2026-07-07, 00:22
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är väldigt bra att fallet aktualiseras då och då för att hålla intresset vid liv, men vad var nytt med detta? Otto verkar inte ha gjort någon egen research utan enbart ha gått efter vad som finns skrivet på Wikipedia. Typ.

Inget nytt.
Mycket missat.
Otto kan bättre än så här.

Nä, inte mkt nytt, men man kan kanske hoppas på att han kommer fortsätta gräva i fallet. Undrar om han är aktiv i tråden?
Citera
2026-07-07, 08:02
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Det är väldigt bra att fallet aktualiseras då och då för att hålla intresset vid liv, men vad var nytt med detta? Otto verkar inte ha gjort någon egen research utan enbart ha gått efter vad som finns skrivet på Wikipedia. Typ.

Inget nytt.
Mycket missat.
Otto kan bättre än så här.

Gärningsmannen (alternativt männen) lär inte snacka nu efter +30 år så det kan vi glömma.

Finns bara ett enda sätt att detta fallet kan lösas och det är att släktforska dna-spåren på skorna, även om ett dna-spår från skorna inte är konklusivt så anser jag det snudd på vara det, svårt förklara bort såvida det dräller av dna från någon suspekt person.

Om inte annat kanske det kan pressa en gm att erkänna ihop med andra uppgifter.

MEN poliserna tycks inte vara intresserade... I alla fall inte dom som nu har hand om fallet, suck..

Otto kanske kan "tjöta" på dom att göra det..
Citera
2026-07-07, 09:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kommer någonsin att börja prata.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Gärningsmannen (alternativt männen) lär inte snacka nu efter +30 år så det kan vi glömma.

Finns bara ett enda sätt att detta fallet kan lösas och det är att släktforska dna-spåren på skorna, även om ett dna-spår från skorna inte är konklusivt så anser jag det snudd på vara det, svårt förklara bort såvida det dräller av dna från någon suspekt person.

MEN poliserna tycks inte vara intresserade... I alla fall inte dom som nu har hand om fallet, suck..

Kommer naturligtvis aldrig att ske.

Varför skulle någon/några efter 32 år att börja prata? Allt har gått som på räls - ur GM synvinkel.

Inte mycket nytt framkom i Ottos video men det är bra att intresset hålls vid liv. Även mycket bra med dessa kartor för någon som inte är så hemma i Mariestad.

Under den nu dryga mansålder sedan Helena försvann så har det hänt mycket. Flera försök har gjorts att försöka att få någon dömd och det har alltid misslyckats. Hur mycket tid och pengar skall nu spenderas? Fallet kommer aldrig att bli preskriberat men att få någon dömd kommer tyvärr aldrig att inträffa.
Citera
2026-07-07, 12:07
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kommer naturligtvis aldrig att ske.

Varför skulle någon/några efter 32 år att börja prata? Allt har gått som på räls - ur GM synvinkel.

Inte mycket nytt framkom i Ottos video men det är bra att intresset hålls vid liv. Även mycket bra med dessa kartor för någon som inte är så hemma i Mariestad.

Under den nu dryga mansålder sedan Helena försvann så har det hänt mycket. Flera försök har gjorts att försöka att få någon dömd och det har alltid misslyckats. Hur mycket tid och pengar skall nu spenderas? Fallet kommer aldrig att bli preskriberat men att få någon dömd kommer tyvärr aldrig att inträffa.

Det handlar nog inte så mycket om resurser tid och pengar att få någon (eller några) fälld utan det är nog mer att klara upp fallet för att få kunskap och lärdom, typ psykologisk forskning för att polisen ska utvecklas och bli bättre på att klara upp brott anser jag i alla fall.

Tyvärr ser väl poliserna det bara som att kasta pengar i sjön att fortsätta med fallet, dom ser inte skogen för alla träd står i vägen.
Citera
2026-07-07, 15:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nä, inte mkt nytt, men man kan kanske hoppas på att han kommer fortsätta gräva i fallet. Undrar om han är aktiv i tråden?

Jag hoppas att Otto kan göra research och gräva i fallet. Han har ju pysslat med sådant här tidigare (och nu). Kanske har han kontakter? Kanske har han ideer om hur fallet kan tas framåt?

Ja, vem vet vilka som döljer sig bakom olika nick. Han verkar dock mer intresserad av Palme-mordet (Christer Andersson).
Citera
2026-07-07, 15:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ja, varför inte ge det en chans. Det kan väl inte kännas bra för utredarna om de vet med sig att de inte vänt på alla stenar, att de inte har gjort allt i sin makt?

