2026-07-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt GP har även Kronofogden varit inblandad, då tog Värket bort en del av räcket, så nu kan man komma in/ut med cykel.
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/familjens-uppfart-sparrades-av-trafikverket-utan-forvarning.8b5a09e8-df03-4d53-8ad0-d2b1511ed730

Jag gissar att det handlar om den här platsen: https://www.google.com/maps/@57.8986674,11.8031323,32m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDcwNS4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Någon som kan bekräfta?
Om det stämmer så bör det finnas viss lokal genomfartstrafik, norrut kommer man efter ett tag till Stenungsund.

Det är precis den adressen. Och detta rentvår Trafikverket helt och hållet. När man läser i expressen så låter det som att utfarten varit där sen 1945 då farfar byggde huset. Men så är det icke. För bara 4 år sen var det en stig som var omöjlig att köra bil på. Sen bestämde sig Anna-Carin och maken att bygga en livsfarlig bilväg som Trafikverket helt korrekt reagerat på.

Paret ljög alltså i Expressen. Precis som jag misstänkte. Riktiga svin till människor det finns som ljuger och undanhåller viktig information. Och alla ni som klagade på Trafikverket får äta upp era ord nu. Be om ursäkt omedelbart.
Citera
2026-07-08, 21:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är precis den adressen. Och detta rentvår Trafikverket helt och hållet. När man läser i expressen så låter det som att utfarten varit där sen 1945 då farfar byggde huset. Men så är det icke. För bara 4 år sen var det en stig som var omöjlig att köra bil på. Sen bestämde sig Anna-Carin och maken att bygga en livsfarlig bilväg som Trafikverket helt korrekt reagerat på.

Paret ljög alltså i Expressen. Precis som jag misstänkte. Riktiga svin till människor det finns som ljuger och undanhåller viktig information. Och alla ni som klagade på Trafikverket får äta upp era ord nu. Be om ursäkt omedelbart.
Samtidigt har de, enligt GP som antyder att eventuellt gråtande skedde inför lokalradion, sedan 1945 haft rätt till en 3 meter bred väg.
GP antyder också att Trafikverket kan ha blandat ihop saker:
Citat:
En fundering som paret har är att det kan ha skett ett missförstånd i processen.

– För några år sedan hade vår granne sökt tillstånd för att anlägga en uppfart och fick avslag, säger Anna-Carin Moberg.

De undrar om Trafikverket kan ha förväxlat grannens ärende med deras eget och därför utgått från att familjens utfart anlagts utan tillstånd.

– På kartor från 1940-talet och framåt finns den här vägen utmärkt. Men Trafikverket säger ändå att vi inte påverkas av detta. Jag tror att de utgår från att det är grannens väg eftersom den ligger på hans mark, men vi har ett officialservitut. Jag tror att det är där det har blivit helt tokigt, säger Thomas Karlsson.
Citera
2026-07-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Samtidigt har de, enligt GP som antyder att eventuellt gråtande skedde inför lokalradion, sedan 1945 haft rätt till en 3 meter bred väg.
GP antyder också att Trafikverket kan ha blandat ihop saker:

Det är bara att kolla på utfarten. Precis vid en skarp kurva på en 70-80 väg med noll sikt. Det är en stor fara Anna-Carin Moberg plus make utsätter allmänheten för.

Och angående deras 100 år gamla ”rätt till 3m bred väg” så kan det omöjligt vara villkorslöst. Hur såg den stora landsvägen ut då? Jag gissar på mycket mindre och mycket glesare trafikerad.

Trams alltihop.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2026-07-08 kl. 21:15.
Citera
2026-07-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Håller med om att expressens artikeln formulerar sig lite konstigt. Säkert medvetet. Men är det egentligen relevant hur uppfarten har sett ut senaste åren? Om det nu är så att det stämmer med "officialservitut från 1945 som ger fastigheten rätt till en tre meter bred väg fram till den allmänna väg som ligger nedanför huset" så känns det inte som att dom har gjort fel när dom gjorde sin uppfart?

Sen känns det absolut som att det saknas en hel del information. Och utfarten känns väldigt farlig med tanke på att det är en 70 km/h väg.
Citera
2026-07-08, 21:27
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skivspelare
Sen känns det absolut som att det saknas en hel del information. Och utfarten känns väldigt farlig med tanke på att det är en 70 km/h väg.

