2026-07-09, 07:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Troligen cyklade Anna-Carin Mobergs ätt de 15 första åren på "servitutgångstigen" över grannens tomt, för att därefter köra bil nästan ända fram till tomtgränsen där väg 274860837 slutar under 60 år:

https://www.openstreetmap.org/way/274860837#map=18/57.898669/11.804772&layers=Y

Misstaget ätten gjorde, är att de inte anlade den tre meter breda bilvägen över grannens tomt kring 1960. Nu är det givetvis försent.

Vägen runt fanns åtminstone redan 1976:

https://kartbild.com/#18/57.89908/11.80447/0x10000

I så fall är det inte riktigt sant, att hon nu tvingas parkera på grannens tomt.

Det synes vara mycket i den här historien som inte är riktigt sant. Något som den erfarne journalisten Arne Lapidus givetvis är mycket väl medveten om. Antagligen vill han sätta dit Anna-Carin:

Ur GP:
– För några år sedan hade vår granne sökt tillstånd för att anlägga en uppfart och fick avslag, säger Anna-Carin Moberg.

De undrar om Trafikverket kan ha förväxlat grannens ärende med deras eget och därför utgått från att familjens utfart anlagts utan tillstånd.
Ur GT:
– Plötsligt ringde grannen och sa att Trafikverket är här och sätter upp ett räcke över vägen. Vi blev väldigt förvånade. Myndigheten hade inte kontaktat oss, säger Anna-Carin Moberg, 52, i Göteborg.
Man förstår nästan att hon plötsligt blev väldigt förvånad...
Det vägen går, som du nämner, nästan ända fram till tomtgränsen. Och hur gör 1:19 nu, i brist på infart?
Citera
2026-07-09, 08:04
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sverige är i motsats till vad du påstår, ett av världens bästa länder på att värna om sina medborgare.
Vi har t ex en av världens bästa demokratier
Vi har den unika allemansrätten
Vi har en mycket god social trygghet
Vi har en av världens lägsta/bästa statistiker för trafikolyckor, skadade/dödade
Vi ligger bland de lägre grupperna länder vad gäller korruption
För att bara ta några exempel i mängden…

Det är heller inte vanligt att myndigheter ”kör över folk” utan nog mer vanligt att folk inte förstår eller vill följa lagar och regler etc.
Och myndigheter trakasserar knappast medborgare, var får du det ifrån….

Huruvida myndigheterna i detta fall gjort nåt fel i agerandet kan vara svårt för oss att veta, för vi har antagligen inte alla relevanta fakta på bordet än. Men visst kan det hända att även myndigheter gör tabbar av olika orsaker, det är ju bara människor där med som jobbar för att innevånarna ska ha det tryggt och bra.
Jo, det är vanligt att myndigheter kör över medborgaren.

För övrigt har jag svårt att se att en nation som utövar lagar som HMF kan vara ett föredöme för yttrandefrihet och demokrati. Det är definitionen av att åsiktsförtrycka.
Citera
2026-07-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Den vägen får du gärna peka ut.
https://imgur.com/a/LbcNy4E med förebehållet att det fortsatt är 1:15 som diskuteras haha, för 1:19 är det tyvärr kört.
Senast redigerad av PremiumFisk 2026-07-09 kl. 09:09.
Citera
2026-07-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det vägen går, som du nämner, nästan ända fram till tomtgränsen. Och hur gör 1:19 nu, i brist på infart?
I oktober 2020 så verkar dom inte ha haft annat än en gångväg till sin fastighet. 2021 kommer det plötsligt massa grus på uppfarten. I 2024 så har dom byggt en riktig bilväg och breddat infarten ett par meter. Trafikverket verkar bara återställt avfarten till ursprunglig bredd
https://maps.app.goo.gl/jB19NhQqMVJgJ1ERA
Citera
2026-07-09, 09:41
Medlem
YP4XQs avatar
Tur det finns vinkelslip enkla metoder på krångliga lösningar
Citera
2026-07-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Obs! Utfarter, inte utfart.

Det är gott om utfarter till Vävra Korsväg. Alla mer eller mindre farliga...

Skylten sitter precis innan deras hus...det är den som är första efter skylten.
Citera
2026-07-09, 10:09
Medlem
Citat:
Om nu myndigheter gör en vurpa ibland, det sker ju. Så kan du väl inte vara blind för att de generellt sett gör bra saker för oss medborgare, eller är du en sådan där som dömer ut direkt för några få missar och skiter i allt bra som görs?

När medborgarna är siffror, statistik och ekonomiska poster i myndigheters och de styrandes ögon är det lätt att se enskilda bra saker och beslut som tas för en enskild individ som en tursam konsekvens av att systemet den gången funkade i ens favör snarare än att systemet har sett den "lilla enskilda människan" i maskineriet.

När dåliga, orimliga saker sker och beslut tas som påverkar den enskilda människan negativt så är det lätt att se det som att människan kom i vägen för den enorma, autonoma maskinen och svårt att se att man är annat än en mygga på samhällskroppen i maskinens ögon.

Det här är väl inte särskilt svårt att förstå?
Citera
2026-07-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
I oktober 2020 så verkar dom inte ha haft annat än en gångväg till sin fastighet. 2021 kommer det plötsligt massa grus på uppfarten. I 2024 så har dom byggt en riktig bilväg och breddat infarten ett par meter. Trafikverket verkar bara återställt avfarten till ursprunglig bredd
https://maps.app.goo.gl/jB19NhQqMVJgJ1ERA

Om nu familjen påstås nyttjat den inre vägen historiskt, så är det ju bra konstigt att ändå anlägga slänten på det sättet som det ser ut. Det ser överdrivet ut OM de faktiskt inte körde upp nån gång i tiden.

Det kan ha varit en väg där, men när Vägverket kanske breddade bilvägen och då återställde de inte mer än den biten och på den tiden kanske deras farfar var för gammal ändå och inte hade bil så de sket i att fixa till mer
Citera
2026-07-09, 10:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Att man sitter på Trafikverket och tar ett sådant beslut och ignorera ev. problem som uppstår för fastighetsägaren måste fan vara snudd på att man är psykopat
Den svenska byråkratin är psykopatisk.
Citera
2026-07-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du utgår från att myndigheter är ofelbara och att de som tvingas "klaga sig hesa" har fel. Det är en ganska märklig syn på sakers tillvaro. Varför ska folk tvingas skrika sig hesa för att bli lyssnade på?

Och tro mig när jag säger att jag vet vad jag talar om. Har själv varit "utsatt" och fått kämpa som en galning och har fått två åklagare petade från ärenden där överåklagare från Utvecklingscentrum kritiserat dom för bland annat bristande objektivitet och ofullständiga utredningar. I ett av fallen är åtal nu väckt och i det andra fallet är förundersökning återupptagen och efter drygt 2 år hördes den misstänkte för första gången.

Du har uppenbarligen problem med att läsa och förstå, och vill bara se vad du vill se, och utifrån det fantiserar ihop saker som är direkt korkade och osanna…

Läs nu din första rad i ditt inlägg till mig, sen läser du inlägget nedan som jag postade alldeles nyligen i tråden….

Citat:
Om nu myndigheter gör en vurpa ibland, det sker ju. Så kan du väl inte vara blind för att de generellt sett gör bra saker för oss medborgare, eller är du en sådan där som dömer ut direkt för några få missar och skiter i allt bra som görs?

Sen kan du citera var jag på något sätt ens antytt att myndigheter aldrig kan göra fel, lycka till…

När det gäller ditt fall, och vi ponerar att det är sant (efter din beskrivning av fallet så låter det lite för fantastiskt…) och inte de sedvanliga flashbackfantasierna, så säger ingenting i det du skriver om du har rätt eller fel. Så det återstår att se….

Fakta är att myndigheter etc sällan gör fel, för skulle de göra så som folk så ofta påstår (myndigheter är idioter och gör bara fel) så skulle Sverige vara ett avskräde till land att leva i, men det har i stället blivit ett av världens bästa länder att leva i, och det har våra myndigheter, regering etc etc, de folkvalda styrande, haft en fullständigt avgörande roll i.
Citera
2026-07-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
När medborgarna är siffror, statistik och ekonomiska poster i myndigheters och de styrandes ögon är det lätt att se enskilda bra saker och beslut som tas för en enskild individ som en tursam konsekvens av att systemet den gången funkade i ens favör snarare än att systemet har sett den "lilla enskilda människan" i maskineriet.

När dåliga, orimliga saker sker och beslut tas som påverkar den enskilda människan negativt så är det lätt att se det som att människan kom i vägen för den enorma, autonoma maskinen och svårt att se att man är annat än en mygga på samhällskroppen i maskinens ögon.

Det här är väl inte särskilt svårt att förstå?

Ah… så du menar att myndigheterna bara gör rätt, eller nåt bra, i mycket få fall av allt de håller på med, och att det då egentligen bara är ren tur…?
Och att myndigheter för det allra mesta gör fel och dumma saker i allt de håller på med? Är det vad du menar…?

Om så, då undrar jag vilken kompetens du har för att kunna avgöra hur myndigheter etc jobbar, och varför.
Citera
2026-07-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag som var morgontrött, det var på uppdrag av kommunen. Men de vägrade ta ansvar. Ringde först till kommunen, som hänvisade till försäkringsbolaget, som i sin tur hänvisade till kommunen men sa att de hjälper mig om kommunen vägrar stå för det själva.

Det känns väldigt konstigt att kommunen kan komma och förstöra egendom och vägra ersätta. Resultatet blev att jag blev 2000 kr fattigare. Jag skiter egentligen i pengarna, det är känslan av att bli överkörd av kommunen på det sättet som retar mig.

Kommunen eller även andra personer anses inte alltid skadeståndspliktig för det gått sönder något på "otur". Det krävs visst uppsåt för att kommunen ska ta denna kostnaden.
Skulle det varit Billys soppfirma som gjort samma sak hade de inte heller varit skadeståndsskyldig, men privata bolag tänker ofta mer på varumärke och kan ibland ta vissa såna kostnader ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Om nu familjen påstås nyttjat den inre vägen historiskt, så är det ju bra konstigt att ändå anlägga slänten på det sättet som det ser ut. Det ser överdrivet ut OM de faktiskt inte körde upp nån gång i tiden.

Det kan ha varit en väg där, men när Vägverket kanske breddade bilvägen och då återställde de inte mer än den biten och på den tiden kanske deras farfar var för gammal ändå och inte hade bil så de sket i att fixa till mer

Myndigheter kan mycket väl ha anledningar som de inte skriver om i tidningen. Jag har jobbat på flera myndigheter och oftast finns det en annan sida av myntet som självklart aldrig lyfts fram.

Sedan vet man aldrig förrens det är uträtt. Det mest troliga är ju som tidigare användare skrev att det är gammal gångväg som TV missat i sitt arbete. Blir intressant ärende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in