2026-07-09, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ja, ryssen är slut!
De tror att de kan vinna genom att bomba civilbefolkningen, folket blir bara mer förbannade och vill skära halsen av ännu fler ryssar!
Japp. Så är det!

Ryssarnas hopp har varit att Väst ska tröttna på att stötta Ukraina. Det kommer aldrig att hända. Vi står för alltid enade och starka mot de ryska krigsförbrytarna. Och jag blir glad när jag läser om resultat från Nato-mötet:

Det slutade i enighet och enligt generalsekreterare Mark Rutte bekräftade ledarna stödet till artikel 5, pekade ut Ryssland som stort hot.

Deklarationen slår fast att Ukraina ska få 70 miljarder euro 2026 och minst lika mycket 2028. Det mesta finansieras nu av Europa och Kanada.

USA:s president Donald Trump talade om ”enorm kärlek” i rummet.

Trump lovade att Ukraina ska få bygga
Patriot-robotar. Beskedet innebär att landets luftförsvar stärks kraftigt.
Senast redigerad av lont 2026-07-09 kl. 06:03.
Citera
2026-07-09, 06:56
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Japp. Så är det!

Ryssarnas hopp har varit att Väst ska tröttna på att stötta Ukraina. Det kommer aldrig att hända. Vi står för alltid enade och starka mot de ryska krigsförbrytarna. Och jag blir glad när jag läser om resultat från Nato-mötet:

Det slutade i enighet och enligt generalsekreterare Mark Rutte bekräftade ledarna stödet till artikel 5, pekade ut Ryssland som stort hot.

Deklarationen slår fast att Ukraina ska få 70 miljarder euro 2026 och minst lika mycket 2028. Det mesta finansieras nu av Europa och Kanada.

USA:s president Donald Trump talade om ”enorm kärlek” i rummet.

Trump lovade att Ukraina ska få bygga
Patriot-robotar. Beskedet innebär att landets luftförsvar stärks kraftigt.
Egen Patriot-tillverkning kommer hjälpa Ukraina mycket och med sin kreativitet kanske till och med förbättra systemet?
Ja, mycket pengar kommer läggas som stöd till Ukraina, men att ” mota Olle (Putin) i grind ” kommer löna sig för kommande generationer!
Min förhoppning är att Kreml får en rejäl ”näsbränna” och gräver ner stridsyxan för gott och anpassar sig till en mer demokratisk värld!
En vinst för alla!
Citera
2026-07-09, 07:12
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår:
Generalstaben: Under de senaste 24 timmarna förlorade Ryssland ytterligare 1 310 soldater i kriget mot Ukraina.
Ivan Dyakonov — 9 juli, 06:57
"Under de senaste 24 timmarna dödade och sårade de ukrainska försvarsmakterna 1 310 ryska ockupanter, och fiendens totala förluster i kriget uppgick till 1 414 820 människor."

Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : De totala förlusterna i strid för de ryska inkräktarna från 24/2/22 till 09/07/26 var ungefär:

personal – cirka 1 414 820 (+1 310) personer;
stridsvagnar – 12 107 (+7) enheter;
bepansrade stridsfordon – 24 906 (+3) enheter;
artillerisystem – 45 628 (+59) enheter;
MLRS – 1 922 (+4) enheter;
luftförsvarssystem – 1 479 (+1) enheter;
flygplan – 437 (+1) enheter;
markbaserade robotkomplex – 1 857 (+4) enheter;
Operativt-taktiska drönare – 398 763 (+1 843) enheter;
kryssningsmissiler – 4 850 (+3) enheter;
fordonsutrustning och tankbilar – 117 910 (+363) enheter;
specialutrustning – 4 402 (+4) enheter.
Uppgifterna förfinas."
Mer att läsa:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/09/8043157/
Den ryska militära katastrofen fortsätter där ryska soldater, officerare och ryskt militärt material slås ut dygn efter dygn beordrade att anfalla gång på gång av dårarna i Kreml. Nu på dag 1597.
Citera
2026-07-09, 07:17
Medlem
Oljedepåer i Tver och Stavropol kraj brinner i Ryssland efter drönarattacker
Ivan Dyakonov — 9 juli, 06:48
"Natten den 9 juli attackerade drönare oljelager i de ryska städerna Tver och Mikhailovsk i Stavropolterritoriet. Attackerna orsakade bränder vid båda anläggningarna."

