Citat:
Ursprungligen postat av
nightsky26
Har svenskar blivit dumma i huvudet och glömt bort att lag och moral är olika saker?
Instämmer full ut. Svensken är ett själsligt pryglat folk. Skrämmande många som ska gå och försvara "laglydig"(procedur) jämsides eller t.o.m framför moralisk. Men det är samma folk som anser att 'svensk' är man om passet säger det.
Om man inte instämmer med 'proceduren' kan man försöka förädla den, men man underkastar den och slutligen inkorporerar den i sin egna etiska ramverk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Kört hjärtstartare i tjänsten på folk som ODat det var mitt jobb, det var moral. Privat skulle jag inte ge ett rats ass för dem, liksom mina tulpaner hemma är viktigare. (inte pundande tulpaner hehe)
Du utförde din plikt på jobbet för att det förväntades av dig men om samma sak hände privat skulle du inte bry dig? Att du tar initiativ till handling att hjälpa människor mot monetära resurser eller för att inte blir straffad är inte "moral." utan "sunt förnuft"..
Vilket i många fall att följa lagen är, men långt ifrån alltid. Jag hade exempelvis hjälpt pundaren privat med HLR, hjärtstartare etc. även om jag var 100% säker på att ingen såg eller kände till det. Men jag jobbar inte med pundare så det kan vara därför...
Jag hörde om en livstidsdömd mördare som satt i fängelse som dödat 3 pedofiler på en dag däri. Han fortsatte vara lag-o-lydig i fängelset. Men just den handlingen var, från mitt etiska ramverk - inte omoralisk.