2026-07-08, 21:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Ryssland ska förse ryskockuperade områden med mat.

Precis. Och Israel ska förse de av Israel ockuperade områdena med mat. Inte de områden som ockuperas av Hamas.
Citera
2026-07-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi har postat det många gånger.

https://news.un.org/en/story/2024/03/1147661

Det dog max 310 stycken i Gaza av svält under en tvåårsperiod. För att det skulle vara svält skulle alltså vara 400 stycken om dagen under hela perioden som det rådde svält.

Vet inte vart siffran 310 kommer ifrån. En pro-israelisk lobbygrupp som vanligt? Och hur får du det till att minst 400 om dagen måste dö? Vilka områden räknar du med då iom att endast delar av gazaremsan klassificerades som svält?

Det är lätt att glömma att bråket här är huruvida det ska klassas som svält eller hungerkatastrof, inte svält eller normaltillstånd. Det är inte speciellt mycket bättre att Israel med uppsåt "endast" skapade en hungerkatastrof för den palestinska civilbefolkningen.
Citera
2026-07-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ja, men du påstår att Ukraina har ansvar för civilbefolkningen i de ryskockuperade områdena och inte Ryssland om du ska använda samma logik som du använder på Israel.

Nej. Den som ockuperar har ansvar för civilbefolkningen. Ryssland ockuperar bland annat krim och har därför ansvaret för att befolkningen där inte svälter ihjäl. Israel ockuperar Gaza genom att kontrollera alla in- och utgångar och har därför ansvaret för att civilbefolkningen där inte svälter ihjäl.

Ryssen har betett sig som monster men jag har aldrig hört att de stoppat alla hjälptransporter och förvägrat krimborna mat. Hur känns det att vara en liten kuksugarlakej åt nån som är värre än Putin?
Citera
2026-07-08, 21:46
Medlem
Citat:
Precis. Och Israel ska förse de av Israel ockuperade områdena med mat. Inte de områden som ockuperas av Hamas.

Gaza anses av alla utom israelerna själva att vara ockuperat av Israel iom att de kontrollerar alla in- och utgångar ur området. Huruvida det finns nåt att äta i Gaza ligger helt i Israels händer.
Citera
2026-07-08, 21:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vet inte vart siffran 310 kommer ifrån. En pro-israelisk lobbygrupp som vanligt? Och hur får du det till att minst 400 om dagen måste dö? Vilka områden räknar du med då iom att endast delar av gazaremsan klassificerades som svält?

IPC. Kriterierna är inte öppna för diskussion, jag postade kriterierna, om du inte begriper dem är det inte mitt fel.

Citat:
Det är lätt att glömma att bråket här är huruvida det ska klassas som svält eller hungerkatastrof, inte svält eller normaltillstånd. Det är inte speciellt mycket bättre att Israel med uppsåt "endast" skapade en hungerkatastrof för den palestinska civilbefolkningen.

Hamas skapade hungerkatastrofen, inte Israel. Israel gav palestinierna möjlighet att lämna alla hungerdrabbade områden och de valde att stanna kvar.
Citera
2026-07-08, 21:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Gaza anses av alla utom israelerna själva att vara ockuperat av Israel iom att de kontrollerar alla in- och utgångar ur området. Huruvida det finns nåt att äta i Gaza ligger helt i Israels händer.

Nej. Under kriget så var gränserna specificerade med olika färger och alla kunde se dem på alla krigskartor. Inte ens nu är hela Gaza under ockupation enligt varken Israel eller Hamas.
Citera
2026-07-08, 21:51
Medlem
Citat:
IPC. Kriterierna är inte öppna för diskussion, jag postade kriterierna, om du inte begriper dem är det inte mitt fel.

Hamas skapade hungerkatastrofen, inte Israel. Israel gav palestinierna möjlighet att lämna alla hungerdrabbade områden och de valde att stanna kvar.

Länka? Det är inte siffran jag sett från IPC.

Kriterierna är inte öppna för diskussion nej. Jag frågar vilka områden du räknar med för att 2 dödsfall om dagen per 10000 ska bli 400 om dagen? Hela Gaza? Delar av Gaza? Vilka delar isf?

Israel skapade svälten/katastrofen genom att stoppa mattransporter. Detta gjorde de helt öppet och försvarade det hela.
Citera
2026-07-08, 21:53
Medlem
Citat:
Nej. Under kriget så var gränserna specificerade med olika färger och alla kunde se dem på alla krigskartor. Inte ens nu är hela Gaza under ockupation enligt varken Israel eller Hamas.

Eftersom Israel kontrollerar alla in- och utförsel av varor till området så är det de som avgör om befolkningen ska svälta ihjäl eller inte.
Citera
2026-07-08, 21:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Länka? Det är inte siffran jag sett från IPC.

Du får gå igenom månadsrapporterna och räkna.

Citat:
Kriterierna är inte öppna för diskussion nej. Jag frågar vilka områden du räknar med för att 2 dödsfall om dagen per 10000 ska bli 400 om dagen? Hela Gaza? Delar av Gaza? Vilka delar isf?

Det står inte i vilka områden personerna dött av undernäring, det står ett totalantal och då delar man med hela befolkningen per 10k invånare.

Citat:
Israel skapade svälten/katastrofen genom att stoppa mattransporter. Detta gjorde de helt öppet och försvarade det hela.

Det var fritt fram för palestinierna att lämna den röda zonen. De valde att stanna kvar och vara hungriga, buhuu.
Citera
2026-07-08, 21:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Eftersom Israel kontrollerar alla in- och utförsel av varor till området så är det de som avgör om befolkningen ska svälta ihjäl eller inte.

Nej. Om du väljer att inte gå till en matdistributionsplats så är det ditt fel, precis som det är ditt fel om du väljer att strunta i att äta och spela datorspel tills du dör. Det är ingen annans fel.
Citera
2026-07-08, 22:08
Medlem
Citat:
Du får gå igenom månadsrapporterna och räkna.

Det står inte i vilka områden personerna dött av undernäring, det står ett totalantal och då delar man med hela befolkningen per 10k invånare.

Det var fritt fram för palestinierna att lämna den röda zonen. De valde att stanna kvar och vara hungriga, buhuu.

Ok då vet jag att det inte stämmer iom att det inte är siffran jag sett.

Eftersom inte hela Gaza klassades som svält så kan du inte ta hela Gaza befolkning fattar du väl? Är du dum i huvudet?

Det rådde hungerkatastrof i andra områden så det räcker inte med att flytta på sig en aning. Vad som hjälper är att inte stoppa mattransporterna.
Citera
2026-07-08, 22:10
Medlem
Citat:
Nej. Om du väljer att inte gå till en matdistributionsplats så är det ditt fel, precis som det är ditt fel om du väljer att strunta i att äta och spela datorspel tills du dör. Det är ingen annans fel.

Hela Gaza var i olika stadier av matbrist. Svält på ett ställe, hungerkatastrof på andra osv.

Sluta larva dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in