Nej, ett DNA-spår på skon bevisar ingenting, förutom att personen har varit i närheten av Helena eller att hans DNA förts över på hennes sko på något sätt. Det är inget konklusivt bevis, men det kan vara en vägledning. Säg t ex att en persons DNA finns på Helenas sko/sandal. Personen hävdar bestämt i förhör att han aldrig sett Helena och ännu mindre stött på henne någonstans, någon gång. Han har aldrig varit i närheten av henne, säger han gång på gång. Hur förklarar han då att hans DNA finns på hennes sko?

Skulle det inte funka med släktforskningsmetoden, och den inte ger något, då har de i alla fall gjort ett försök. Skulle det ge något, ja, då har Helenas familj en chans att få ett svar. Vad finns att förlora? Tid, resurser och pengar? Om man ställer det mot en eventuell "vinst"...

Kan de inte sätta en initierad pensionerad utredare, med både tid och intresse för fallet, att hålla i detta som ett projekt? Är det helt omöjligt att nå en sådan lösning?
Citera
2026-07-07, 15:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det handlar nog inte så mycket om resurser tid och pengar att få någon (eller några) fälld utan det är nog mer att klara upp fallet för att få kunskap och lärdom, typ psykologisk forskning för att polisen ska utvecklas och bli bättre på att klara upp brott anser jag i alla fall.

Tyvärr ser väl poliserna det bara som att kasta pengar i sjön att fortsätta med fallet, dom ser inte skogen för alla träd står i vägen.

Ja, dels för kunskap, lärdom och eventuellt forskning, men också för att ge Helenas familj en chans till något slags svar om vad som hände henne och en möjlighet att få "hem" henne. Så ser jag på det.
Citera
2026-07-07, 20:25
Medlem
MrsEjPKs avatar
Varför var Otto tvungen att ta ner & redigera inslaget han gjort pga Helenas anhöriga ??

Jag såg första inslaget och vad det var i det som gjorde dom så upprörd förstår jag ej .

Det han sa är saker som sagts /tagits upp i många andra program om Helena.Dom ska vara glad att någon tar upp fallet enligt mig & gör det professionelt .

Det är något som inte stämmer ....
Citera
2026-07-07, 20:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Varför var Otto tvungen att ta ner & redigera inslaget han gjort pga Helenas anhöriga ??

Jag såg första inslaget och vad det var i det som gjorde dom så upprörd förstår jag ej .

Det han sa är saker som sagts /tagits upp i många andra program om Helena.Dom ska vara glad att någon tar upp fallet enligt mig & gör det professionelt .

Det är något som inte stämmer ....

Var framgår detta?

Om det stämmer, så kanske det var att det var ofullständigt, och med missar. Han missade ett par tidigare misstänkta, att det förekom häktningsförhandling, att mannen i 60-års mannen är död sedan flera år och kanske inte ses som intressant i ärendet i dag, som han sa, att utredningen är nerlagd (åtminstone tills vidare?) osv. Men det är enbart spekulation från min sida.
Citera
2026-07-07, 21:36
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Var framgår detta?

Om det stämmer, så kanske det var att det var ofullständigt, och med missar. Han missade ett par tidigare misstänkta, att det förekom häktningsförhandling, att mannen i 60-års mannen är död sedan flera år och kanske inte ses som intressant i ärendet i dag, som han sa, att utredningen är nerlagd (åtminstone tills vidare?) osv. Men det är enbart spekulation från min sida.

Det framgår i det nyupplagda inslaget om Helenas försvinnande på Ottos youtube sida för ca 3-4 timmar sedan .
Citera
2026-07-07, 21:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Det framgår i det nyupplagda inslaget om Helenas försvinnande på Ottos youtube sida för ca 3-4 timmar sedan .

OK, tack för svar! Ska kika på det.
Citera
2026-07-07, 22:13
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Var framgår detta?

Jag vänder mig till dig då jag sett att du skrivit mycket i tråden och verkar insatt!
Den där snubben som häktades för några år sedan. Vet man vad bevisningen eller misstankarna bestod av?
Hur ser ni insatta på honom och hans ev. skuld?
I mitt tycke verkar det som att polisen verkar vara säkra på hans skuld eftersom man valde att lägga ner utredningen när han dog. Det verkar vara polisiärt uppklarat mao?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in