Igår, 09:22
Medlem
HaHa, vilka sopor. Tur att dom inte blandade ihop Argentinarna med Kursk, eller med Nautilus och Kapten Nemo.
Igår, 09:55
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
TV4-journalisten har låtit ChatGPT skriva artikeln och AIn har helt enkelt blandat fakta och fiktion fritt (som den ofta gör).

Det behövs väl ingen ai för att göra fel, eller hitta på dravel?

Människor har gjort detta i tusentals år.
Igår, 09:56
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

Edit: Journalisten heter Fred Balke, och har varit på DN och Ekot dessförinnan. Inte undra på att källkritik och/eller logiskt tänkande är främmande för henom(?).

Vad har han skrivit innan? Är det fler liknande texter?
Igår, 09:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hur i hela fridens namn?

Ofta när jag ser, läser eller hör något inslag i MGM om något ämne jag faktiskt vet mycket om blir jag förvånad och besviken över hur otroligt lite de researchat det hela.

Exempelvis jag som jobbar med kyla och kan mer än de flesta om just det, då var det ett inslag på SR om luftkonditioneringars potentiella växthusgaspåverkan. Jag tyckte det skulle bli spännande att höra vad de hade att säga. Man kan lugnt säga att jag blev besviken, då är jag iofs expert på området, som är ganska smalt.

I detta fall blir det tydligt för alla som hjälpligt hängde med i nutidsorienteringen på mellanstadiet hur förbaskat inkompetenta journalistkåren är.

Jag fattar att man tar hjälp av chatbottar och AI för att spara tid, men att så fullständigt stänga av sitt eget kritiska tänkande innan man klickar "publicera"
Igår, 10:06
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Det är lättare nu.
Igår, 10:19
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Vad har han skrivit innan? Är det fler liknande texter?

Har inte hunnit granska mer ingående, men han har ju ett särskilt sätt att skriva. Här gör han ex.vis en tankevurpa genom att hävda, att man kan göra något än mer förbjudet, fastän något som är förbjudet ju redan är förbjudet på svart och vitt.

/AI
Igår, 10:19
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kanske dum fråga och OT men vad är Claudio Vilamide dömd för och på vilken grund?
Han var uppenbart inte på den aktuella båten.

Han var ansvarigt högsta befäl inom argentinska flottan, och borde som sådan konstaterat att pga budgetnedskärningar så var den aktuella ubåten i för dåligt skick för att vara i drift. Genom att tillåta det har han agerat vårdslöst och indirekt orsakat 44 sjömäns död. För detta fick han tre års villkorlig dom och sex års förbud att inneha offentliga ämbeten, så han klarade sig ganska lindrigt med tanke på utfallet.

https://batimes.com.ar/news/amp/argentina/ex-navy-commander-convicted-over-2017-ara-san-juan-submarine-tragedy.phtml
Igår, 10:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
44 personer till Titanic som ligger på 3800 meters djup, dvs ca 380 atmosfärers tryck.
Jag skulle vilja se den militära ubåten, den måste vara helt revulotinerande. 😄

Jag var tvungen och googla då jag har dålig koll på ubåtar men du har så klart rätt.
Militära ubåtar jobbar på mellan 250-600m djup som mest och att man då plötsligt bestämmer sig att använda en av dessa för att ta sig ner på 3800m djup är ingen bra ide.

Tack för dagens lärdom.
Igår, 10:30
Medlem
Gissar att de läste "ubåt" och "imploderat" - och trodde i sin iver att det handlade om den mer aktuella händelsen där ubåten Titan implodrade under sin resa till Titanics vrak.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ubatsolyckan-pa-titan-kunde-forebyggas-fem-personer-dog

Sedan ville de väl inte skämmas alltför mycket, så de ändrar lite sporadiskt till den rätt ointressanta nyheten om att en person dömts till ansvarig för en ubåtsolycka som skedde 2017.
Igår, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag var tvungen och googla då jag har dålig koll på ubåtar men du har så klart rätt.
Militära ubåtar jobbar på mellan 250-600m djup som mest och att man då plötsligt bestämmer sig att använda en av dessa för att ta sig ner på 3800m djup är ingen bra ide.

Tack för dagens lärdom.
Det krävs en sfär av stål, smidd med väldigt tjockt gods för att klara av det trycket med marginal. Och ju större, destå starkare måste den vara.
Motsatsen, tryck inifrån, ja en dyktub kan tillverkas av kolfiber, och pallar samma tryck. Men inifrån. En jävla skillnad.
Du vet förstås vad som hände nu med muppen som bestred detta, och offren.

Vad heter han regissören till Titanic, han begrep detta. Kolla in hans ubåt och utveckling.
Senast redigerad av allvar66 Igår kl. 10:45.
Igår, 10:39
Medlem
Citat:

Men inte för att göra det lätt bara för en avlöning.
Sen, var är ansvarig utgivare?
Igår, 11:21
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Tack för dagens lärdom.

Nu har den dock inte varit på 3800 meters djup

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in