2026-07-08, 00:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Det stämmer ju inte. Vad är det omoraliska med att plocka en svamp som växer vilt? Eller röka en blomma? Vad är det omoraliska i att köra bil utan bälte?

Du påstår flera gånger att moral och lag följs åt, men du klarar inte av att förklara hur eller varför. Märkligt nog är det bara i Sverige i nutid du även menar på att det gäller. Uppenbarligen inte i andra länder? Vilken unik moralisk auktoritet sitter just det svenska etablissemanget på som andra länder saknar? När fick vi denna moraliska överhöghet? På relevanta exempel och frågor då får jag inga svar. På frågan om vilken moralisk auktoritet staten eller lagstiftarna besitter som civila saknar får jag inget svar.
Kört hjärtstartare i tjänsten på folk som ODat det var mitt jobb, det var moral. Privat skulle jag inte ge ett rats ass för dem, liksom mina tulpaner hemma är viktigare. (inte pundande tulpaner hehe)
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-08 kl. 00:48.
Citera
2026-07-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kört hjärtstartare i tjänsten på folk som ODat det var mitt jobb, det var moral. Privat skulle jag inte ge ett rats ass för dem, liksom mina tulpaner hemma är viktigare. (inte pundande tulpaner hehe)

Varken svamp eller cannabis är något som dödar eller orsakar överdos. Att köra utan bälte är ju inte samma sak som en drograttfylla.

Det går inte att ta dig seriöst. Du är inte kapabel att ha denna sortens diskussion
Citera
2026-07-08, 20:17
Medlem
Citat:
Står vem som helst fritt att utvandra till något land där laglöshet råder. Sierra Leone eller Syrien kanske skulle passa?
Varför leder diskussionen om inre moral kontra statlig lydnad till att du vill landsförvisa folk? Min poäng kvarstår: ett fungerande samhälle bygger på individer med hög moralisk karaktär, inte på människor som bara avstår från brott för att de är rädda för statens piska. Varför skrämmer tanken på självständigt tänkande människor dig så mycket?
Citera
2026-07-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Folk, inklusive dig själv, är laglydiga för att undvika konsekvenserna av att bryta mot lagen. T.ex. förlora resurser, hamna utanför flocken eller hamna längst ned i rang i flocken. Man kan också säga att folk är laglydiga för att komma åt känslan av tillhörighet och att vara en god medlem i flocken. Sökandet efter just den känslan är extremt primitivt/instinktivt. Den känslan vill man åt för att det, återigen, leder till bättre förutsättningar till att få tillgång till resurser, t.ex. som att andra vill hjälpa och ta hand om en.

Så det kan vara väldigt korkat att inte vara laglydig och på så sätt sätta sitt välmående och sin överlevnad på spel. Men sen kan det ju absolut ibland vara så att i vissa situationer, kan det totalt sett ge en större fördelar att bryta mot lagen än att följa den. Men det är såklart en avvägning som får göras från situation till situation. Poängen är att man följer lagen för sitt eget bästa: vad är det du ifrågasätter med det egentligen?

Och sen vill jag också säga: Är du världens skapare? Har du större makt, kontroll och förmågor över världen än vad alla andra har? Nej det har du inte. Den dagen du skaffar dig detta, då kan du återkomma med ditt ifrågasättande om varför det skulle vara bra för dig att lyda andra som har bättre koll än du själv har.

Så din slutsats är att vi ska lyda för att det gynnar vår egen överlevnad, och att vi bara ska bryta mot lagen om vi tjänar personligen på det? Det bekräftar ju bara min poäng: det handlar om ren feghet och opportunism, inte om moralisk karaktär. Att du dessutom menar att man inte får ifrågasätta makten förrän man själv styr världen är ett otroligt slavbaserat synsätt. Man behöver inte vara världens skapare för att ha rätten till ett självständigt och kritiskt tänkande.
Citera
2026-07-08, 20:34
Medlem
Galejans avatar
Svensken är ett trälfolk. Det är hela saken. En tjänare med en slavmentalitet. Man nöjer sig emellertid inte enbart med att kräla i smutsen själva utan håller även ögonen på varandra så att alla andra också böjer knä. Att skvallra på fritänkare och rebeller betraktas som något positivt. I Sverige har golare polare, åtminstone sålänge ingen sticker ut. Det ser vi här i tråden. Undergivenhet inför auktoriteter hyllas öppet. Ifrågasättande och egna tankar upplevs som obekvämt och ska slås ner på direkt. Ingen ska komma här och tro att han är något.

