Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Hur i hela fridens namn?
Ofta när jag ser, läser eller hör något inslag i MGM om något ämne jag faktiskt vet mycket om blir jag förvånad och besviken över hur otroligt lite de researchat det hela.
Exempelvis jag som jobbar med kyla och kan mer än de flesta om just det, då var det ett inslag på SR om luftkonditioneringars potentiella växthusgaspåverkan. Jag tyckte det skulle bli spännande att höra vad de hade att säga. Man kan lugnt säga att jag blev besviken, då är jag iofs expert på området, som är ganska smalt.
I detta fall blir det tydligt för alla som hjälpligt hängde med i nutidsorienteringen på mellanstadiet hur förbaskat inkompetenta journalistkåren är.
Jag fattar att man tar hjälp av chatbottar och AI för att spara tid, men att så fullständigt stänga av sitt eget kritiska tänkande innan man klickar "publicera"
Ja, man kan tycka att de borde känna till att AI, Wikipedia och andra snabbspår innehåller en hel del felaktigheter, och att man granskar innan man sätter sitt eget namn under sina artiklar.
Men de är väl som de flesta som inte arbetar med händer o hjärna. Man ser arbetsdagen som nåt man skall ta sig igenom, kollar av sin favoritsida... lönekontot, och kopplar upp sig mot likasinnade så fort man kan. Lever i en bekväm bubbla där pekpinnarna inte tränger in.
Tragiskt, "ta mej faan".