Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Genom att läsa OSSEs rapporter såklart. Från våren 2014 och framåt var Donbas täckt av OSSE-observatörer som dokumenterade varje våldsamhet och analyserade effekter och orsaker. Det råder alltså inte minsta tvekan om vad som hände i Donbas 2014-2022 och att som ryssarna (och en del andra) försöka hitta på ett eget narrativ om vad som hände under dessa år är bara löjligt eftersom hela perioden är löjligt väl dokumenterad.
Du får ursäkta, men jag tror inte på att du läst några OSSE rapporter.
Om du hade gjort det så hade du vetat att frågan jag ställde inte går att besvara utifrån dessa rapporter. Den låg inte i OSSE:s uppdrag att besvara. (Av nedanstående så kan man nästan få intrycket av att dom var rätt nöjda med att inte kunna svara på just den frågan):
Citat:
The OSCE documented civilian casualties caused by shelling, mines, unexploded ordnance, and small arms. Its thematic reports generally did not attribute most civilian casualties to one side, because it was often impossible to determine responsibility with sufficient confidence.
So if someone claims:
"The OSCE proved that the Russia-backed side killed far more civilians."
that would overstate what the SMM actually reported.
https://chatgpt.com/s/t_6a4f49b27d0c81918a2585a623006d88
Och det var väl lite det som var min poäng från början. Att folk intalar sig att dom vet en massa saker som dom egentligen inte har täckning för. Särskilt när det gäller frågor om vem som begått krigsbrott mot vem.
Precis som med tidigare globala maktkamper som utspelat sig på platser som Serbien, Libyen, Syrien, så kommer säkert mer saker komma upp i ljuset en tid efter att det här kriget är över, när informationskontrollen har släppt en aning. Fast då har 99% av alla som skriver här på delforumet redan tappat intresset och gått vidare till nästa hot topic.