Svensk kultur är en mental återvändsgränd och vi hade alla tjänat på att blanda ut den så fort som möjligt.
Citera
2026-07-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Roligt att du bryr dig om ord och vad vig säger när vi talar svenska. Riktigt hur vi bygger upp vårt språk så att vi menar ungefär samma sak när vi talar med varandra så att vi kan förstå varandra. Just i det här fallet så förvirrar du mer än förstår när du kanske vill ha en annan betydelse i orddelen-lydig i ordet 'laglydig'. Det betyder inte bara att lyda som väldresserade hundar, utan att vi politiskt kommer överens och uppför oss på likartat vis när vi är tillsammans. Vi följer reglerna (lagarna) i trafiken t. ex. och håller oss till de anvisningar som står på skyltarna utmed vägarna. De flesta av oss kör på höger sida och i den högsta hastighet som är bestämd.

Fast väldigt många av oss har överskridit hastighetsanvisningen som gäller på den enskilda vägsträckan, men har nära till bromspedalen om en polisbil dyker upp. Eller om ett annat hinder drar till sig vår uppmärksamhet. Polis är nog det som drar vänsterfoten snabbast till bromspedalen för att vi inte ska åka fast för brottet "fortkörning".

Det har inte med att vår moral och de etiska reglerna får oss att skämmas när vi kör i 100 km/t på en 90-väg. Kanske kan moralen, samvetet, gripa oss i sammanhanget ändå förnär vi kommer hem så ska vi förklara hur ett par tusen har försvunnit ur den magra matkassan pga av trafikbrottet.

Som det är sagt här så är otrohet mot sin partner inte längre oalglligt men ses som moraliskt förkastligt. Men har lovat varandra trohet och svikit sitt löfte. Lagarna stiftas av riksdagen i Sverige och är den lägsta nivån av gemensamma regler vi alla måste följa. Vad som ledde fram till borttagandet av otrohet som lagbrott får du studera i enskildhet. Otrohet kvarstår ändå som ett moraliskt brott mot våra gemensamma etiska regler. Det är kanske så att en del tycker det är helt okej med otrohet, medan andra anser det vara ett så allvarligt brott att man upplöser äktenskap och splittrar barnfamiljer för att man tycker det är ett pris man får ta för nyttan med att vara otrogen. Det oriset kan jämföras med trafikböterna.

Juridiska lag motsvarar etiska regler. Alla behöver inte följa läkares och sjuksköterskors etiska regler. Men alla, både läkare, sjuksköterskor och alla andra måste följa de juridiska lagarna. Inga regler utan undantag förstås. Polis och andra 'blåljusfordons'-personal får i sitt arbete köra över 90 km/t på 90-vägarna.

Kortfattat: Samvetet hos människan har flera nivåer. Lagarna är den lägre nivån medan moralens regelverk är etiken.
Det är intressant att du i din sammanfattning faktiskt landar i exakt min poäng: att lagar är den lägsta gemensamma nivån, medan moralen är den högre. Vi är alltså överens om att laglydnad inte är den högsta dygden. Däremot tycker jag att ditt exempel med fortkörning bekräftar min tes snarare än din. Om folk bromsar för att de ser en polisbil – inte för att de bryr sig om trafiksäkerheten – då handlar det ju just om den där "hundliknande" rädslan för repressalier (piska och morot), snarare än ett moget samhällsansvar. Att köra på höger sida är sunt förnuft och logistik. Men att göra "laglydig" till ett hedersord innebär att man hyllar själva följandet av regler, i stället för den inre moraliska kompassen som faktiskt står över lagen.
Citera
2026-07-09, 00:05
Medlem
-GGs avatar
Som Frasier Crane myntade det:

Moral är vad vi gör när ingen tittar.

Citera
2026-07-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Och män i krig är alltså inte tvungna att lyda order?

Dummaste jag hört.

Hela samhället bygger på hierarki och överordnade auktoriteter, och det är män som skapat det samhället.

Män har varit tvungna att lyda order ända sen stenåldern. Inga civilisationer hade existerat annars.

Det var verkligen huvudet på spiken. Tack för ett gott skratt.

"VAfan då "rumsren"?! Man är ju ingen jävla HUND heller! Jag är mänska! Hur fan kan någon vilja vara rumsren?!"
Det är stor skillnad på att frivilligt ingå i ett taktiskt samarbete för att uppnå ett gemensamt mål (som jakt på stenåldern) och att abdikera från sitt eget moraliska ansvar. Civilisationer har byggts genom organisation, men de har också kollapsat när män har lytt order blint utan att använda sin egen moral.

