Citat:
Ursprungligen postat av
nightsky26
Det är intressant att du i din sammanfattning faktiskt landar i exakt min poäng: att lagar är den lägsta gemensamma nivån, medan moralen är den högre. Vi är alltså överens om att laglydnad inte är den högsta dygden. Däremot tycker jag att ditt exempel med fortkörning bekräftar min tes snarare än din. Om folk bromsar för att de ser en polisbil – inte för att de bryr sig om trafiksäkerheten – då handlar det ju just om den där "hundliknande" rädslan för repressalier (piska och morot), snarare än ett moget samhällsansvar. Att köra på höger sida är sunt förnuft och logistik. Men att göra "laglydig" till ett hedersord innebär att man hyllar själva följandet av regler, i stället för den inre moraliska kompassen som faktiskt står över lagen.
Jag ser saken som en social nivå för allas samvete i relationen oss människor emellan. Lagarna är den lägre nivån som alla måste följa. Inte som hundar i koppel utan som fria människor i samverkan med andra människor. Du kan lika gärna använda ord som social samverkan som "laglydnad". Ingen kan skriva till någon myndighet, eller lagstiftaren riksdagen, och meddela att man inte avser att följa Lagen.
Över denna minsta gemensamma nivå för social regelefterlevnad har vi de etiska reglerna, som är frivilliga åttaganden. Jag har nämnt etiska reglerna för vårdpersonal, men det finns säkert andra yrkeskategorier som ställer högre krav på skötsamhet och aktningsvärt beteende än de jag nämnt. Det är inte så att andra än läkare behöver följa Hippokrates ed eller dess utvecklade former. Även om de som inte har barnmorskeutbildning skriver under på barnmorskorna etiska regler och meddelar socialstyrelsen att man avser att följa dem, så får man inte legitimation som barnmorska ändå.