Citat:
Ursprungligen postat av
Skaffern
Jag vänder mig till dig då jag sett att du skrivit mycket i tråden och verkar insatt!
Den där snubben som häktades för några år sedan. Vet man vad bevisningen eller misstankarna bestod av?
Hur ser ni insatta på honom och hans ev. skuld?
I mitt tycke verkar det som att polisen verkar vara säkra på hans skuld eftersom man valde att lägga ner utredningen när han dog. Det verkar vara polisiärt uppklarat mao?
Hej!
Mannen, ClLe, anhölls som skäligen misstänkt för Helenas försvinnande. Senare hölls häktningsförhandling, men begäran om häktning avslogs.
Den här mannen hade förekommit i utredningen tidigare, och Kalla fall-gruppen i Polisregion Väst upptäckte detta/honom vid genomgång av utredningen. De blev intresserade av honom.
Av vad jag har förstått så hade denne man observerats åkande i en ljus bil i Mariestad den kväll/natt när Helena försvann. Det ska ha gjorts fynd hos/runt honom och dessutom ska misstanken också ha grundats på uppgifter som mannen själv lämnat. Jag fick en uppgift runt den tiden om att personal som jobbade hemma hos mannen (han var sjuklig) hade tipsat polisen om papper de sett som satt på väggen hemma hos honom. På pappret (pappren?) ska mannen ha skrivit om Helena. Denna uppgift fick jag, men det är en uppgift i andrahand så jag kan inte svara för att den är korrekt.
Det gjordes undersökningar bl a i en trädgård i Mariestad, i vilket hus mannens föräldrar bott i under 90-talet. Jag vet inte om det ledde till någonting speciellt.
Runt tiden då mannen avled, 2022, lades utredningen mot mannen ned. Jag har för mig att det sades att den även skulle ha lagts ned även om mannen inte avlidit. Men jag kan minnas fel.
Det skulle vara intressant att få veta mer om vad misstankarna grundade sig på. Jag har svårt att ha någon åsikt i eventuell skuldfråga, när jag inte har mer information.
Jag kan ha missat något. Om något blev fel, kommentera/uppmärksamma det gärna.