Källa: oberoende rysk publikation ASTRA , som övervakar Telegram-kanaler

"Detaljer: Enligt OSINTs analys av ögonvittnesvideor attackerades oljedepån LUKOIL-Yugnefteproduct i staden Mikhailovsk, Shpakovsky-distriktet, Stavropolterritoriet, av drönare."
"Stavropol krajs guvernör Vladimir Vladimirov bekräftade attacken, men kallade platsen för attacken en "industriell anläggning" i grannbyn Vyazniki, Shpakovsky-distriktet."
Mer att läsa i länk. OBS ryske guvernören Vladimirov ljuger enligt manus.
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/09/8043156/
Den ryska militära katastrofen tilltar allteftersom.
Utmärkt!
Citera
2026-07-09, 07:20
Medlem
Ryssland klagar över upprepade drönarattacker och skador på två tankfartyg
Alyona Mazurenko — 9 juli, 08:03
"För andra gången på några dagar klagade Rostovregionens guvernör Yuriy Slyusar över att två tankfartyg skadats i Taganrogbukten till följd av en drönarattack."

Källa: Låssmed på sociala medier

Slyusars direkta tal: "I Taganrogbukten attackerade drönare återigen två tankfartyg, som drabbades av mekaniska skador. Inga skador inträffade. Tankfartygsbesättningarna evakuerades. Till följd av drönarträffen utbröt en brand. På ett av fartygen pågår processen, på det andra har branden släckts helt."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/09/8043166/
Citera
2026-07-09, 07:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Får jag fråga hur du tror dig veta vilken sida som orsakade flest dödliga incidenter i Donbas? Hur gick du tillväga för att fastställa det?

Genom att läsa OSSEs rapporter såklart. Från våren 2014 och framåt var Donbas täckt av OSSE-observatörer som dokumenterade varje våldsamhet och analyserade effekter och orsaker. Det råder alltså inte minsta tvekan om vad som hände i Donbas 2014-2022 och att som ryssarna (och en del andra) försöka hitta på ett eget narrativ om vad som hände under dessa år är bara löjligt eftersom hela perioden är löjligt väl dokumenterad.

Citat:
I vilket fall tycker jag att det är uppfriskande att du (till skillnad från merparten av dina meningsfränder) kan tillstå att Ryssland åtminstone ibland attackerar legitima militära mål.

Eftersom jag inte är självvalt dum förstår jag utmärkt att Ryssland främst riktar in sig på militära mål. De vill ju också vinna (även om man kan tvivla ibland). Det är tillräckligt anmärkningsvärt att Ryssland ibland även siktar på civila mål och dessutom skryter med att de gör det. Jag tänker framförallt på värmeverken som Ryssland brukar skjuta på varje vinter samtidigt som de skrockar över att nu ska ukrainarna minsann få frysa. Det säger något både om den ryska ledningen, som glatt skryter med att de begår krigsbrott, och den ryska allmänheten, som glatt uppskattar att deras land begår krigsbrott.
Citera
2026-07-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Fast nu var det ju inte dom två sakerna jag jämförde. Jämförelsen gällde ryska bombningar av spårvagnsdepåer, vilket resulterade i att spårvagnstrafik behövde ersättas med buss. Kontot jag svarade på hävdade att detta var att likställa med krigsbrott.

Får jag fråga hur du tror dig veta vilken sida som orsakade flest dödliga incidenter i Donbas? Hur gick du tillväga för att fastställa det?

Jag kan dock förstå att om man av ideologiska skäl vill stödja Ukrainas kamp, som oskyldigt offer för rysk aggression, så kan man inte gärna vara öppen för möjligheten att Azov och likasinnade grupper gjorde sig skyldiga till terror och krigsförbrytelser i Donbas. För då skulle det vara svårare att kalla SMO:n för "oprovocerat anfallskrig".