Mänsklighetens mörkaste kapitel skedde just för att män sa ”jag lydde bara order”. Att underordna sig en struktur av strategiska skäl är inte samma sak som att låta staten diktera vad som är rätt och fel. En man med karaktär äger sitt eget handlande, även i ett system.
Citera
2026-07-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vem använder ens det ordet? Jag umgås förvisso inte särskilt ofta med kriminella men har nog aldrig hört någon använda ”laglydig” i dagligt tal.

Ditt andra stycke här, har du blivit uppfostrad i något klansamhälle eller i en apflock?

Några exempel:

Citat:
"Skjutningarna och kriminaliteten hotar den trygghet och rörelsefrihet som alla laglydiga medborgare i vårt land har rätt till."

– Magdalena Andersson (S)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/statsministern

Citat:
Vanliga laglydiga människor ska ha rätt att känna sig trygga.

– Jimmie Åkesson (SD)

https://www.svd.se/a/GMG97l/energi-och-kriminalitet-i-akessons-valspurt

Citat:
Laglydiga människors rätt till trygghet ska gå före farliga individers rätt att röra sig fritt

– Ulf Kristersson (M)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-ska-inte-vara-livsfarligt-att-vara-kvinna-i-sverige,

Citat:
"Sådant ska naturligtvis ingen laglydig hyresgäst behöva acceptera att ha nära sig och sin familj."

– Gunnar Strömmer (M
– Richard Jomshof (SD)
– Torsten Elofsson (KD)
– Juno Blom (L)

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/onwO3j/tidopartierna-familjer-ska-fa-vrakas-om-barnen-begar-brott

Citat:
"De allra flesta som invandrat till Sverige är laglydiga och hårt arbetande människor"

– Johan Forsell (M)

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JOEd5J/sa-ska-vi-kunna-utvisa-utlandska-valdtaktsman

Ja, jag är uppväxt i Sverige. Det innebär att jag är uppväxt med en klanbaserad logik, om än i institutionell och kulturell skepnad i form av kollektivet, jantelag, social kontroll och konformism. Trycket att passa in är lika starkt, men mekanismerna är olika.
Citera
2026-07-09, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Hör inte laglydig användas så mycket i svenskan. Hör betydligt oftare law-abiding användas i engelskan.

Att lyfta fram laglydighet som någon dygd är förstås fånigt eftersom det enbart handlar om självbevarelsedrift. Varenda människa hade brutit mot lagarna om man inte behövde frukta konsekvenser.

Jag kan personligen inte tänka mig något mer förnedrande för en man än att bli kallad "laglydig". Det är den ultimata kastreringen av hans autonomi. Det är en stämpel som berövar mannen hans värdighet, gör honom maktlös och förvandlar honom från en tänkande, handlande individ till ett passivt verktyg för andras vilja.

Man undrar ju vad det är för borgare som anser det vara en dygd att bli förödmjukad?
Citera
2026-07-09, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Har svenskar blivit dumma i huvudet och glömt bort att lag och moral är olika saker?

Instämmer full ut. Svensken är ett själsligt pryglat folk. Skrämmande många som ska gå och försvara "laglydig"(procedur) jämsides eller t.o.m framför moralisk. Men det är samma folk som anser att 'svensk' är man om passet säger det.

Om man inte instämmer med 'proceduren' kan man försöka förädla den, men man underkastar den och slutligen inkorporerar den i sin egna etiska ramverk.

Citat:

Du utförde din plikt på jobbet för att det förväntades av dig men om samma sak hände privat skulle du inte bry dig? Att du tar initiativ till handling att hjälpa människor mot monetära resurser eller för att inte blir straffad är inte "moral." utan "sunt förnuft"..

Vilket i många fall att följa lagen är, men långt ifrån alltid. Jag hade exempelvis hjälpt pundaren privat med HLR, hjärtstartare etc. även om jag var 100% säker på att ingen såg eller kände till det. Men jag jobbar inte med pundare så det kan vara därför...

Jag hörde om en livstidsdömd mördare som satt i fängelse som dödat 3 pedofiler på en dag däri. Han fortsatte vara lag-o-lydig i fängelset. Men just den handlingen var, från mitt etiska ramverk - inte omoralisk.
Citera
2026-07-09, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Barn och hundar lyder – Män lyder inte. Män uttrycker sin kraft och potential. Står du i vägen så blir det krig.
Det blir inte krig det blir Mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in