Mja. Möjligen om du tvunget ska svänga vänster när du kör ut, men knappast om du ska svänga höger. I händelse av farlig vänstersväng får man ju ta höger och sedan vända vid möjlighet.
Citera
2026-07-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skivspelare
Håller med om att expressens artikeln formulerar sig lite konstigt. Säkert medvetet. Men är det egentligen relevant hur uppfarten har sett ut senaste åren? Om det nu är så att det stämmer med "officialservitut från 1945 som ger fastigheten rätt till en tre meter bred väg fram till den allmänna väg som ligger nedanför huset" så känns det inte som att dom har gjort fel när dom gjorde sin uppfart?

Självklart spelar det roll. Det visar på att servitutet inte utnyttjats sen Hitler levde och att man först mellan 2021-2024 utnyttjat det. Och utan att veta exakt hur dessa servitut administreras så är jag bombsäker på att man inte följer upp om varenda servitut behöver uppdateras.

Vad som troligtvis har skett: herr och fru paragrafryttare hittar något gammalt ark från farfars tid där det står att de har rätt till ”väg av tre alnars bredd” och börjar bygga sin dödsfälla till utfart. Sen knackar Trafikverket på och säger ”ursäkta herr och fru paragrafryttare. Er utfart utsätter allmänheten för stor fara, det går inte att ha det så”. Varpå paragrafryttarna stolt visade upp sitt servitut från forna tider då huset låg mitt på en leråker och ignorerade Trafikverkets legitima uppmaning till att göra något åt dödsfällan.

Sen gråter de i tidningen.

Speciellt detta stycket provocerar mig:

” Den uppfarten har familjen använt i alla år tills Trafikverket i november satte upp skyddsräcket.”

Alla år sedan 2022? Hela artikeln är en stor fet lögn.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2026-07-08 kl. 21:41.
Citera
2026-07-08, 21:48
Medlem
israelisinnocents avatar
Säg att man bortser från servitutet

Vad gäller för regler till infart om man har en tomt bredvid vägen?

facebookkommentar:
det köptes som ett konkursbo, fanns information om att man inte fick bygga några nya infartsvägar pga läget utan endast använda befintlig. Där vägen kan göras ägs av annan som inte vill släppa mark gratis. Bor i närheten så intressant att hon nu vänt sig till tidningen kanske ihop om att markägare ska ge bort mark.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-08 kl. 21:52.
Citera
2026-07-08, 21:52
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Det där räcket hade jag själv tagit ned en mörk natt och sen upprepat det vid behov.
Du tror inte dom hade misstänkt vem det kan vara, då det vore precis vid din uppfart?
Citera
2026-07-08, 21:58
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

facebookkommentar:
det köptes som ett konkursbo, fanns information om att man inte fick bygga några nya infartsvägar pga läget utan endast använda befintlig. Där vägen kan göras ägs av annan som inte vill släppa mark gratis. Bor i närheten så intressant att hon nu vänt sig till tidningen kanske ihop om att markägare ska ge bort mark.
Det måste finnas väg till tomten annars får man inte bygglov och lantmäteriet tillåter inte bildande av tomter utan farbar väg. Så någon väg måste finnas och lantmäteriet kan tvinga fram servitut över annans mark om det anses samhällsviktigt med tomtbildning.
Citera
2026-07-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

facebookkommentar:

Intressant. Jag anade ugglor i mossen direkt. Besviken på Flashback som bara gick på Expressens snyftartikel som kryddades med att maken var hos farfar varje sommar. Som om det är relevant i sammanhanget.
Citera
2026-07-08, 22:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Hmm, om man tittar på google streetview och ändrar datum till 2019 så var utfarten ingen utfart ...
Det var ju skickligt efterforskat, jag lyckas inte se hur man gör tidsaxel, om nån har en bild? Försöker därför istället via Lantmäteriet, tyvärr blev bilderna ganska små och rätt suddigt. Här så 1960, 1975 resp nutid. Fast vist bör det gömma sig en uppfart till huset där i skuggorna.

https://i.postimg.cc/MpBCr95Z/abcu.png
Citera
2026-07-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Du tror inte dom hade misstänkt vem det kan vara, då det vore precis vid din uppfart?

Tillåt mig att säga: och?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in