laglydiga betydligt fler och nästan ingen hade råkat ut för något så jo jag vet att de jag säger stämmer
Citera
2026-07-09, 18:26
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ringa narkotikabrott är ju de tydligaste exemplet
Det där är en komplex fråga, men ringa borde ju avskaffas. Det gör bara livet svårare för folk i beroende.
Citera
2026-07-09, 20:20
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Men om man är ond hela tiden adderas ju dessa brott så att rabatten blir större och större. Så är man tillräckligt ond tillräckligt länge slipper man straff helt och hållet.
Ehhh nej? Klart man inte gör. Inte så det fungerar. Men om man stjäl 40 cyklar i olika omgångar och får 20 års fängelse för det (6 månader x 40) så är det inte rimligt när nån som åker på grov våldtäkt får 5-6 år. Det är därför det är dumt att småbrott inte ska ha straffrabatten kvar. Det ger dessutom incitament till att utföra grövre brott. Om du redan vet att du riskerar 20 år för de där cyklarna kan du lika gärna råna några pensionärer också, livet är ju kört oavsett om du åker fast.
Citera
2026-07-09, 20:59
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Hårdare straff funkar alltid.

Bara se till historien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem