2026-07-09, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det blir inte krig det blir Mellanöstern.
Mellanöstern består av diktaturer och extremistgrupper som kräver total underkastelse och blind lydnad.
Citera
2026-07-09, 06:28
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Jag kan personligen inte tänka mig något mer förnedrande för en man än att bli kallad "laglydig". Det är den ultimata kastreringen av hans autonomi. Det är en stämpel som berövar mannen hans värdighet, gör honom maktlös och förvandlar honom från en tänkande, handlande individ till ett passivt verktyg för andras vilja.

Man undrar ju vad det är för borgare som anser det vara en dygd att bli förödmjukad?

Vad du egentligen är upprörd över är att din moral ifrågasätts genom lagens börda.
Citera
2026-07-09, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Vad du egentligen är upprörd över är att din moral ifrågasätts genom lagens börda.
Kul projektion, dock felaktig. Lagen är ingen moralisk måttstock, det är ett politiskt verktyg som kontrolleras av de som har makten för tillfället. Att likställa lag med moral är ett bekvämt sätt att slippa rannsaka sitt eget samvete.
Citera
2026-07-09, 07:06
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Kul projektion, dock felaktig. Lagen är ingen moralisk måttstock, det är ett politiskt verktyg som kontrolleras av de som har makten för tillfället. Att likställa lag med moral är ett bekvämt sätt att slippa rannsaka sitt eget samvete.

Vilket var ju vad jag skrev.

Inlägget jag citerade av dig, det gillade jag.
Citera
2026-07-09, 13:34
Medlem
Citat:
Mellanöstern består av diktaturer och extremistgrupper som kräver total underkastelse och blind lydnad.
Mellanöstern består av individer som kräver lydnad och om du inte lyder så blir det krig.
Citera
2026-07-09, 13:50
Medlem
Citat:
Det är intressant att du i din sammanfattning faktiskt landar i exakt min poäng: att lagar är den lägsta gemensamma nivån, medan moralen är den högre. Vi är alltså överens om att laglydnad inte är den högsta dygden. Däremot tycker jag att ditt exempel med fortkörning bekräftar min tes snarare än din. Om folk bromsar för att de ser en polisbil – inte för att de bryr sig om trafiksäkerheten – då handlar det ju just om den där "hundliknande" rädslan för repressalier (piska och morot), snarare än ett moget samhällsansvar. Att köra på höger sida är sunt förnuft och logistik. Men att göra "laglydig" till ett hedersord innebär att man hyllar själva följandet av regler, i stället för den inre moraliska kompassen som faktiskt står över lagen.

Jag ser saken som en social nivå för allas samvete i relationen oss människor emellan. Lagarna är den lägre nivån som alla måste följa. Inte som hundar i koppel utan som fria människor i samverkan med andra människor. Du kan lika gärna använda ord som social samverkan som "laglydnad". Ingen kan skriva till någon myndighet, eller lagstiftaren riksdagen, och meddela att man inte avser att följa Lagen.

Över denna minsta gemensamma nivå för social regelefterlevnad har vi de etiska reglerna, som är frivilliga åttaganden. Jag har nämnt etiska reglerna för vårdpersonal, men det finns säkert andra yrkeskategorier som ställer högre krav på skötsamhet och aktningsvärt beteende än de jag nämnt. Det är inte så att andra än läkare behöver följa Hippokrates ed eller dess utvecklade former. Även om de som inte har barnmorskeutbildning skriver under på barnmorskorna etiska regler och meddelar socialstyrelsen att man avser att följa dem, så får man inte legitimation som barnmorska ändå.
Citera
2026-07-18, 17:49
Medlem
Dentistlakares avatar
Visst du kan vara en man och följa din egen moral, men om du typ är psykopat med egen moral så kan du ju döda folk som du tycker. Det gillar inte samhället därav dom spärrar in dig enligt lagen
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in