I vilket fall tycker jag att det är uppfriskande att du (till skillnad från merparten av dina meningsfränder) kan tillstå att Ryssland åtminstone ibland attackerar legitima militära mål.
Det fetade:
Här ett exempel på ett militärt mål: (se bild i länk)
Militären visade hur det nedskjutna ryska stridsflygplanet Su-35 brann ut.
Ivan Dyakonov - 9 juli, 00:47
"Den ukrainska militären har släppt en video som visar det brinnande vraket av ett ryskt Su-35-stridsflygplan som skjutits ner av det ukrainska flygvapnet den 8 juli i österlig riktning."

Källa: Tredje armékåren

Bokstavligen: "Det ryska Su-35-stridsflygplanet pyr inom tredje armékårens ansvarsområde!"
https://www.pravda.com.ua/rus/news/2026/07/09/8043149/
Kork!
Citera
2026-07-09, 08:19
Medlem
psychicsailors avatar
Det här ser ut som upplopp mot mobilisering i Ukraina. Raseriet mot att behöva dö i skyttegravarna för Zelenskys regim är stort.

https://www.youtube.com/shorts/xiCkgw2apbI
(Jag såg själv detta på Facebook, det finns på många ställen på sociala medier nu).

Men det skulle kunna vara så att videon är tagen ut ur kontext. Nån annan får gärna förklara i så fall.

Det skulle även vara intressant att höra hur de som revolterar tänker. Vill de ha mer rättvis mobilisering men fortsatt krig mot Ryssland? Vill de ha fredsförhandlingar NU med Ryssland? Eller något tredje?
Citera
2026-07-09, 08:29
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här ser ut som upplopp mot mobilisering i Ukraina. Raseriet mot att behöva dö i skyttegravarna för Zelenskys regim är stort.

(Jag såg själv detta på Facebook, det finns på många ställen på sociala medier nu).

Men det skulle kunna vara så att videon är tagen ut ur kontext. Nån annan får gärna förklara i så fall.

Det skulle även vara intressant att höra hur de som revolterar tänker. Vill de ha mer rättvis mobilisering men fortsatt krig mot Ryssland? Vill de ha fredsförhandlingar NU med Ryssland? Eller något tredje?
Fredsförhandlingar nu med ryssen skulle nog innebära kapitulation och avträdande av stora Ukrainska landområden. Det är det knappast nån majoritet för. Just nu har Ukraina momentum med sina attacker mot rysk olje och vapenindustri. Det gäller att få ryssen att tröttna och ge upp sina olagliga och orimliga krav på Ukraina innan det är dags för förhandlingar.
Citera
2026-07-09, 08:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Fredsförhandlingar nu med ryssen skulle nog innebära kapitulation och avträdande av stora Ukrainska landområden. Det är det knappast nån majoritet för. Just nu har Ukraina momentum med sina attacker mot rysk olje och vapenindustri. Det gäller att få ryssen att tröttna och ge upp sina olagliga och orimliga krav på Ukraina innan det är dags för förhandlingar.

Genom att bränna upp bilarna för sin egen militär och lyncha rekryteringssoldaterna.
Citera
2026-07-09, 08:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Genom att bränna upp bilarna för sin egen militär och lyncha rekryteringssoldaterna.
Nej genom att bränna ner ryska olje och vapenfabriker.
Enligt din länk var det arbetare på CCC som attackerades av en mob.
Senast redigerad av bema56 2026-07-09 kl. 08:49.
Citera
2026-07-09, 08:46
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Som jag förstår det (följt nu på morgonen) så tar de in en man som var efterlyst, född 1996. Därefter så stoppade hans vänner (två personer) bilen ifrån att åka och sparkade på bilen etc. Varpå en tjänsteman klev ur bilen och slog den man som sparkade på bilen. Detta ska vara upprinnelsen till protesten.

Finns en video på X på denna händelse, dvs hur upploppet startade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in