Citat:
Ursprungligen postat av
skivspelare
Håller med om att expressens artikeln formulerar sig lite konstigt. Säkert medvetet. Men är det egentligen relevant hur uppfarten har sett ut senaste åren? Om det nu är så att det stämmer med "officialservitut från 1945 som ger fastigheten rätt till en tre meter bred väg fram till den allmänna väg som ligger nedanför huset" så känns det inte som att dom har gjort fel när dom gjorde sin uppfart?
Sen känns det absolut som att det saknas en hel del information. Och utfarten känns väldigt farlig med tanke på att det är en 70 km/h väg.
Självklart spelar det roll. Det visar på att servitutet inte utnyttjats sen Hitler levde och att man först mellan 2021-2024 utnyttjat det. Och utan att veta exakt hur dessa servitut administreras så är jag bombsäker på att man inte följer upp om varenda servitut behöver uppdateras.
Vad som troligtvis har skett: herr och fru paragrafryttare hittar något gammalt ark från farfars tid där det står att de har rätt till ”väg av tre alnars bredd” och börjar bygga sin dödsfälla till utfart. Sen knackar Trafikverket på och säger ”ursäkta herr och fru paragrafryttare. Er utfart utsätter allmänheten för stor fara, det går inte att ha det så”. Varpå paragrafryttarna stolt visade upp sitt servitut från forna tider då huset låg mitt på en leråker och ignorerade Trafikverkets legitima uppmaning till att göra något åt dödsfällan.
Sen gråter de i tidningen.
Speciellt detta stycket provocerar mig:
” Den uppfarten har familjen använt i alla år tills Trafikverket i november satte upp skyddsräcket.”
Alla år sedan 2022? Hela artikeln är en stor fet lögn.